A Dél-Kaliforniai Egyetem Kreatív Technológiai Intézete fejlesztette ki, és először a felsőoktatási intézmény által szervezett TED konferencia és kiállítás keretében mutatták be a napokban. Ugyan egyelőre sokak számára csupán egyfajta látványos játékszernek tűnhet a megoldás, a szakértők szerint mégis fontos hatása lehet: emberibbé teheti az elgépiesedett telekonferenciákat.
Valódi térhatás | A 3D napjaink egyik sláger-jelszava. Láthatjuk a technológia előretörését sikerfilmekben, számítógépes játékokban, vagy akár a televízióban is. Azonban az eddig alkalmazott megoldások mégiscsak egyfajta csalás eredményei, hiszen a végeredmény sosem egy valóban, térben elhelyezkedő, mindhárom kiterjedéssel rendelkező kép volt. A leggyakoribb eddigi 3D-s techológia még mindig a sík vetítőfelületen alapul, és az arra vetített képet manipuláljuk például speciális szemüveg segítségével úgy, hogy szemünk számára térbeli érzést keltsen.
A tévében a CNN mutatott be egy érdekes kísérletet 2008-ban, amikor az amerikai elnökválasztást egy három dimenzióban "bekamerázott" bemondónő közvetítette - ám a végeredmény még itt is csupán a sík képernyőn jelent meg. Sokféle kísérlet folyik a valódi térhatás megvalósítására, ám a kaliforniai példa ígéretesnek tűnik.
Tükrök által (egyre kevésbé) homályosan | A TED eseményen működés közben is bemutatott technológia lényege az, hogy a néző már nem csupán a szem valamilyen "átverése" folytán érzékeli 3D-szerűnek az élményt, hanem valóban körüljárható, igazi három dimenziós képet látunk a távoli beszélgetőpartnerről. A megoldás alapja, hogy nagysebességű videót vetítenek sebesen mozgó tükrökre, amelyek így a néző elé már egy minden oldalról leképezett 3D-s objektumot tudnak kivetíteni.
De miért fontos ez az üzleti életben? A válasz egyszerű: az állítólag a várhatónál jóval költséghatékonyabb módszerrel olyasmit hozhatunk a telekonferenciák világába, aminek hiánya miatt máig sokan idegenkednek a virtuális megbeszélésektől - az "emberi tényezőt". A kivetített beszélgetőpartner valódi szemkontaktusra képes a fizikailag jelen lévőkkel, amelynek hatását lehet, hogy sokan, akik még nem próbáltak több partnert videókonferencián keresztül "meggyőzni", nem is fogják fel elsőre. A szemkontaktus és a valós térbeli gesztusok az üzleti életet pszichológiai oldalról vizsgáló szakemberek szerint nagy százalékban felelősek egy megbeszélés sikeréért.
Hosszú még az út | Természetesen a bemutatott megoldás még csupán prototípus, a fejlesztők valószínűleg a szokásos tiszteletkörökre várnak: befektetőkre a projekt apróbb hibáinak finomításához, valamint egy gyártóra a valódi, eladható termék előállításához. Ez a folyamat azonban még hosszú ideig, akár évekig is eltarthat.
Persze a fejlett videókonferencia-rendszerek, ha nem is három dimenzióban, de már ma is rendelkezésre állnak, a költséghatékony, egyszemélyes verzióktól a csoportos, minden igényt kielégítő változatokig. A gyártók száma is egyre növekszik - a Cisco, a Tandberg, a Sony vagy a Polycom által bejáratott megoldások mellé folyamatosan zárkózik fel a másodvonal, és jó ideje világszínvonalú magyar képviselője is van a piacnak a StreamNet személyében, és bérelhető szolgáltatásként is egyre többen kínálnak telekonferencia-termeket.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak