Ha nem is öles léptekkel, de azért fejlődik technológiailag a MÁV. Az otthoni jegynyomtatás novemberi bevezetésének egyik kézzel fogható eredménye, hogy a jegykezelőket okostelefonokkal vértezik fel.
Bár a MÁV-Start Zrt. már 2008-ban bevezette az interneten keresztül történő jegyvásárlást, az e-Ticket rendszer utolsó állomásának eddig mindig egy jegykiadó kioszknak kellett lennie. Ez utóbbiaknál lehetett kinyomtatni a weben keresztül megvásárolt menetjegyet. Mint azt a mellékelt térkép is mutatja, erre eddig csak 40 helyszínen volt lehetőség, így a netes vásárlás is csak az utasok egy részénél jelentett valódi alternatívát.
Eddig csak a megjelölt helyeken lehetett hozzájutni a jegyekhez
(Forrás: MÁV-Start)
Jegynyomda ■ A vasúttársaság kedden sajtótájékoztató keretében számolt be a november közepétől bevezetett új,
otthoni jegynyomtatási lehetőségről és annak első tapasztalatairól.
Kővári Zsolt, a cég vezérigazgatója elmondta, az elmúlt héten 20 ezer jegyet vásároltak interneten keresztül, ennek 7-8 százalékát már maguk nyomtatták ki az utasok.
Jelenleg 40 ezer aktív felhasználója van az elektronikus rendszernek, és a bő három évvel ezelőtti indulás óta 1 millió jegyet vásároltak online. A fejlesztéssel azt szeretné elérni a MÁV, hogy az interneten vásárolt menetjegyek arányát a jelenlegi 2,5-3 százalékról 15 százalékra növeljék - mondta a vezérigazgató.Az interneten váltott menetjegy névre és konkrét járatra szól, ezért sem bérlet jellegű, sem menettérti jegyek nem vásárolhatók ilyen módon. A normál A/4-es fehér papírra nyomtatandó jegyekkel egyelőre nemzetközi járatokat sem érdemes célba venni, mivel a
külföldi vasúttársaságokkal az ellenőrzés technikai kérdésében még nem egyezett meg a MÁV.
Kérdésre válaszolva Nemes Anikó, a társaság projektvezetője közölte, hogy a fejlesztés beruházási költsége 52 millió forint volt. Ebben az összegben viszont nem csupán az informatikai megoldás kifejlesztése van benne, a jegyellenőrzéshez szükséges mintegy másfél ezer okostelefon beszerzése is. A házilag nyomtatott jegyeken lévő pontkódot ugyanis az ellenőrök az új telefonok segítségével fogják leolvasni és annak érvényességéről meggyőződni.
Bukták és sikerek ■ A MÁV elektronikus értékesítési rendszere legutóbb nyár végén került az újságok hasábjaira - igaz, akkor lényegesen kellemetlenebb ügy miatt. Augusztus végén ugyanis több napig használhatatlanná vált a megoldás, mivel a jegykiadó automaták műszaki hiba miatt képtelenek voltak az interneten keresztül váltott jegyek kinyomtatására.
A mostani fejlesztés mellett az ősz folyamán egy másik lépést is tett a 21. századi vasúttársasággá válás útján a MÁV: a vállalat egyes észak-kelet-magyarországi InterCity járatain szeptember 2-től az utasok ingyen használhatnak vezeték nélküli internetet.