Manapság már nem elég, ha egy webshopban ömlesztve felsoroljuk a termékeinket és azok árait. Termékajánlók, közösségi funkciók, kreatív ötletek tartják fenn a figyelmet és gerjesztik a pénzköltést: van olyan szolgáltatás, amely mindebben segít.
Webshopot indítani viszonylag könnyű feladat még azoknak is, akik nem profik az internetes programozás, vagy a webdizájn világában. Megannyi előregyártott alapokra húzható shop-motor, összelegózható megoldás kínálja, hogy megoldásaival (kis túlzással) húzd-és-vidd módszerrel készíthető internetes áruház. Ez viszont ma már bizony kevés. Bár ott vannak a termékeink a szép új webshopban, mégis gyenge a forgalom, a látogatók nem jutnak el kedvenc termékeikig, vagy egyetlen vásárlás után sosem látjuk őket többé: pedig az ilyen problémákra már rég vannak válaszok, és megoldások is.
Mitől működik jól a bolt? ■ A webshopok hatékonyságával kapcsolatban egyre több általános szabályt, megfontolandó tippet sorolnak fel a témával foglalkozó tanácsadók. Fontos például, hogy a felhasználó személyre szabottnak érezze a szolgáltatást: ha belép az oldalra, és egy bizonyos terméket keres, találjuk meg a módját annak, hogy proaktívak lehessünk, ajánljunk neki olyasmit, amit valószínűleg tényleg szeretne. Persze ehhez nem árt ismerni a felhasználót, ami kissé nehézkes lehet, ha először jár nálunk - de mégsem lehetetlen.
A 2008-ban alapított
Barilliance szolgáltatásainak egy része például a Facebook Connecten alapul: ha valaki belép egy olyan webshopba, amelyben a szolgáltató kiegészítői is futnak, a Facebook adatbázisával való összeköttetés folytán azonnal tudni lehet az illetőről, hány éves, hol lakik, esetleges finomítások leszűrhetőek a megosztott tartalmaiból, lájkolásaiból. Innentől kezdve egyre könnyebb már az első alkalommal valami olyat felkínálni neki, amit nem hajt el egy szempillantás alatt.
Pár sornyi kód ■ A Barillance a fenti okoskodás alapján kínál kiegészítő szolgáltatásokat webshopok üzemeltetőinek. A segédek beágyazása ráadásul csupán pár sornyi JavaScript kóddal történik, így szinte semmilyen programozási szakértelmet nem követel meg a felhasználótól. Az Izraelben alapított, de a világon bárhol elérhető megoldásszállító négy szolgáltatás-csoportot kínál:
● Termékajánlás: az Amazon megoldásaihoz hasonló módszer, amikor az általunk már kiválasztott termék mellett megjelennek ahhoz kapcsolódó, személyre szabott ajánlatok hasonló árukra.
● E-mailes ajánlatok: a fenti módszer e-mail marketinges megvalósítása, amikor a webshop regisztrált látogatója levélben kap személyre szabott ajánlatokat.
● Viselkedés-alapú pozicionálás: a webshop üzemeltetői bizonyos tartalmakat (például az akciós termékek körét, vagy épp a nyitólapon megjelenő árukat) a weboldal látogatóinak szokásai alapján állíthatják össze, figyelembe véve például a gyakori keresőszavakat, forgalmi forrásokat, vagy akár a nap forgalmasabb időszakait is.
● Az eltévelyedők visszacsábítása: itt azokat a regisztrált felhasználókat célozhatjuk meg, akik belekezdtek valamilyen vásárlási folyamatba, de fizetés előtt kiléptek - nekik ajánlhatunk automatikusan olyan termékeket, amik jobban megfelelhetnek az igényeiknek.
A szolgáltatások egy része tehát a webshop saját adatain alapul, más részük a Facebook Connectet is segítségül hívhatja: ilyenkor akár automatikus ajánlatok mehetnek ki e-mailben azoknak, akiknek közeleg a születésnapja. Lehetőség van a facebookos ismerősök által lájkolt termékek megjelenítésére is: az "x barátodnak tetszett ez a termék, vegyél egyet te is" módszer sokak esetében működik.
Könnyű és (jó esetben) olcsó ■ A Barilliance implementálásának első lépése, a pár sornyi kód beillesztése igen egyszerű. Ezután maximum egy hétig tart az az időszak, amikor a szolgáltatás mögött álló intelligencia megvizsgálja és finomhangolja a kezelt webshopot.
A szolgáltatás árazása dinamikus, a koncepció a Google hirdetési megoldásaiból merít, egy minimális havidíj mellett ugyanis a javaslatok alapján megvalósult oldalletöltések és az itt megvásárolt termékek arányában számláznak.