A Google tényleg mindent megtesz, hogy megássa, majd minél gyorsabban be is temesse az Adobe sokat káromolt multimédiás formátumának sírját.
Hirdetés
 

Sokan nem szeretik a Flash formátumot, ám kevesen tudnak annyit tenni az eltűntetéséért, mint a Google, ha igazán ráfekszik a témára. Márpedig a keresőóriásnál egy ideje elég aktívan napirendenben van az Adobe egykor gyakorlatilag egyeduralkodó multimédiás formátumának "kivégzése".

Új időszámítás kezdődik 

A múlt héten nyilvánosságra került, egyelőre csak tervezetként publikált intézkedéssorozat lényege, hogy a cég Chrome böngészője jövőre már a HTML5-öt tekinti alapértelmezett formátumnak, ha egy oldalon ilyen típusú tartalmat kell megjeleníteni. A Flash ugyan továbbra is előcsalogatható lesz, de azt kifejezetten kérnie kell majd a felhasználóknak.


A Flashben megjelenő videókat és egyéb tartalmakat a felhasználóknak oldalanként egyesével kell majd engedélyeznie, amely vonatkozhat egyszeri alkalomra, illetve lehet korlátlan idejű általános engedélyt is adni. A Google a változtatással párhuzamosan egy tíz címre kiterjedő whitelistet is épít a rendszerbe, amely a legnagyobb forgalmú oldalakat tartalmazza. Ezek között találjuk például a Facebookot, a YouTube-ot, az Amazont és a Twitch.tv-t. Az említett kivételeknél egy évig nem fog felugrani a figyelmeztetés, és automatikusan lejátszódik a flashes tartalom is.

A tervezet szerint vállalati környezetben az adminisztrátornak lehetősége lesz egyetlen utasítással minden munkatárs gépén engedélyezni a Flash folyamatos megjelenítését a Chrome külön engedélykérése nélkül is. Mint ahogy a technológiailag érettebb egyéni felhasználók számára is megmarad ugyanez az opció, ha elég mélyre ásnak a böngésző beállítások menüjében.

Sorozatos tűz alatt

Az elsősorban energiapazarlása és biztonsági problémái miatt kárhoztatott formátumot nem először igyekszik a szőnyeg alá seperni a Google. Tavaly ősz óta például a Chrome már alapértelmezésként nem indítja el a Falsh-alapú reklámokat. Azaz a mostani tervezet tulajdonképpen a múlt évi lépés kiterjesztéseként értelmezhető.

De nem csak a Chrome-nál érezhető a nem is annyira szelid terelés. A Google hirdetéseket kiszolgáló rendszerénél is léptek, és két lépcsőben teljesen átállnak a HTML5-alapú reklámokra. A döntés magyarázataként természetesen az ügyfelek minél teljesebb körű kiszolgálását jelölték meg, hiszen a Flashsel szemben a HTML5 kiválóan megjeleníthető mindenféle felületen, legyen az okostelefon, táblagép vagy éppen hagyományos számítógép.

A menetrend szerint idén június 30-ától sem az AdWords, sem a DubleClick Digital Marketing rendszere nem fogadja a Flash-alapú tartalmakat. Majd egy újabb féléves periódust követően, jövő év január 2-ától már a korábban feltöltött Flash-reklámok sem fognak futni a cég hirdetési platformjain. Egyetlen kivételt a videós hirdetések jelentik, azokra - egyelőre - nem vonatkozik a szigorítás.

Piaci hírek

Máris megszűnik a ChatGPT automata modellválasztója az ingyenes felhasználásban

Nemcsak drága, hanem az OpenAi szerint nem is népszerű, így a bonyolultabb kérdésekre adott pontosabb válaszokhoz ismét manuális modellválasztásra lesz szükség.
 
Hirdetés

Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai

Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.

Sok szervezet adatvezéreltnek tartja magát, mert van BI rendszere és heti dashboardja. A valóságban azonban ennél többről van szó; a kérdés ugyanis nem az, hogy van-e elég adat, hanem, hogy mennyire jól használják a döntések meghozatalához.

a melléklet támogatója a One Solutions

EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!

Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.

2026.03.10. UP Rendezvénytér

RÉSZLETEK »

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.