Bombabiztos megoldás ugyan sosincs arra az esetre, ha valamilyen cloud szolgáltatás leáll, de felkészülni azért valamelyest lehet bizonyos problémákra. A Gmail és a Facebook hétfői eszméletvesztése kapcsán a cloud-levelezés biztosítására gyűjtöttünk össze trükköket.
Amikor néhány napja órákra
hibaüzenet fogadta a Gmail webes felületére belépni szándékozókat, a legtöbben csalódottan kapcsolták ki gépüket, és az e-mailezést akár teljesen fel is függesztették a szolgáltatás újraindulásáig. Tény, hogy amikor egy cloud megoldást használunk, mi nem sok mindent tehetünk a javítás érdekében, házon belülről nem tudunk meghúzni csavarokat és reset-gombokat nyomkodni a Google adatközpontjában. Abba azonban már kevesebben gondolnak bele, hogy egy hiba önmagában még nem jelenti azt, hogy száz százalékosan ki lennénk zárva a szolgáltatás használatából.
Válts eszközt! ■ Ha a Gmail (vagy bármilyen más közkedvelt felhőszolgáltatás) webes felületén csak hibajelzést látunk (vagy még annyit sem), az első áthidaló lehetőségként használjuk ki a tényt, hogy már nem (csak) PC-s világban élünk. Mint kiderült, a hétfői Gmail-leállás is főként a webes interfészt érintette, a legtöbb felhasználó akadozva és lassan bár, de hozzáfért a leveleihez mobil eszközeinek alkalmazásaiból.
Ilyenkor tehát - ha már van ilyenünk - vegyük elő okostelefonunkat, tabletünket, és próbálkozzunk a Gmail app elindításával. Ha ez még nincs feltelepítve az eszközre, a Google Play illetve az App Store kínálatában ingyenesen letölthetjük... baj már csak akkor lehet, ha a Play áruház is leállt. Még ilyenkor is áthidalhatjuk a gikszert azzal, ha valamilyen egyéb levelező appot használunk, akár a mobil rendszerek sajátját. Az iPhone-okon, androidos és windowsos telefonokon található saját levelezőkliensek is tökéletesen kezelik a Gmail fiókokat, beállításuk ráadásul kifejezetten könnyű. Nem kell POP3 konfigurációkkal foglalkoznunk, csupán a Google-féle név és jelszó párost kell megadnunk, és jó esetben máris olvashatjuk elérhetetlennek hitt leveleinket.
Válts szoftvert! ■ Ha nincs kéznél mobil eszköz, vagy egyszerűen nem akarunk lemondani a PC-s környezetről, szintén átugorhatjuk a webes felület akadozását egy telepített levelezőklienssel. Az Office csomagokban található Outlooktól a különféle windowsok saját, egyszerű levelezőin át letölthető ingyenes programokig lehetőségek százai közül válogathatunk. A legnépszerűbb alternatív kliensek, például az
IncrediMail, a
The Bat, vagy épp a
Mozilla Thunderbird POP3 segítségével képes letölteni gépünkre a cloud-szolgáltatások, így a Gmail vagy a Hotmail leveleit is.
Ha csak átmeneti megoldásként használunk levelezőklienst, érdemes mindenképpen úgy beállítani azok működését, hogy letöltés után hagyják a szerveren az e-mailek másolatát: így a cloud-szolgáltatás visszaállása után az időközben beérkezett levelek sem vesznek el a webes felületről.
Tarts fenn egy vészvonalat!
■ Ha a szolgáltatás leállását valamilyen mélyebb probléma okozza, amely a felhasználói felület mellett a "motort" is tönkreteszi, a fenti megoldásokkal sem jutunk előbbre. Erre az esetre viszont jobb előre felkészülni, hogy még ha teljes funkconalitással nem is, de félgőzzel kapcsolatban maradhassunk a számunkra fontos emberekkel. A legegyszerűbb tanács sokfelé, hogy ilyenkor üzenőfali bejegyzés, vagy közvetlen üzenet formájában tudassuk mindenkivel Facebookon arról, hogy nem működik a Gmail, és a köztes időben használják a közösségi oldal kapcsolódási lehetőségeit. A hétfői nap azonban épp azt bizonyította be, hogy a két online mega-szolgáltatás akár egyszerre is el tud hasalni, szóval próbálkozzunk mással.
Legyen például másodlagos e-mail címünk valamilyen más szolgáltatónál, és ezt a tényt jól láthatóan jelezzük is saját online profiljainkon, akár névjegyünkön is. Ekkor a minket hiába keresők (például egy hibaüzenettel visszapattanó e-mailt olvasva) könnyen továbbíthatják a levelet másodlagos címünkre.
Hogy mi magunk se veszítsük el a kapcsolatot másokkal, a cloud-levelezőkben tárolt címlistáinkat érdemes gyakran exportálni és biztos helyen tárolni. A Google levelezőjében a címek kinyerése egyszerű: a bal felső részen található Gmail feliratra kattintva a legördülő menüből válasszuk a Címtár (Contacts) pontot, majd a További lehetőségek (More actions) lenyíló menüben az Exportálásra kell kattintanunk. Itt kiválaszthatjuk a formátumot: ha más Google szolgáltatásokba szeretnénk átemelni a címeket, a Google CSV formátum a megoldás, de a cikkünk témáját érintő, teljesen független helyre átemeléshez sokféle lehetőségünk nyílik. Az Outlook CSV-t jól kezeli az Outlook mellett a Hotmail, a Yahoo! Mail és szinte az összes desktop kliens is, az Apple címtárhoz pedig a vCard formátumot érdemes választani. Ezután az így elmentett listát az adott szoftverrel vagy szolgáltatással beolvastatva máris rendelkezésünkre áll egy másodlagos csatorna, ahol még akkor is megtaláljuk mindenki elérhetőségét, ha az elsődlegesen használt cloud-levelezőnk időlegesen kivonná magát a forgalomból.