Megszülettek az első vélemények arról, miben jobb a Google+, mint a már megszokott Facebook. Ugyan hivatalosan még csak magánszemélyként használhatjuk a szolgáltatást, az üzletben is jól jöhet némelyik funkció.
Amikor a Google+-ról van szó egy beszélgetésben, az egyik leggyakoribb kérdéskör mindig arra vonatkozik, miért éri meg a Facebook mellett még egy hasonló szolgáltatásra feliratkozni, miben jobb, miben más a nemrég
bétateszt formájában elindult közösségi megoldás a jól ismertnél. Az alábbiakban az első webes véleményekből szemezgettünk.
Zavard köreimet ■ Kifejezetten sokan emelik ki a Körök (Circles) funkciót, amely hihetetlenül egyszerűvé és maximálisan kontrollálhatóvá teszi a tartalmak megosztását. A körök általunk létrehozott csoportok, amelyekbe mi magunk huzigálhatjuk be ismerőseinket. Egy ismerős több körnek is tagja lehet: jó esetben a házastárs bekerülhet a család mellett a barátok körébe, üzleti szempontok alapján pedig partnereinket egyaránt rendezhetjük munkáltatójuk illetve szakterületük szerint is egyszerre több körbe.
Természetesen a
Facebook is kínál opciókat arra, kivel szeretnénk megosztani online tevékenységünket, a Google+ viszont kifejezetten flexibilis és könnyen kezelhető ezen a téren. Egy kattintással már a tartalom beírásakor kiválaszthatom, milyen körnek szánom az információt, így gyakorlatilag nem fordulhat elő az a facebookos gyakorlat, hogy figyelmetlenségből a főnökünkkel is megosztjuk az "utálok dolgozni" státuszüzenetet.
A körök személyre szabása is gyermekien egyszerű, készíthetünk akármennyit, és sima egérhúzással rendezgethetjük bennük az ismerősöket. Az ötletes HTML5-trükkökre vadászóknak pedig érdemes létrehozni egy üres kört, majd jobb kattintással kiválasztani a törlés funkciót egy apró animációs finomságért.
Nézzük, osszuk meg, beszéljük meg ■ A Hangouts videós lehetőségei szintén az "egyszerű és nagyszerű" kategóriában indulnak. A Google fogta, és megcsinálta azt az ultra-felhasználóbarát videós felületet, amit a versenytársról már évek óta hiányolt a közönség - a Skype motorjára épülő Facebookos videótelefonálás
már a Google+ indulása után, július 6-án indult el.
A Google+ Társalgója mindenesetre még mindig többnek tűnik, mint a Facebook-Skype hibrid, hiszen itt egyenként, vagy körök alapján vehetünk fel beszélgetőpartnereket, akikkel akár többfelhasználós videócsevegésbe is elmerülhetünk.
Természetesen ugyanezen ablakon belül adott a szöveges üzenetküldési lehetőség is, de akár azt is megtehetjük, hogy a meghívottakkal közösen nézünk meg egy YouTube videót. Ez utóbbi esetben a videó indulásakor mindenkit elnémít a rendszer, és egy külön gomb megnyomásával szólhatunk közbe.
A Sparks szintén egy ügyes megoldás, egyfajta közösségi RSS-olvasó. Keresőszavainknak megfelelően beállíthatjuk, hogy a szolgáltatás folyamatosan olyan webes tartalmakat dobjon fel számunkra, amelyek valószínűleg számot tartanak az érdeklődésünkre. Ezeket természetesen egy kattintással meg is oszthatjuk az ismerősökkel, egyenként vagy kiválasztott körök szerint.
Nem majd: azonnal ■ A Google+ igyekszik valóban kihasználni a mobil eszközök nevében is rejlő mobilitást, az Azonnali feltöltés funkció a telefonokkal készült fotókat továbbítja a Google+ fiókba. Ezeket aztán a Fotók aloldal bal sávjában található Fotók a telefonodról menüpontban lehet végignézni, és eldönteni, mikor osztjuk meg a remekműveket és kivel.
Az "azonnal" témakörben még egy érdekes funkció felmerült, mégpedig az azonnali kilépésé. Évek után is furcsa ugyanis a Facebook esetében, hogy ha töröljük felhasználói profilunkat, nem törlődik mindenünk mindenhonnan: az ismerősök továbbra is meghívhatnak minket eseményekre, megjelölhetnek fotókon, csoportokba hívhatnak meg. A közösségi oldalon többször hangoztatták is, hogy nincs olyan, hogy "permanens törlés", ha egyszer feljelentkeztünk, "a szellemünk bejárja a Facebookot" akkor is, ha már kijelentkeztünk. Ha viszont a Google+-t szeretnénk kiiktatni az életünkből, minden adatunkkal és "emlékünkkel" együtt, pár kattintással eltűnhetünk a szolgáltatásról.
Üzletre hangolva ■ Persze még megannyi olyan funkciót és lehetőséget találhatunk, amely (még) nem került be a Google+ szolgáltatásai közé. Egyelőre nem lehet a Facebookhoz hasonlóan
külön oldalt regisztrálni cégünknek, zenekarunknak, termékünknek vagy márkánknak. A felhasználási feltételek szerint csak természetes személyek számára engedélyezett a belépés. Arról pedig nincs hivatalos álláspont, hogy ez csupán a béta időszakra vonatkozik-e, vagy esetleg akkor, amikor az egyéni felhasználók nagy számban regisztrálnak az új közösségi oldalra.
Üzleti célokra azonban már most is fel tudjuk készíteni személyes fiókunkat. A Körök tökéletesen alkalmasak arra, hogy különválasszuk a magáncélú és munkahelyi kapcsolatokat, ráadásul ezeken belül is részletes finomhangolásra van lehetőségünk. A többszereplős videós csevegés szintén használható utazó munkatársak, vagy vidéki, külföldi leányvállalatok, partnerek bevonására egy értekezletbe. A fejlesztők blogbejegyzései alapján ráadásul készül a Google+ integrációja a Google Apps alá: valószínűleg ekkorra már jóval több üzletre "kihegyezett" funkció válik használhatóvá.
A Google alkalmazásai egyébként is átalakulnak az új közösségi oldalhoz idomulva. A hírek szerint jelenlegi formájában megszűnik a képmegosztó Picasa és a Blogspot megvásárlásával a Google tulajdonába került Blogger. Természetesen nem teljes leállásról van szó, hanem "újratervezésről": a nem túl fantáziadús neveken (Google Photos, Google Blog) tovább élő szolgáltatások még összébb fonódnak a Google+-szal.