Többen is belevágtak itthon a közösségi finanszírozásba
Bitport2012.01.19.
A crowdfunding koncepciója tőlünk nyugatabbra évek óta működik. Itthon láthatóan most jött el a modell ideje, hiszen néhány napon belül több szolgáltatás is zászlót bontott.
A közösségi finanszírozás (crowdfunding) ötlete már évtizedes múltra tekint vissza, de az igazi áttörést az USA-ban működő Kickstarternek sikerült elérnie. A koncepció lényege, hogy a felterjesztett ötletek, termékek, projektek elindulásához szükséges pénzt apró részletekben magánszemélyek – vagy akár cégek – adják össze. A 2009 óta működő Kickstarteren rendkívül változatos a meghirdetett témák köre: filmek elkészítésétől a szoftverfejlesztésen át egészen a társasjátékok piacra dobásáig terjed a paletta.
125 millió dollár ■Az amerikai vállalkozás segítségével két és fél év alatt több mint 15 ezer ötlethez jött össze a szükséges forrás, ami összértékben eléri a 125 millió dollárt. A pályázó projektek közel fele sikeresen zárult. A siker kritériuma a crowdfoundingnál az, hogy az előre rögzített időkereten belül a szintén a meghirdetéskor megállapított minimális pénzmennyiség összegyűljön.
Fontos részlete a modellnek, hogy a támogatók a befizetett összeg nagyságrendjének megfelelően különböző ajándékokban részesülnek. Ez lehet egyszerűen az ötletethez köthető terméken vagy honlapon feltüntetett támogatói listán való megjelenés, maga az elkészült termék egy példánya, de pédául egy zenei projekt esetén akár a lemezbemutatóra szóló VIP-jegy is.
Beindultak ■ Itthon tavaly ősz óta hallani a hazai adaptációk megjelenéséről. Ezek közül az Indulj.be a hét elején, ugyan még béta státusszal, de már megkezdte működését. A vállalkozás egyik alapítója, Turcsán Tamás a Bitport megkeresésére elmondta, hogy ötletük – ellentétben a Kickstarterrel – nem pénzgyűjtésről szól, hanem a tervek megvalósításáról. Ez azt jelenti, hogy az összegyűlt támogatásokat nem adják oda a pályázóknak, hanem partnereik segítségével megvalósítják a bíráló bizottság által korábban életképesnek ítélt ötleteket. Amennyiben a kitűzött szintnél nagyobb összeget sikerül gyűjteni, úgy azt a projekt bővítésére fordítják. Ez a megoldás nyilvánvalóan az esetleges rosszindulatú pályázók visszaélési lehetőségét hivatott kivédeni.
943 ezer dollár
volt az eddigi legnagyobb összeg, amelyet a Kickstarter segítségével egyetlen ötletre dobtak össze a támogatók.
Az Indulj.be oldalán jelenleg három projektet lehet támogatni, köztük magát a szolgáltatást is. Az alapító örömmel konstatálta, hogy az eltelt néhány nap alatt számos megkeresést kaptak, és a támogatások is gyarapodásnak indultak. Az Indulj.be üzleti modellje szerint az összegyűlt adományokat teljes mértékben a projekt finanszírozására fordítják, ám az ebben résztvevő partnerektől minimum 10 százalék kedvezményt kérnek, amit az oldal működtetésére különítenek el.
Lufi-gate ■ Érdekes módon egy másik hazai crouwdfunding oldal is megjelent a héten. A Kezdheted.hu alakulásáról alig néhány héttel ezelőtt lehetett hallani először, és az indulás sem tekinthető teljesnek, hiszen egyelőre nincsenek az oldalon valódi ötletek. Az időzítés mellett a két site logóválasztása sem esik messze egymástól: mindkettő esetében egy léggömb fedezhető fel hangsúlyos motívumként.
A Kezdheted.hu annyiban közelebb áll a Kickstarterhez, hogy itt is átkerül a pénz az ötletgazdához, viszont a visszaélések elkerülését ez esetben is több körös szűrűvel, szakmai kurátorok bevonásával és felügyeletével próbálják kiszűrni. Itt az összegyűlt pénz 15 százaléka illeti meg a Kezdheted.hu-t, ami már benne van a megvalósítás feltételeként meghatározott összegben.
Ha mindez nem volna elég, akkor megemlíthetjük még a Creative Selectort is. Ez az oldal ugyan már tavaly óta működik, de valami fatális véletlen folytán épp ezen a héten alakult át az eddigi koncepció, és lett belőle tradicionális crowdfounding site.
Klónok háborúja ■ Próbálkozó tehát már bőven van itthon is. Ahogy a kuponos vásárlói oldalaknál láttuk, valószínűleg az elkövetkező hónapokban még jó pár klón jelenik meg, hogy kihasítson magának egy szeletkét a most formálódó új piaci tortából. A koncepció az Egyesült Államokban bevált, ám ez nem garancia arra, hogy az adakozásban nem túl erős, létszámában pedig lényegesen kisebb magyar közösség is képes lesz finanszírozni a minden bizonnyal szép számmal érkező ötleteket.
Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.