Hogyan legyen bevétele a legnagyobb videószolgáltatásnak, és hogyan éri meg az előadóknak az ingyenes klipmegosztás? A Google végre előáll a megoldással.
Amikor a Google 2006 végén megvásárolta a YouTube szolgáltatást, joggal remélhette, hogy valami igazán jövedelmezőt szerzett be, hiszen kategóriájában már akkor is a legnépszerűbbnek számított a videós oldal. Azóta viszont folyamatos küzdelem folyik azért, hogy a látogatók és a feltöltött videók hatalmas számát bevétellé konvertálja a tulajdonos. Emellett a szolgáltató folyamatosan harcol a jogvédett tartalmak illetéktelen használata ellen, miközben az előadók, kiadók és jogtulajdonosok is csupán közvetett hasznot látnak (ha látnak) a megosztóra kerülő anyagaik után.
A YouTube-on ma még a hivatalos, jogtulajdonosok által feltöltött anyagok mellett sok az illetéktelenektől származó, gyakran silányabb minőségű, semmilyen hasznot nem hozó tartalom - az új módszer talán segíthet abban, hogy a videók továbbra is az oldalon maradhassanak, de végre valamiféle hasznot is hajtsanak az előadónak.
Zene zsebeinknek ■ A YouTube hamarosan bevezetendő megoldási kísérlete tulajdonképpen teljesen triviális ötletet követ. Ha egy előadónak vagy kiadónak van hivatalos csatornája az oldalon, az itt megjelenő videók alatt különféle fizetős szolgáltatások lesznek elérhetőek kapcsolódó anyagok megvásárlására.
Ha valakinek tetszik egy megtekintett klip, megveheti a dalt tartalmazó albumot, az előadó más kiadványait, vagy egyéb "merch" árukat pólóktól bögréken át dedikátl dobverőkig.
Jobb későn... ■ Az egészben csupán az a furcsa, hogyhogy nem jutott ez egészen idáig senki eszébe a YouTube-nál. Már csak azért is érthetetlen, hogy egy ilyen megoldás bevezetésével hat évet vártak, mivel a mostani metódushoz szinte semmilyen saját fejlesztésre nem volt szükség, mivel minden kapcsolódó hivatkozás külső szolgáltatókhoz vezet.
A tervezett szolgáltatásbővítés előnézete: az előadó vagy
jogtulajdonos csatornája mellett ilyen lesz a "bevásárló ablak"
A fizetős letöltések az Amazon vagy az iTunes boltjából érkeznek, de az extrákat is mások forgalmazzák, a koncertjegyek a SingKick rendszeréből dolgoznak, míg az egyéb speciális tartalmakat, pólókat és emléktárgyakat a TopSpin szolgáltatja.
A YouTube tehát itt egyfajta szolgáltatásgyűjtő szerepet tölt be, amiért természetesen meg is kapja a megfelelő százalékot. Arról természetesen nincs hivatalos információ, mennyit keres egy adott dalon az előadó, a YouTube és a tranzakciót lebonyolító szolgáltató, mindenesetre előzetesen, elméletben működőképesnek bizonyulhat az ötlet.
Mindenkinek jó lehet ■ Az előadók és egyéb jogtulajdonosok végre jövedelmező alternatívát kapnak ahelyett, hogy eddig csupán feljelentgetni, törlésre kényszeríteni próbálhatták az illetéktelen felhasználókat. Így viszont a videó felkerülhet a jogtulajdonos csatornájára, tehát nem távolítódik el véglegesen a YouTube-ról, csupán "a helyére kerül", de keresésre ugyanúgy megtalálják a felhasználók. Az előadó végre esélyt kap arra, hogy a videózók fizetőképes része vásárlással folytassa a látogatást. A csatolt szolgáltatók pedig extra látogatottságot kapnak, hiszen a YouTube felhasználók egy része eddig talán sosem látogatott el az Amazonra, vagy nem is hallott például a TopSpinről.
A hivatalos YouTube blog szerint heteken belül elkezdődik az új funkció élesítése, melyhez a kiadók és zeneszolgáltatók csatlakozhatnak. Egy formanyomtatvány segítségével arra is van lehetőség, hogy független kis kiadók és egyéb zenei jogtulajdonosok (például azok a zenészek és zenekarok, akik az egyre terjedő gyakorlat szerint saját kiadásban jelentetik meg műveiket) is partneri státuszhoz jussanak.