A 3 dimenziós megjelenítést egyre többen próbálják speciális szemüveg nélküli módszerekkel beépíteni készülékeikbe. Bár a technológia még képlékeny, a hazai iPont kapcsolódó fejlesztései máris nemzetközi szintű sikerrel kecsegtetnek. Ha...
A bevezető végén lévő "ha..." szinte minden hazai ötlet, innováció, fejlesztés mögé odakerülhet. Nagy út vezet ugyanis egy valóban sokkoló újdonság feltalálásától odáig, hogy a kis magyar rögvalóság keretei közül az ötletgazdák eljuthassanak a nemzetközi lehetőségekig, a megvalósításig, és a mérhető piaci sikerekig. Az
iPont több szempontból is jó úton halad: az ötlet kiválóan működik, és nem hiányzik a lelkesedés és a gondos piaci tervezés sem. Most viszont a befektetőkön a sor.
Trimenzió ■ Elsőként nézzük, mi is pontosan a találmány lényege! Az elmúlt években felfutó 3D-őrület legújabb nyúlványa a speciális szemüvegek nélküli, akár otthon is elérhető megoldások kifejlesztése. Gondoljuk csak el, mennyire lenne életképes egy családi tévékészülék, ami elé csak fura szemüvegekben ülhetne le a família, és az esti film nézése közben nem találnák el a pattogatott kukoricás tálat... A mozikban jól működő technológia helyett egyértelműen váltani kell ahhoz, hogy kényelmes és technikai akadályok nélkül használható megoldások kerülhessenek az otthonokba, de akár üzleti felhasználásra is.
Az iPont bemutatója a CES-en
Szabad szemmel is látható 3D-s tartalom megjelenítésére alkalmas képernyőket többen is fejlesztenek,
az idei Consumer Electronics Show-n (CES) a legnagyobb tévé- és kijelző-gyártók mutattak be különféle kísérleti kijelzőket. Mindegyikük más és más bevezetési időt saccol a hardvereknek, de átlagolva négy év múlva érkezhetnek meg a boltok polcaira azok a 3D tévék, amelyek már a lehető legjobb térélményt kínálják anélkül, hogy a mostani prototípusokban meglévő időnkénti hibákkal, torzításokkal kellene kompromisszumot kötnie a vásárlóknak. És "itt teheti fel az i-re a pontot" az iPont, a vas mögé ugyanis szükséges az is, hogy megfelelő 3D-s tartalom kerüljön a kijelzőkre. A magyarok pedig erősen a piac előtt járnak az ehhez szükséges módszer kifejlesztésében.
Átalakítás miatt nyitva ■ A módszer tulajdonképpen abból áll, hogy az egyre több forrásból elérhető sztereó képet (tehát az egymás mellett elhelyezett, némelyest megváltoztatott szögből filmezett képkockákat) az iPont megoldása egy set-top box jellegű eszköz segítségével valós időben alakítja a 3D-s megjelenítőkkel kompatibilis formátumba.
A szenzáció lényege, hogy a tartalommal kapcsolatban semmilyen speciális formátumra, extra előkezelésre nincs szükség: a CES-en a DreamWorks képviselői nem is hitték el, hogy nem egy lopott 3D-s kópiával promózik a cég, hanem egy helyben konvertált változatot lát. Az ehhez szükséges sztereó-képes források egyre több helyen állnak rendelkezésre: az iPont budapesti irodájában a
YouTube 3D Gallery videóin demonstrálták, hogy a hagyományos, netről streamelt tartalmak is azonnal alakulnak át lélegzetelállító minőségben három dimenzióssá.
Csakazértis ■ Az iPont gárdája 3D-s tartalmak előállításával és az ehhez szükséges szoftverkörnyezetek fejlesztésével foglalkozott, ám
Pásztor Andor technológiai igazgató szerint már 2007 környékén álmodoztak arról, hogy valamilyen televíziós megoldásuk lehessen, ám ekkor még legyintve 10 éves időtartamot jósoltak egy ilyen projektnek. Ehhez képest 2010 nyarán már működő prototípust teszteltek az Antenna Hungária laborjában: a külalakra akkor még igen kezdetleges megoldás azonban kiállta a próbát és gond nélkül alakított át valós időben hagyományos, földfelszíni sugárzással továbbított adást 3 dimenziós megjelenítésre.
A YouTube 3D gyűjteménye - már több ezernyi videóval, amelyet
az iPONT rendszere valós időben alakít át az új kijelzőkre
A
2010 végén megrendezett Innovációs TechShow után idén januárban a CES-en már egy barebone PC nagyságú dobozkában működött a demonstrációs célokra összeállított eszköz, amely a fejlesztők szerint manapság 85 százalékos hatásfokkal működik, és minősége folyamatosan javul.
A CES-en szabályosan a technológia csodájára jártak, a legnevesebb szaklapok is a piac előtt járó, iránymutató megoldásként mutatták be az iPont fejlesztését. A bemutatók kiemelték, hogy a jelenlegi kijelzők és tartalomforrások kiszolgálása mellett olyan új "divatokkal" is kompatibilis, mint az internetre kapcsolt tévés megoldások.
Hova tovább? ■ A gyors berobbanás után hasonló tempóban robog tovább az iPont gépezete. Már a CES-en is több gyártó kereste fel őket együttműködési tárgyalások céljából, a legfontosabb talán az LG tévés üzletfejlesztésekért felelős vezetőinek látogatása volt. Az ehhez hasonló tárgyalások során az elkövetkezendő hónapokban dől el az, hogy milyen konstrukcióban folytatódjon a 3D-s technológia fejlesztése.
A saját erőből megvalósított változathoz tízmilliós nagyságrendű eurós tőkebefektetésre volna szükség
Korcsok Zoltán, az iPont ügyvezetője szerint. Ha ez a változat lép életbe, akár egy olyan végeredményig is eljuthatnak, ahol a teljes megoldás egyetlen chipre integrálódik a jelenlegi doboz helyett. Emellett viszont elméletileg lehetséges akár a technológia licencelése is, vagy valamilyen partneri konstrukció - remélhetőleg ez hamarosan kiderül.
A napokban keresik például az iPont új, amerikai irodájának helyszínét, amely valószínűleg a Szilícium-völgyben lesz. A kinti irodák vezetése a jelenlegi üzletfejlesztési igazgató,
Glenn Harper feladata lesz: a szakember nagy szerepet játszott a hihetetlen sikereket elérő LogMeIn bevezetésében is.
Szép új világ ■ Egy ideális jövőben az iPont technológiája kerülhetne minden 3D-s tévébe a média átalakítására. A konzumer felhasználás mellett természetesen fontos tervek vannak az üzleti világ irányában is: 3D-s kijelzőkkel felszerelt sportkocsmáktól az áruházakban felállított reklámfalakig többféle felhasználási terület elképzelhető, egy reklámszervező vállalat például már most is az iPont technológiáját használó kijelzőket állított fel több budapesti bevásárlóközpontban.
Az iPont legközelebb ismét Las Vegasban, a februári 3D Digital Signage expón mutatja be újdonságait, és igyekszik a világon mindenfelé "terjeszteni az igét", miközben várja a befektetők és a technológiai partnerek megkeresését. Mi pedig várjuk a további jó híreket...