A Google két hét éles üzem tapasztalataira alapozva elégedetten számolt be új, szemantikus módszerrel dolgozó keresőjének fogadtatásáról.
Úgy tűnik, bejött a felhasználóknak az a fejlesztés, amely az első lépcsőfoka lehet a Google keresőjének új szintre emelésében. A találatok jobb oldalán megjelenő, a keresőszavakat értelmező és azoknak megfelelő információkat egybegyűjtő, szemantikus alapokon nyugvó dobozka még viszonylag kevés esetben használható, akkor sem mindig képes pontos, naprakész adatokkal szolgálni, de az irány mindenképpen biztató.
A személyeket, helyeket, tárgyakat egymással és az adatbázisokban található információkkal összekötő, úgynevezett
Knowledge Graph adja azt az alapot, amire támaszkodva egy-egy keresésnél csinos információs lapot kapunk az eddig fizetett hirdetések vagy Google+-hoz köthető tartalmak megjelenítésére szolgáló (vagy éppen teljesen üresen maradó) jobb hasábban. A fenti képen például a San Francisco keresésre kapott infobox elemeit láthatjuk. A város térképe, demográfiai és geográfiai adatai mellett a legérdekesebb látványosságok részletes adatait is megkaphatjuk egyetlen kattintással.
Növekedés számok nélkül ■ Az utóbbi napokban több magas beosztású Google alkalmazott is nyilatkozott arról, hogy a cég belső adatai kedvező eredményeket mutatnak a frissen bevezetett újításról. Az informatikai óriás szóvivője számok vagy százalékok említése nélkül örült az utóbbi hetekben megnövekedett kereséseknek. Ezzel párhuzamosan a cég keresőjéért felelős vezető megerősítette, hogy az első reakciókból arra lehet következtetni, hogy az emberek élénken érdeklődnek és használják (azaz lekattintják) az új információs felületet. Számokat ő sem említett, ám külsős becslés szerint az összes keresés 10-20 százalékánál jelenhetnek meg egyáltalán ezek az új modulok.
Mivel egy alig több mint két hete bevezetett lehetőségről beszélünk, amely ráadásul egyelőre csak angol nyelven érhető el, így messzemenő következtetéseket még pontosabb adatok birtokában sem lenne érdemes levonni. Az azonban figyelemreméltó, hogy a deklaráltan nem tökéletes, és nem is feltétlenül naprakész megoldás a plusz információk összeállíásánál már most figyelembe veszi a közelmúlt keresési eredményeit. Például Mark Zuckerberg esetében (lásd képünkön) a születési dátum után rögtön a becsült vagyoni helyzet szerepel, hiszen erre nagyon gyakran keresnek rá a felhasználók a Facebook alapítójával kapcsolatban. Más híres embereknél ez a sor nem jelenik meg. Ugyan a naprakészség hiányát maga a fejlesztésért felelős vezető említette megoldandó problémaként, Zuckerbergre keresve néhány nappal ezelőtti házasságáról is kapunk már információt.
A Wikipediának is jó ■ A Google, nem lebecsülendő méretű saját adatbázisa mellett a keresések kontextusba helyezésénél több más forrás is a Knowledge Graph segítéségre van. A legnagyobb ilyen külső bázist a Wikipedia adja, amelynek cikkeiből szinte minden esetben merít valamit a Google. A Wikipedia Alapítvány szóvivője szintén örül a kereső ilyen irányú fejlesztésének, mert ez az együttműködés minden bizonnyal segít még több emberhez eljuttatni a náluk összegyűjtött, ingyenesen hozzáférhető tartalmakat. Bár nehezen hihető, de a szóvivő azt állította, nincs birtokában adat arról, hogy az új rendszer bevezetése óta milyen nagyságrendű forgalomnövekedést regisztráltak a Google keresőjéből.
Számadatok hiányában is egyértelműnek látszik, hogy az egyre többször emlegetett szemantikus webhez rugalmasan igazodó keresés az egyik legfontosabb eleme lesz azoknak a tényezőknek, amelyek az elkövetkező években hatással lesznek az internethasználati szokások változására. Ez az irány lényegesen fontosabb és hasznosabb, mint például az ezt megelőző,
nagy port kavart változtatás, ami szimplán a
Google+ promózásáról szólt.