Sokan nem szeretik a Flash formátumot, ám kevesen tudnak annyit tenni az eltűntetéséért, mint a Google, ha igazán ráfekszik a témára. Márpedig a keresőóriásnál egy ideje elég aktívan napirendenben van az Adobe egykor gyakorlatilag egyeduralkodó multimédiás formátumának "kivégzése".
Új időszámítás kezdődik
A múlt héten nyilvánosságra került, egyelőre csak tervezetként publikált intézkedéssorozat lényege, hogy a cég Chrome böngészője jövőre már a HTML5-öt tekinti alapértelmezett formátumnak, ha egy oldalon ilyen típusú tartalmat kell megjeleníteni. A Flash ugyan továbbra is előcsalogatható lesz, de azt kifejezetten kérnie kell majd a felhasználóknak.
A Flashben megjelenő videókat és egyéb tartalmakat a felhasználóknak oldalanként egyesével kell majd engedélyeznie, amely vonatkozhat egyszeri alkalomra, illetve lehet korlátlan idejű általános engedélyt is adni. A Google a változtatással párhuzamosan egy tíz címre kiterjedő whitelistet is épít a rendszerbe, amely a legnagyobb forgalmú oldalakat tartalmazza. Ezek között találjuk például a Facebookot, a YouTube-ot, az Amazont és a Twitch.tv-t. Az említett kivételeknél egy évig nem fog felugrani a figyelmeztetés, és automatikusan lejátszódik a flashes tartalom is.
A tervezet szerint vállalati környezetben az adminisztrátornak lehetősége lesz egyetlen utasítással minden munkatárs gépén engedélyezni a Flash folyamatos megjelenítését a Chrome külön engedélykérése nélkül is. Mint ahogy a technológiailag érettebb egyéni felhasználók számára is megmarad ugyanez az opció, ha elég mélyre ásnak a böngésző beállítások menüjében.
Sorozatos tűz alatt
Az elsősorban energiapazarlása és biztonsági problémái miatt kárhoztatott formátumot nem először igyekszik a szőnyeg alá seperni a Google. Tavaly ősz óta például a Chrome már alapértelmezésként nem indítja el a Falsh-alapú reklámokat. Azaz a mostani tervezet tulajdonképpen a múlt évi lépés kiterjesztéseként értelmezhető.
De nem csak a Chrome-nál érezhető a nem is annyira szelid terelés. A Google hirdetéseket kiszolgáló rendszerénél is léptek, és két lépcsőben teljesen átállnak a HTML5-alapú reklámokra. A döntés magyarázataként természetesen az ügyfelek minél teljesebb körű kiszolgálását jelölték meg, hiszen a Flashsel szemben a HTML5 kiválóan megjeleníthető mindenféle felületen, legyen az okostelefon, táblagép vagy éppen hagyományos számítógép.
A menetrend szerint idén június 30-ától sem az AdWords, sem a DubleClick Digital Marketing rendszere nem fogadja a Flash-alapú tartalmakat. Majd egy újabb féléves periódust követően, jövő év január 2-ától már a korábban feltöltött Flash-reklámok sem fognak futni a cég hirdetési platformjain. Egyetlen kivételt a videós hirdetések jelentik, azokra - egyelőre - nem vonatkozik a szigorítás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak