Kevesebb csillogás, több szakmaiság, jóval szélesebb nemzetközi kitekintés és minimálisra faragott levegőbe beszélés jellemezte az idei TechShow-t.
Az immár negyedik alkalommal megrendezett Innovációs TechShow programjait idén a korábbinál sokkal szakmaibbra vette a szervező Mobilitás és Multimédia Klaszter. Villogó lézershow és táncbemutató helyett egyből a lényegre tértek az előadók, elindultak a prezentációk, miközben az idén beszavazott 21 startup gazdái a bemutatótérben várták az érdeklődőket.



...de most egy kis reklám Az egyetlen negatívum nem a szervezők és nem is a hazai startup-szcéna felelőssége: az idei TechShow is húszpercnyi kötelező "állami udvariassági körökkel" indult. Ezúttal Sztáray Péter államtitkár beszélt arról, hogy a kormány mennyire elkötelezett az innováció támogatása, a startupok felvirágoztatása, a hazai agyak megmentése mellett. TechShow-k és hasonló rendezvények látogatói számára ismerős sorok ezek az utóbbi két évből és az előtte levő időszakokból is, a konkrétumokat viszont a később érkező előadóktól és a kiállítótérben sürgölődő szakemberektől lehetett elcsípni. Annyi mindenesetre továbbra is cél a kormány szerint, hogy 2020-ra a hazai kutatás-fejlesztésre fordított összegnek el kell érnie a nemzeti össztermék 1,8 százalékát.

Gyorsan bemutatkozott még a Nemzeti Innovációs Hivatal is: Szabó István főosztályvezető szerint sokan nem is tudják, mivel foglalkozik a szervezet, amely egyrészt az államigazgatás számára állít össze komplex képet a hazai szereplőkről, valamint csatornát is igyekszik biztosítani az innovátoroknak az állami szervek felé.

Hatalmas ablak a világra Az előző TechShow-khoz képest nagyon fontos előrelépés volt a nemzetközi befektetői világ képviselőinek szerepeltetése: a résztvevőkkel beszélgetve, de a neves előadókat hallgatva is egyértelművé vált, hogy itthon valahogy még mindig nem egészséges és naprakész a fejlesztők, innovátorok és startupok üzleti szemlélete, nem tudják, hogyan is kéne elindulni egy ötlet vagy egy félkész termék birtokában a pénz után.

Gigi Wang, az MIT és a Stanford közös innovációs laborjának igazgatósági tagja szerint szemléletváltásra van szükség sok téren, ettől azonban egyáltalán nem kell félni. A szakértő saját tapasztalatai alapján beszélt olyan vállalatokról, amelyek Magyarországnál is rosszabb helyzetben lévő, vagy épp kisebb országokból indultak, de a megfelelő üzleti stratégia segítségével a New York-i tőzsdéig jutottak. A kis újító vállalkozásoknak meg kell tanulniuk "eladni" magukat, a vevő és a partner fejével gondolkozva "win-win-win-win..." szituációkat kínálva, míg a nagyvállalatoknál fel kell hagyni a begyöpösödött gyakorlatokkal, kreatív és innovatív időt és energiát kell hagyni az alkalmazottaknak. Ez utóbbi elmélet igazolására a Google példáját hozta, ahol a kezdetekig visszamenő hagyománya van a dolgozói kezdeményezések támogatásának, és ez meg is hálálja magát: a vállalat bevételeinek kétharmadát adó AdWords-t egy "egyszerű" szoftverfejlesztő találta ki.



Mark Iwanowski, a Global Visions Team ügyvezető partnere szerint a technológia irányából is merni kell újszerűen közelíteni. Egyre gyorsul a fejlődés üteme, már-már a jó ideje érvényes Moore-féle 18 hónapos elavulást leíró törvény időtartama is zsugorodni kezdett. Nem elég többé egy gyorsabb számítógépet, egy okosabb szoftvert kifejleszteni, az iparágak összemosódásával eddig akár lehetetlennek tartott területeken is megoldásokat lehet kitalálni és kifejleszteni.

