Mi van a webcím mögött? Egy halom pénz. Ha ön foglalta volna le a sex.com-ot, 13 millió dollárral lehetett volna gazdagabb.

A Business Insider összegyűjtötte az internet történetének eddigi legdrágább domainjeit a DN Journal adatai alapján. A listán csak a 2003 utáni üzletek szerepelnek, és csakis azok, melyeknek tárgya csak és kizárólag a domain értékesítése volt. A lap szerkesztői nem vettek figyelembe olyan üzleteket, melyek más vagyonelemet is érintettek. Így lemaradt például az insure.com (16 millió dollár), mert ott a domainnel együtt kompletten értékesítettek egy nyereségesen működő webes vállalkozást.

A millió dolláros bébik

Az egyik millió dolláros domain az MM.com, ami egész pontosan 1,2 millió dollárért cserélt gazdát 2014.júliusában.  Az MM.com-ot egy távol-keleti társaság. a Hangzhou Duomai E-Commerce Co. Ltd. vásárolta meg, amelynek olyan domainek is a birtokában vannak, mint a Game.com, a JZ.com vagy a 4.cn.

Közel 1,3 millió dollárt fizettek a power.com-ért 2014.novemberében.  A nevet a Szilícium-völgyben működő elektronikai szállító, a Power Integrations vásárolta meg, hogy lecserélje korábbi, kicsit bonyolultabb domainjét a PowerInt.comot.

Nagyot kaszált a névbizniszen Rick Schwartz is. 1996-ban jegyeztette be a maga nevére az eBet.com webcímet mindössze 100 dollárért, amit aztán közel 20 év múlva nem kevesebb, mint 1,35 millió dollárért adott el a domain nevekkel foglalkozó Network Solutions vállalatnak. De Schwartznak volt ennél nagyobb fogása is: a Candy.com-ot például 3 millióért adta el egy édesipari családi vállalkozásnak, nem véletlenül nevezik sokan a domainnevek királyának. A témáról egyébként blogot is vezet. Amúgy nem túl szofisztikált az üzleti modellje. "Mikor kell eladnom egy webcímet? – teszi fel a kérdést a posztjában, és készségesen meg is válaszolja. – Amikor az megérett rá. Na de mikor is érik meg? Amikor eljön érte a megfelelő vevő." Persze Schwartznak végső soron igaza van. Egy domain nem kér enni, és raktározási gondok sincsenek vele.

De másnak is sikerült nagy üzletet csinálni domainekből. 2007-ben az amerikai Page Howe eladta a Seniors.com-ot 1,8 millióért, majd a Guy.com-ot 1 millióért. Most a Seniors.com oldal továbbirányít a Seniorfriendfinder.com oldalra.

De mit mondanak a vevők? A Parked.com vezérigazgatója, Sig Solares, aki 1,5 millió dollárt fizetett a Cameras.com-ért 2006-ban egy aukción, a vásárláskor úgy számolt, hogy nagyjából 8 év alatt behozza a domain név árát.   

Ugyanennyit, vagyis másfél millió dollárt ért a Russia.com, amelyet 2009-ben a Paley Media nevezetű tanácsadó cég dobott piacra. A cég, amely ezen kívül még egy csomó országspecifikus domaint birtokol, egy titokzatos vevőnek adta el a szóban forgó webcímet, ami manapság visszairányít a GoDaddy.com oldalra.

A Tandberg a nevéből csinált üzletet...

Vannak olyan üzletek is, amikor nem domainvadászok adnak el domaint drága pénzért. Erre példa a professzionális videokonferencia-rendszereket gyártó Tandberg  és az archiváló megoldásokat fejlesztő Tandberg Data megállapodása: utóbbi másfél millió dollárt fizetett a videokonferenciás cégnek a Tandberg.com-ért 2006-2007 fordulóján. Az ügylet pikantériája, hogy a Tandberget később felvásárolta a Cisco.

Az egyszerűen és jól hangzó Ticket.com 1,525 millió dollárért cserélt gazdát 2009-ben. A tranzakcióból a közvetítő és a tényleges korábbi tulajdonos neve ismert, előbbi az Afternic.com, az utóbbi a BuyDomains.com, a vevőét viszont az akkori tudósítások nem hozták nyilvánosságra. Az eladás után a webcímre kattintva a StubHub.com jött elő, mostanában pedig átirányít egy svéd foglalási oldalra.

Mennyit ér az adatmentés? Na és egy randioldal?

Az adatmentésre utaló DataRecovery.com 1,66 millió dollárt ért meg 2008-ban az ESS Datának. A cég sokat küzdött, amíg a domaint eredetileg birtokló Minnesota's Associated Computers Inc. ráállt az eladásra. De egy jó név ugye minden pénzt megér. A Real Estate Disposition Corp például végül 1,7 millióért jutott hozzá 2009-ben az Auction.com-hoz.

Egy amerikai randioldalért is hasonló összeget, 1,75 millió dollárt fizettek egy floridai aukción 2012-ben, ahol a Dating.com lehetett a sláger tétel. Az utána következő legdrágább domaint 450 ezer dollárért hirdették meg. Három évvel korábban ugyanennyit fizetett a Travelzoo a Fly.com-ért.  A domain alatt most egy olyan oldalt találunk, amely a népszerű repülőjegy-kereső, a Kayak szolgáltatáshoz hasonlóan működik.

Ki gondolná, hogy egy ilyen magától értetődő név, mint a Computer.com akár 2,1 millió dollárt is érhet? Márpedig pont ennyiért kelt el 2007.októberében a T.R.A.F.F.I.C. / Moniker domainaukción, ahol a WallStreet.com is majdnem új gazdára talált úgy 3 millió dollárért, de ez utóbbi ügylet végül nem jött létre. Manapság a Computer.com-on nem meglepő módon számítógépeket lehet vásárolni.

