A Yammer Microsoft által történt - még meg nem erősített - 1,2 milliárd dollár értékű felvásárlása ismét a közösségi üzleti szoftverek piacára irányította a figyelmet, amely a piackutatók szerint óriási növekedés előtt áll. Itthon is akad már példa, ahol már használnak hasonló szoftvert, de egyelőre csak elvétve.
A nagyvállalati közösségi szoftverek piaca erőteljes bővülésnek indult az amerikai IDC hétfőn közzétett jelentése szerint, és csaknem valamennyi szállító kétszámjegyű árbevétel-növekedést produkált. A social business platform piac két legnagyobb szereplője, az IBM és a Jive Software is masszív, 70 százaléknál magasabb éves növekedést ért el, a TOP 20 szállító közül a legmagasabb, nem kevesebb mint 132,3 százalékos növekedést a Yammer produkálta. Az IDC szerint a 2009-ben még mindössze 370 millió dolláros közösségi platfrom piac mérete 2016-ra közel 4,5 milliárd dollárra növekszik majd, ami évente mintegy 43 százalékos átlagos növekedési ütemet jelent.
Rakétázik a közösségi üzlet ■ A kutatás szerint ma már csaknem minden iparágban lehet olyan cégeket találni, amelyek használnak valamilyen közösségi csoportmunka platformot, amely ezeknél a vállalatoknál egyre inkább a munkatársak kritikus döntéstámogató, illetve produktivitási eszközévé vált. Sok vállalat készül teljeskörű közösségi üzleti stratégiát implementálni, amelynek részét képezi majd a nagyvállalati szintű közösségi eszköz bevezetése is. Michael Fauscette, az IDC szoftver üzleti megoldások csoportjának alelnöke szerint a vállalatok főleg amiatt fordulnak egyre nagyobb számban a közösségi szoftverekhez, mivel lehetőséget keresnek a csoportmunka élénkítésére, az egyes munkatársak produktivitásának javítására, és hatékonyan szeretnék kezelini a tartalom- illetve információáradatot.
2 milliárd USD
forgalmat bonyolítanak majd 2014-ben a nagyvállalati közösségi szoftverek szállítói - állítja az IDC.
Hasonlóan gyors ütemű növekedésre számítanak más piacelemző cégek is: a Forrester szerint a tavalyi 600 millió dollárhoz képest 2016-ig évente átlagosan 61 százalékkal növekszik majd a közösségi szoftverek piaca, amikor elérheti majd a 6,4 milliárd dollárt. A Gartner szerint 2015-re a nagyvállalatok 40 százalékánál használnak majd olyan céges "Facebook-alkalmazást", amelyben mind személyes, mind vállalati információk megtalálhatók lesznek, míg 2016-ra a vállalkozások 15 százalékánál vezetnek majd be új közösségi technológiai réteget a meglévő üzleti alkalmazások integrációjára.
A Gartner mágikus négyzete a munkahelyi közösségi szoftverszállítókról
A Microsoft is kapcsolt ■ Nem véletlen, hogy
a Microsoft is szemet vetett a piac egyik feltörekvő szereplőjére, a Yammerre, és az egyelőre a felek által hivatalosan meg nem erősített piaci pletykák szerint már meg is állapodott annak felvásárlásáról 1,2 milliárd dollár értékben. A kommentárok szerint a Yammerre azért van szüksége a Microsoftnak, hogy meglévő szoftvereit sokkal inkább közösségivé tegye: a közösségi platform Facebookra hajazó felületén egymással kommunikálhatnak, oszthatnak meg fájlokat és webes tartalmakat a céges felhasználók.
A Business Insider elemzése szerint a Yammer érkezésével több meglévő szoftver egyes funkcióit javíthatják fel vagy cserélhetik le. Az azonnali üzenetküldésre és webkonferenciára használt Lync csoportos üzenetküldési funkcióját a Yammer válthatná fel. A Yammer már eddig is integrálható volt a SharePointtal, és így a Yammer hírfolyamában megjelhetett, ha valaki egy SharePoint dokumentummal dolgozott; a jövőben ez az integráció még szorosabb lehet. Ehhez hasonlóan egy ideje már integrálható a Yammer a Microsoft Dynamics vállalatirányítási rendszerrel is, így a fájlmódosítások rögtön megjeleníthetők a hírfolyamban.
A Yammer áprilisban vásárolta fel a az angol OneDrum nevű startup céget, amely a Dropboxhoz vagy a Boxhoz hasonló fájlszinkronizálási megoldáson dolgozott. A Microsoft különböző termékeiben (Office 2010, Office 365, SharePoint) már működik valamilyen kollaborációs illetve fájlszinkronizációs képesség, úgyhogy egyelőre nem látni, hogy a Microsoft miként hasznosíthatja majd a OneDrum technológiáját - tette hozzá
a Business Insider elemzése.
IBM: belső üzleti igény ■ A közösségi szoftverpiacon a Microsoft legnagyobb versenytársai a független Jive Software mellett az IBM, amely immár 2007 óta fejleszti saját social business platformját Connections néven. Az IBM legnagyobb ügyfele ezen a téren éppen a saját szervezete, sőt, maga az alkalmazás is a belső címtárszolgáltatás saját igények alapján történő továbbfejlesztéséből nőtte ki magát az egyik piacvezető termékké. Az IBM egyébként régóta támogatja az aktív internethasználatot illetve a blogolást, és 2005 óta saját közösségi média használati irányelvekkel is rendelkezik.
Amint azt
Jeanette Horan, az IBM informatikai vezetője (Chief Information Officer - CIO)
az IBM januári orlandói Lotusphere konferenciáján ismertette: a multinál jelenleg 425 ezer alkalmazott dolgozik 170 országban, emellett 100 ezer szerződéses munkatársat is foglalkoztatnak; az IBM informatikájának így egyszerre összesen 550 ezer végpontot kell kiszolgálnia. Mivel az IBM alkalmazottainak fele nap mint nap távolról - otthonról, ügyfélnél vagy üzleti út alatt - dolgozik, már régóta régóta üzleti igényként jelentkezett, hogy a különböző helyeken és munkakörnyezetekben dolgozó munkatársakat el tudják látni a projektekkel, ügyfelekkel vagy bármilyen más, a munkájukkal kapcsolatos információkkal, illetve meg tudják azokat osztani egymással.
Jeanette Horan szerint a közösségi üzleti alkalmazás az egyik legfontosabb felhasználási területe az értékesítés: mivel a sales-eknek a közösségi üzleti alkalmazás segítségével pedig közvetlenebb elérésük van az információkhoz, így kevesebb időt kell az irodában tölteniük, és több időt tölthetnek el az ügyfeleknél. Egy másik terület, amelyet támogatni tudnak a Connection-szel, a vezetők következő generációjának felfedezése: az új generációk már másként végzik a munkájukat, és sok esetben aktívabban használják ezeket a funkciókat; sokszor ők azok, akik az idősebb vezetőket oktatják a közösségi szoftverek hatékonyabb használatára.
Az első hazai fecskék ■ Az IBM és a CNW májusban egy budapesti rendezvényen is beszélt a közösségi üzleti megoldások lehetséges előnyeiről. Németh László, az IBM Collaboration Solutions üzletágának vezetője a social business platform előnyei között emelte ki, hogy segítségével hatékonyabban kereshetők az információk, és az értékesebb információk az ajánlásoknak köszönhetően kiemelkednek a kevésbé értékesek közül. Az együttműködésnek köszönhetően a vállalati tudást egy központi iránymutatás helyett az aktuális igények szerint alakíthatják ki, az új dolgozók gyorsabban válnak produktívvá, miközben a távozó dolgozók tudása sem veszik el, hanem újrahasznosítható lesz mások számára is.
Bár az IBM Connectionst már a környező országokban is sok vállalat használja, itthon egyelőre egy publikus referenciája van a szoftvernek, a cement- és építőanyag-gyártással foglalkozó Cemexnél egy nemzetközi projekt keretében vezették be a megoldást. A konferencián
Mészáros Tamás, a CNW értékesítési igazgatója egy olyan projektet ismertetett, amelynek keretében a közösségépítésre és a közösségi munka elősegítésére az IBM Connections Files és Profiles moduljait vezeti be egy - meg nem nevezett - kormányzati intézmény. A CNW által kivitelezett rendszerrel a szervezetnél dolgozó több száz szakértő elérhetőségét, önéletrajzát, publikációit és egyéb szakmai anyagainak rendszerezését, megosztását valósítják meg, valamint a kompetencia alapon szerveződő szakemberek csoportjai számára egy intézményi tudásfelhőt kívánnak létrehozni.