Nem a várt forgatókönyv szerint alakul a mobilfrekvencia tender, a három meglévő szolgáltató mellett a hazai kábel és műholdas piac meghatározó szereplője, a Digi is beadta a pályázatát.

Újabb kihívó jelenhet meg a hazai mobilpiacon. A szélessávú mobilszolgáltatásokhoz kapcsolódó frekvenciapályázat jelentkezési határidejéig négy cég – a Digi Távközlési és Szolgáltató Kft., a Magyar Telekom Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt. és a Vodafone Magyarország Zrt. – nyújtotta be pályázatát a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz (NMHH).

Az NMHH-nak két hete van az alaki követelmények elbírálására

A hatóságnak, amely a dokumentumokat ma délelőtt bontotta fel, 15 napja van arra, hogy megvizsgálja, megfelelnek-e a pályázatok az alaki követelményeknek. A jelentkezőket csak ezt követően veszi nyilvántartásba. A nyertesek kihirdetésére pedig legkorábban július 6-án, legkésőbb október 19-én kerülhet sor, feltéve, ha a hatóság nem él ez egyszeri 30 napos meghosszabbítás lehetőségével.

A mostani tenderre a szakmai közvélemény alapvetően a három meglévő mobilszolgáltató jelentkezését várta, miután a 2011-12-es pályázat kudarca után az állam – talán végleg – letett arról, hogy ilyen formán legyen saját szolgáltatója. Egy ideig olyan hírek is jártak, hogy a szélessávhoz szükséges frekvenciákból a korábbi pályázatokon bespájzoló Telenor nem is indul, de végül mégis beadta a pályázatát.

Érdekesebb fordulat a romániai hátterű Digi Távközlési Kft. jelentkezése, amely persze csak kisebb meglepetést okozott, hiszen a távközlési cég a már többször is próbált mobilfrekvenciát vásárolni. Indult a legutóbbi tenderen is, de hatósági díjtartozása miatt kizárták a tényleges megmérettetésből.

Ha valódi integrált szolgáltató akar lenni a Digi...

Szakértők szerint a pályázók közül a Magyar Telekomnak és a Diginek van a legnagyobb  szüksége újabb frekvenciákra. Az előbbinek az intenzív újgenerációs fejlesztések miatt, az utóbbinak pedig azért, hogy valódi integrált szolgáltatóként tudjon megjelenni a magyar piacon. A cég már meghatározó szereplője a vezetékes és műholdas piacnak, melyen telefont, internetet és tévészolgáltatást is kínál. Portfoliójából az integrált négyes csomagokhoz már csak a mobil hiányzik.

Hasonló helyzetben volt az Invitel és a UPC is, ők azonban más üzleti modellt választottak a mobil piacon való megjelenésre. Az Invitel a Telenorral kötött nagykereskedelmi megállapodást, a UPC pedig a Vodafone-nal szerződött virtuális szolgáltatásra.

Nagy kérdés, hogy a pályázható csomagok közül melyikre jelentkezett most a Digi. (Ezt a cégtől nem lehet megtudni, hiszen a pályázati kiírás szerint a pályázóknak a kizárás terhe mellett tilos a tenderrel kapcsolatban nyilatkozni a pályázat lezártáig.)

A kilenc csomagból a legértékesebb és a legdrágább háromra (lásd a lenti táblázatot) várhatóan a meglévő mobilszolgáltatók több tízmilliárd forintos ajánlata lesz a legelfogadhatóbb a tulajdonos államot képviselő hatóságnak. Amúgy sem valószínű, hogy a Digi a nagyokhoz hasonló, teljes körű mobilhálózat kiépítését tervezné Magyarországon. A kilenc csomagért elvárt 104 milliárd forintból pedig tovább már biztosan nem enged a kormány, amely eredetileg 120 milliárddal akarta volna a tender révén az idei költségvetést támogatni.

Versenyben az adatblokkokért

Így maradnak az adatszolgáltatásra alkalmas frekvenciablokkok, amelyek közül a legnagyobb küzdelem a D, E és F blokkokért várható. "Az itt elosztásra kerülő 3×10 MHz-nyi spektrum megszerzésére ráadásul az inkumbensek közül egyedül a Magyar Telekomnak és a Vodafone-nak van esélye, mivel a Telenor már eleve olyan frekvenciakészlettel rendelkezik az érintett 1800 MHz-es sávban, amely nem teszi lehetővé újabb blokkok megszerzését" – írja a HWSW. A DIGI várhatóan ezek közül valamelyikre pályázik, ezek a kiírás szerint kevesebbe is kerülnek.

Frekvenciacsomagok és árak | Create Infographics

Az adatszolgáltatási piac azonban önmagában kevés lehet a Diginek a teljes körű kibontakozáshoz. Az általunk megkérdezett szakértők szerint két megoldás mutatkozik a számára ezen a téren: vagy belső roaming megállapodást köt valamelyik nagy szolgáltatóval, vagy megpróbál az adathálózatán mobil VoIP-ot árulni. A mobil VoIP-pal kapcsolatos várakozásokat némileg lehűtik ugyanakkor azok az elemzői vélemények, amelyek szerint a technológia még nem eléggé kiforrott, a használata pedig némi digitális tudást is feltételez, tehát tömeges elterjedésére egyelőre nem nagyon lehet itthon számítani. Becslések szerint a technológia piaci részesedése viszont itthon is elérte már 10 százalékot, részben ennek is köszönhető, hogy megjelentek a korlátlan hívást lehetővé tévő flat díjcsomagok a hazai szolgáltatók kínálatában.

Megint csak szakértői vélekedés, hogy érdemes figyelni arra, hogy mit csinál a Digi hazai terepen, azaz Romániában, mert az előző évek tapasztalatai alapján két éven belül ugyanazt meglépi a magyar piacon is. Romániában van valamekkora saját mobilhálózata, az országos lefedettséget pedig az ottani Vodafone-nal kötött belső roaming révén éri el. Egy biztos, ha végül sikerül valamelyik érdemi frekvenciacsomagot megszereznie, a piacon ismét nagy ármozgás indulhat el, mivel a hazai távközlési szolgáltatók közül a Digi dolgozik a legkisebb árréssel.

Mobilitás

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.