Még mindig drága a mobilnet, és emiatt bővül lassan Európában az okostelefont használók tábora – derül ki az EU legfrissebb jelentéséből. Egy idei uniós felmérés szerint a nagyobb tudású készülékek penetrációjában Magyarország a sereghajtók között van.
Miközben a mobiltelefon-ellátottság uniós szinten már lényegében elérte a száz százalékot, okostelefonja csak az előfizetők felének van. Ez utóbbi téren főleg a fejlett nyugat-európai országok járnak az élen. Svédországban, Dániában, az Egyesült Királyságban, Finnországban, Franciaországban és Hollandiában az internet-hozzáférést is tartalmazó telefon-előfizetések aránya átlagosan eléri az 55 százalékot. Belgiumban, Görögországban, Magyarországon, Cipruson, Romániában, Bulgáriában és Portugáliában viszont a netcsomagok mutatójának átlaga jóval alacsonyabb.

Limitált díjcsomagok A felmérés az okos készülékek elterjedtsége kapcsán egyebek mellett megállapítja, hogy sok országban azért is terjedhetnek lassabban az okostelefonok, mert az előfizetők a magasabb költségek miatt csak korlátozott időt tudnak mobilon netezni. A tanulmány ennek alátámasztására több uniós országot is kiemel, köztük a legkisebb, 35 százalékos penetrációs mutatóval Magyarországot. Minket követ Románia 45, Belgium 47, Ciprus 52, Görögország 53.



A Magyarországra vonatkozó 35 százalékos penetráció ugyanakkor rövid időn belül javulhatott, hiszen az eNet okostelefonokkal kapcsolatos felmérése szerint a múlt év végén még csak a hazai mobilelőfizetők 29 százalékának volt netképes mobilja. (Ez persze csak feltételezés, hiszen a két felmérés módszertani különbségei is okozhatják az adatok közti eltérést.)

Hazai kutatások A témával kapcsolatban megkerestük a három hazai mobilszolgáltatót is. A Magyar Telekom kommunikációs igazgatóságán emlékeztettek az első félévi jelentésükben szereplő adatokra. Abban az szerepel, hogy az összes eladott új készülék több mint kétharmada (67%) okostelefon, és az ilyen készüléket vásárlók 84 százaléka a készülékéhez adatcsomagot, azaz mobilinternet előfizetést is. A Magyar Telekom ügyfélkörében az okostelefonok penetrációja június végén meghaladta 37 százalékot.

A közelmúltban kutatta az okostelefon piacot a Telenor Magyarország is. A szolgáltatónál új készüléket vásárlóknak jelenleg már a háromnegyede keres okostelefont, amihez többnyire mindjárt valamilyen adatcsomagot is választ, amit a cég azzal is ösztönöz, hogy a nagyobb értékű előfizetéssel nagyobb készüléktámogatást kap az ügyfél. Egy éve az új eszközt vásárlóknak csak 60 százaléka akart magának okostelefont. Amúgy a szolgáltató teljes ügyfélkörének mintegy harmada rendelkezik mobilnetezésre alkalmas telefonnal.

A Vodafone-nál az Ipsos által a megbízásukból ugyancsak tavaly végzett 500 fős reprezentatív felmérésre hivatkoztak. Eszerint 2012 végén a 18 éven felüli hazai internetezőknek már a 41 százaléka rendelkezett okostelefonnal, de utóbbiaknak csak az 54 százaléka fizetett elő valamilyen adatcsomagot is magában foglaló szolgáltatásra. A mobilinternetezők egyébként gyorsabban cserélik a készülékeiket is. Ugyanezen kutatás szerint a hazai előfizetők által használt telefonok átlagéletkora legfeljebb két év, és a használatban lévő készülékeknek több mint harmada idősebb ennél. A mobilinternetet használók körében a 3 évnél korosabb készülékek aránya csak 18 százalék.

Hanggal is spórólunk Visszatérve az uniós felmérésre, a viszonylag magas költségek miatt nem sokkal jobb a helyzet a hanghívások piacán sem: az uniós polgárok több mint fele a korábbiaknál kevesebb hazai és nemzetközi hívást kezdeményez a mobiltelefonjáról. A kevesebbet telefonálók aránya különösen magas Görögországban, Portugáliában, Írországban és Romániában. Ezekben az országokban a felhasználók több mint 70 százaléka kezdeményez emiatt kevesebb belföldi hívást, mint régebben. Persze az, hogy mi a drága, viszonylagos. Mint a közelmúltban megírtuk, egy szintén uniós kutatás kimutatta, hogy nyolcszoros a különbség a legolcsóbb és a legdrágább hívásdíj között az Unióban.

A fejlődő piacok turbózzák az okostelefon piacot
Két és fél millió okostelefon működik Magyarországon

Egyre többen neteznek széles sávon otthonról Javult viszont a szélessávú kapcsolattal rendelkező uniós háztartások aránya. Ma már közel a háromnegyedüknek van nagysebességű otthoni internetje. Az Eurostat adatai szerint ezeknek a háztartásoknak az aránya a 2011-es 67,3 százalékról 72,5 százalékra nőtt. A bővülés Romániában 20, Szlovákiában pedig 16,7 százalékos volt, így az összes tagállamot figyelembe véve ma már a háztartások több mint a felében van szélessávú kapcsolat.

A telefon és az internet közötti választóvonal is egyre inkább eltűnik. Az európaiak egyharmada használja az internetet telefonálásra is, ez a tavalyihoz képest 7 százalékos javulást jelent. A felhasználók 28 százaléka VoIP-hálózaton belüli ingyenes telefonálási lehetőségeket használ, 4 százalékuk pedig ezzel a megoldással a nemzetközi hívások díján spórol. A webalapú telefonálás különösen Bulgáriában, Cipruson, Észtországban, Litvániában és Lettországban népszerű. A VoIP használata az unión belül a legkevésbé Portugáliában, Olaszországban, Spanyolországban és Görögországban terjedt el.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.