Tavaly még a vállalati környezetben első számú szereplőnek számított a RIM márkája. Mára már búcsúzni kényszerült a vezető pozícióból, és a kilátások még rosszabbak.
A vállalati mobil szolgáltatásokkal foglalkozó iPass legfrissebb felméréséből az derült ki, amit borítékolni lehetett: már a vállalatoknál sem a legkeveltebb okostelefonos márka a BlackBerry.
45-32 arányban
idén már a cégeknél is verte az iPhone a BlackBerryt.
Trónfosztás ■ Míg tavaly még, ha hajszállal is, de az élen állt a RIM készüléke a céges felhasználók között, idén már messze elmaradt az új éllovastól, az iPhone-tól. 2010-ben a megkérdezettek 34,5 százalékának volt BlackBerryje, miközben az Apple telefonját 31 százalék használta munkában. Az idei számok már egy új korszakot mutatnak: iPhone-ja dolgozók 45 százalékának van, BlackBerry pedig csak 32,3 százaléknak. Ez utóbbi eredmény természetesen még elég a második helyhez, de jól látszik, hogy jövőre már ez sem fog összejönni. A Google Android operációs rendszerével szállított telefonok már a megkérdezettek 21 százalékánál lapul a zsebben.
Ha az idei esztendő rosszul alakult, akkor 2012-ben egészen borzasztó éve lesz az egykor szebb napokat látott RIM-nek. Az iPass kutatásában ugyanis arra is rákérdeztek, várhatóan milyen készüléket szereznek be jövőre a megkérdezettek. Míg 18 százalékuk iPhone-t mondott, a BlackBerryt mindössze 2 százalék jelölte meg potenciális új beszerzésként.
Egy mérés nem mérés - mondják a mérnökök. Most azonban nem arról van szó, hogy véletlenül ez az eredmény jött ki. Például egy hasonló témájú, októberi kutatás szintén arra jutott, hogy a BalckBerryk sötét jövő elé néznek. A 10 ezer főt meghaladó óriásvállalatoknál végzett felmérésből kiderült, hogy a felhasználók 30 százaléka jövőre azt tervezi, hogy megszabadul az eddig használt BlackBerrytől. Ez földcsuszamlásszerű változást hozhat a nagyvállalati szegmensben, ahol jelen pillanatban még mindig a RIM telefonja áll az élen 52 százalékkal.
Civil a pályán ■ A térvesztést az gyorsítja jeletősen, amit a héten tartott
IDC Üzleti Mobilitás konferencián is megerősítettek: 2010-ben már csak a mobilok 42 százalékát adták a vállalatok a dolgozóknak munka célú használatra, a maradék 58 százalékot olyan eszközök tették ki, melyeket a munkavállaló "civil" életében használ. Ez az arány három éven belül várhatóan egyharmad-kétharmad arányban fog elbilleni a privát mobilok javára.
Márpedig saját felhasználásra nem sokan vesznek BlackBerryt. Erre jó példa az a friss adat, miszerint egyetlen év alatt az Egyesült Államok teljes okostelefonos piacán a
negyedik helyre csúszott vissza a RIM készüléke.
Nyilván a helyzeten az sem segít, hogy nemrégiben óriási port kavart az a meghibásodás, ami miatt
napokig akadozott, illetve teljesen leállt RIM telefonokat kiszolgáló infrastruktúrája. A bukás azonban ennél sokkal régebbi,
stratégiai jellegű hibákra vezethető vissza. Ezek egyenes következménye a mostani és a jövőben várható lejtmenet, amin valószínűleg már a hamarosan érkező
új operációs rendszer sem fog tudni érdemben változtatni.