Akik mernek nagyot álmodni A kiállítótéren jelen lévő feltalálók, fejlesztők beszélgetéseinek egy részéből szerencsére valóban átszűrődött a proaktív üzleti gondolkodásra való hajlam. Legtöbbjük már nem elégszik meg azzal, hogy kitalálja és kifejleszti a világmegváltónak gondolt találmányát, de aktívan keresi a bővítési, finanszírozási, népszerűsítési lehetőségeket.

Molnár Miklós, az Egérút nevű térképalkalmazást fejlesztő AntaresNav Kft. ügyvezetője szerint egyáltalán nem félnek attól, hogy megoldásukat sokan egy legyőzhetetlen versenytárs közkedvelt szolgáltatásához, a Google Maps-hez hasonlítják majd. Szerintük igenis kihasználható a "think global, act local" elv, az Egérút például olyan hazai térképet és navigációt kínál, ahol a felhasználóktól automatikusan kinyert adatok alapján minden mástól eltérően tényleges, másodpercre pontos forgalmi adatokat nyújtanak. Ha egy autóban a mobilon fut az alkalmazás, az egyes útszakaszok megtételének ideje a háttérben (minimális adatforgalmat generálva) szinkronizálódik a szolgáltatást üzemeltető szerverekkel, így minden más felhasználó máris láthatja, épp az adott pillanatban lelassult-e a forgalom egy bizonyos útvonalon. Az app mögött kétszintű pénzkereseti lehetőség is megbújik (álló helyzetben, amikor a navigációt nem zavarja, a képernyő negyedéig hirdetések ugranak fel, valamint az összegyűjtött metaadatok értékesítése is megoldható), így a fejlesztők most bizakodva fordulnak a környező országok piacai felé is egy ésszerű terjeszkedés reményében.

Hazai tapasztalatok nemzetközi implementálása sok egyéb kiállítónál is megjelent: a WiSpot például az adatforgalmi roamingdíjak miatt "netképtelen" turistáknak segít azzal, hpogy egyfajta ötletes reklámért cserébe ingyen WiFi-hotspotot biztosít egy megadott időszakra. Aki a szolgáltatás segítségével szeretne netezni, csupán abba kell beleegyeznie, hogy egy speciális "reklám-képeslapot" küld valamilyen közösségi ismerősének. A Gravity Impress nevű megoldását pedig máris több neves, nemzetközi IPTV-szolgáltató alkalmazza: ez a rendszer a tévézők egyéni ízlésére szabott tartalom- és termékajánlásokat tesz lehetővé.

A középvállalatok versenyképességét fejlesztő V-Csoport különdíját az Attrecto kapta az okostelefonra fejlesztett, pár perces testedzést elősegítő Idoo alkalmazásért. A Magyar Telekom válalati üzletágának elismerését az Analogy Dialogue rendszert kifejlesztő Licence To Manage vehette át.

A közönség szerint a leginnovatívabb ötlet a vállalatok hatékonyságnövelését segítő JobCTRL rendszer lett, amelyet a CallMix megoldással 2010-ben már TechShow-díjat nyert TCT Hungary Kft. kapott. Fejlesztésének leghatásosabb prezentációjáért az intelligens, vezeték nélküli szenzorhálózatokat új szintre emelő RemoteSense gazdája, a BME-Infokom Innovátor Kft. részesült jutalomban.




Az idei TechShow nagydíját az OptoForce nyerte, amely egy újszerű, háromdimenziós erőmérő szenzor: a PPE-ITK műhelyében kifejlesztett megoldás akár egy tollpihe érintését is képes érzékelni, valamint a mért objektum mozgását is képes lekezelni.

Adatkocka: fekete doboz repülők helyett cégeknek
Analogy Dialogue: rendezd webre a céges tudást
Megvannak az idei Innovációs TechShow résztvevői

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.