2012-ben a Forexpros.com kötötte az év legdrágább üzletét: 2,45 millió dollárért vette meg az Investing.com-ot. Az oldalon most befektetésekkel és a részvénypiacokkal kapcsolatos tartalmak találhatók. Hirdetési oldalt csinált a Social.com-ból a Salesforce, amely 2011. nyarán vette meg az URL-t 2,6 millió dollárért egy aukción.

A pénzügyi eszközöket online felületen árusító  ClickSuccess L.P. vásárolta meg 2004-ban a CreditCards.com-ot 2,75 millió dollárért, ami éveken keresztül a legnagyobb domain biznisznek számított akkoriban. A Shopping.de-t, amelyen most luxusmárkák termékeit lehet megvenni, az Unister GmbH német kereskedő cég szerezte meg 2009 szeptemberében, nem kevesebb mint 2,85 millió dollárért, a cég azóta megvette még az Auto.de, a Geld.de, a Kredit.de és az árösszehasonlító Preisvergleich.de oldalt is.

Egy orosz milliárdosnak, aki nem mellesleg Oroszország legnagyobb vodkacégének, a Russian Standard Co-nak a tulajdonosa, 3 millió dollárt is megért a Vodka.com. Az üzletet 2006 decemberében ütötték nyélbe, a korábbi tulajdonosról nem ír az összeállítás.

Ingyen szerezte, 3 milliót kapott a whisky.com-ért

Valamivel drágább ital-domainnek bizonyult a Whisky.com, amelyet 3,1 millió dollárért adott el 2014-ben a Castello Cities. Tulajdonosa, Michael Castello 19 évvel korábban még ingyen regisztrálta a domaint, ami eredetileg nem is a whiskyhez, mint italhoz kapcsolódott, hanem egy népszerű zenés hollywoodi szórakozóhelyhez, a Whisky a Go Go night clubhoz, ahol olyan hírességek léptek fel, mint a The Doors vagy Janis Joplin. Castello évekkel később felajánlotta a webcímet a lokáltulajdonos fiának, aki azonban nem tartott rá igényt, mondván már regisztrálták a WhiskyaGoGo.com-ot.

2014-ben a Xiaomié volt az év üzlete: a MI.com-ért 3,6 millió dollárt fizetett. A Business Insider szerint ez egyben a legdrágább domain, amit valaha kínai cég megvásárolt. A mobilgyártó cég az oldalt arra akarja használni, hogy könnyebben megjegyezhetővé tegye márkanevét.

Bár kínai cég nem fizetett a Xiaominál többet domainért, vannak ennél vaskosabb üzletek is szép számmal. A Toys.com-ért 5,1 millió dollárt fizetett a nagy amerikai játékkereskedő, a Toys R Us. A domain amúgy is sokat ért: amikor 2009-ben egy csődeljárás miatt gazdát cserélt, 1,25 millió dollárra értékelték.

Betűnként több mint egymillió dollárt, összesen 5,5 milliót ért a TechCrunch-nak a Slots.com. A japán internetszolgáltató GMO Internet 2014-ben közel 6,8 millió dollárt fizetett a Nissan Motorsnak a nem túl sokat mondó Z.com-ért. Még kapósabb a Diamond.com, amelyért már 2006-ban 7,5 millió dollárt fizetett az online ékszerkereskedő Ice.com.

A We.com 8 milliót hozott az Alf Temme konyhájára 2015-ben. A jó árra csak 9 évet kellett várnia, ennyi ideig birtokolta a domaint, ami a Wealth Evolution elnevezésű kínai banki szolgáltatónak ért meg ennyi pénzt. Az eladó az a cég, amelyet évekkel korábban beperelt a Microsoft a ho0tmail.com és a hot5mail.com miatt.

A pornóból a domainbizniszben is sokan meggazdagodtak. A Porno.com 8,888 millió dollárért tavaly februárban talált új gazdára. Ebben az üzletben is felbukkan a domainkirály Rick Schwartz, aki elmondása szerint egy diáktól vette meg a nevet még 1997-ben 42 ezer dollárért. A diák sem járt rosszul, mivel egy héttel korábban még alig 5 ezer dollárért jutott hozzá. Schwartz elárulta, hogy a domain éveken keresztül valódi felnőtt tartalmak nélkül is jóval 10 millió dollár felett fialt neki pusztán azzal, hogy parkoltatta, illetve átirányította. A vevőről csak annyit tudni, hogy egy prágai cég, amelynek a tulajdonában van még a Swingers.com és a PornoTv.com is.

A kevesebb néha több

Egy betűvel rövidebb mégis többet adtak érte: a Porn.com 2007-ben 9,5 millió dollárért cserélt gazdát a Moniker aukción, a vevő az MXN Ltd. volt. Közel 10 milliós biznisz van az "alapos" Fund.com adásvétel mögött. A 2008-ban lebonyolított aukciós üzletben bármily hihetetlen, de a vevő is ezt a nevet viselte, ráadásul a tranzakciót követően egy sor nehézségbe keveredett. Többször is elmarasztalták pénzügyi jelentéseinek a megbízhatatlansága miatt. Most hiába keresünk rá, az oldal nem töltődik be.

Az egyik legjobban hozó domain ebben a kategóriában a Sex.com. A domaint 2010.ben 13 millió dollárt adta el az azóta csődbe ment Escom LLC.

Piaci hírek

Van az a pénz... Kivették a kínai App Store-ból a WhatsAppot és Threadset

Peking szerint a Meta két mobil appja nemzetbiztonsági aggályokat vet fel.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.