Tavaly több helyről is rengeteg ütést kapott az Adobe Flash-technológiája. A Google mostani bejelentése egy újabb komoly csapás a sok sebből vérző, régi platformra.

Az Apple kezdte, de valószínűleg a Google fejezi be a Flash ellen vezetett, immár hatalmas ellenzéki szövetséggé duzzadó keresztes hadjáratot. Az Adobe biztonsági és energiafelhasználási problémákkal küzdő multimédiás formátumát hamarosan a keresőóriás hirdetési rendszere sem fogadja majd el.

Bezár a bazár

A Google tegnapi hivatalos bejegyzése szerint a cég display hirdetéseket kiszolgáló rendszere záros határidőn belül teljesen átáll a HTML5-alapú reklámokra. A döntés magyarázataként természetesen az ügyfelek minél teljesebb körű kiszolgálását jelölték meg, hiszen a Flashsel szemben a HTML5 kiválóan megjeleníthető mindenféle felületen, legyen az okostelefon, táblagép vagy éppen hagyományos számítógép.

A menetrend szerint idén június 30-ától sem az AdWords, sem a DubleClick Digital Marketing rendszere nem fogadja a Flash-alapú tartalmakat. Majd egy újabb féléves periódust követően, jövő év január 2-ától már a korábban feltöltött Flash-reklámok sem fognak futni a cég hirdetési platformjain. Egyetlen kivételt a videós hirdetések jelentik, azokra - egyelőre - nem vonatkozik a szigorítás.

A Google már több éve azon munkálkodik, hogy ügyfeleit a sokkal problémamentesebb új formátumra állítsa át. Ennek érdekében eszközöket, konvertáló megoldásokat és támogatást is nyújt partnereinek. A szolidabb terelgetés mellett azonban erőteljesebb akcióktól sem riad vissza a vállalat céljai elérése érdekében. Ennek ékes példája volt a tavalyi bejelentés, miszerint a Chrome böngésző ősztől nem indítja el automatikusan az oldalakon elhelyezett Flash-alapú reklámokat.

Mindenki egy ellen

Ahogy a bevezetőben utaltunk rá, a Flash elleni harcot nem ma kezdték. Steve Jobs sosem a finom diplomáciai manővereiről, vagy éppen a kompromisszumokra való törekvéséről volt híres, de jó pár évvel ezelőtti húzása, miszerint egyszerűen kihajította a Flasht a mobil Apple-eszközökről, sokakat váratlanul ért. Az idő viszont az azóta elhunyt Apple-vezért igazolt. Egyre többen és több helyről kezdték támadni a biztonsági kockázatoktól hemzsegő, mobilon nehezen kezelhető rendszert.

A Mozillának például szintén tavaly nyáron lett elege, és a Chrome-hoz hasonlóan leállította a Firefoxban az automatikus indítást. Szintén beszédes, hogy a Cisco évközi biztonsági jelentésében a Flasht nevezték meg az egyik legnagyobb problémának, amivel a védekezésért felelős szakembereknek meg kell küzdeniük. De említhetjük a Facebookot is, ahonnan először a biztonsági főnöktől érkezett a Flash mögött álló Adobe felé egy erőteljes felszólítás a technológia mihamarabbi kivezetésére, majd nem sokkal később a tőzsdefelügyelethez eljuttatott jelentésében a cég már a bevételeket veszélyeztető rizikófaktorként utalt a technológiára.

Mind közül talán a legjelentősebb azonban az IAB, azaz az Interactive Advertising Bureau ugyancsak 2015 nyarán hozott döntése. Az online hirdetések iparági szabványait meghatározó testület új tervezete ugyanis már a HTML5-t favorizálja a Flash kárára. Erre erősít most rá egy nagy adaggal a Google azzal, hogy végleg bezárja a kaput a rendszer orra előtt, amelynek elkerülhetetlen pusztulását nagy sokára már maga az alkotója is beismerte.

Közösség & HR

Sokáig akar élni? Akkor van egy rossz és egy jó hírünk

A legjobb évszázadban élünk ahhoz, hogy a lehető legtovább élhessünk egészségesen. Ehhez viszont nem elég csupán bízni a modern orvostudományban, tenni is kell érte. Szerencsére a viselhető elektronika ebben óriási segítséget tud nyújtani.
 
Rengeteg a szenzor és a mérési információ, melyek összegzése és értelmezése megoldandó feladatként tornyosul az adatközpontot üzemeltetők fölé.
Minden eddiginél több szoftvergyártói audit vár rájuk. Az IPR-Insights felmérése a magyar piacról.
A két új csúcsmodell nem változtat, legfeljebb csiszol a bevált recepteken.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.