A 2015-ös eredménynél jóval magasabb forgalmat hozott a magyarországi webes kereskedőknek a tavalyi év. Az eNET frissen publikált jelentése szerint 2016-ban 427 milliárd forintot hagytunk a hazai online áruházakban, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom 5,2 százalékának felel meg. Az 5 százalékos arány átlépése szimbolikusnak is tekinthető: a magyar e-kereskedelem immár nem valamiféle szűk szegmens, hanem teljes értékű csatornának tekinthető.
Rátettek pár lapáttal
Az online kereskedelmi forgalom növekedése évek óta magasan meghaladja a hagyományos értékesítési csatornák eredményét, de a tavalyi év ezt figyelembe véve is kimondottan jól sikerült. A bevételek nagyjából harmadával haladják meg a tavalyelőtti eredményt. Nem csak a forgalom egésze, de a virtuális kosarak mérete is növekedett, tavaly átlagosan 13 ezer forintot költöttek a neten az online vásárlók egy alkalommal, ami 1700 forintos növekedést jelent a 2015-ös évhez képest.
Az eNET kutatása kitért az online vásárlások egyéb vetületeire is. A kiszállítási módok tekintetében például nem történt érdemleges változás: továbbra is a futárszolgálatos kiszállítási mód a legelterjedtebb, amelyet fej-fej mellett a boltban, a személyzettel rendelkező partnerponton, valamint a telephelyen/irodában történő személyes átvétel követ.
Nem akarja átadni a trónt a készpénzes utánvét , akár a megrendelések számát, akár azok értékét vizsgáljuk. De mivel egyre több kereskedőnél és futárnál lehet bankkártyával is fizetni, így kezd valamennyire erőre kapni a bankkártyás vásárlás. Az utánvétes rendelések tizedét tavaly már ez utóbbi módon egyenlítették ki.
Nő az online vásárlói bázis
Az e-kereskedelem fejlődését segíti, hogy egyre nagyobb a vásárlói bázis. Míg 2015-ben az online vásárlók száma éppen csak meghaladta a négymillió főt, mára további 600 ezer fő erősíti az online vásárlók táborát. Ez azt jelenti, hogy hat felnőtt internetezőből nagyjából öt évente legalább egyszer vásárol a neten. De nem csak a hazai webáruházakban vásárlók száma bővült az elmúlt években. Egyre többen rendelnek külföldi webshopokból is. 2015-ben 1,5 millió fő, 2017-ben már 2,2 millió fő vásárol a neten külföldről (is).
Az adatokból jól látszik az is, hogy a megrendelések időben tovább koncentrálódnak, azaz az utolsó néhány hónap egyre fajsúlyosabb időszakot jelent a kereskedők számára. Tavaly mind a vásárlások száma, mind az értéke szerint 2016 utolsó két hónapjában termelődött a teljes hazai online e-kiskereskedelmi forgalom 31 százaléka, ami két évvel korábban még csupán csak a megrendelések számának 19, értékének pedig 21 százalékát adta.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak