Lassan elfelejthetjük, hogy a távolsági buszozás egyenlő két órányi információs csenddel, amikor gyakran azt se tudjuk, hol vagyunk. A jegyvásárlás is korszerűbb lehet, és a buszok is gyorsulhatnak, ha zöld hullámot kérnek. Eközben számos járaton már vezeték nélkül lehet internetezni is.
Az IQSYS idén ősszel fejezte be a Hajdú Volán informatikai szolgáltatásának fejlesztését. A két éves projekt keretein belül a menetrend szerint közlekedő távolsági buszokra korszerű, számítógép alapú, GPS technológiával ellátott menetjegy- és bérletértékesítésre szolgáló fedélzeti és elővételi pénztárgépeket helyeztek el. A program összesen hat ütemben valósult meg és a megfelelő háttértechnika kiépítése után a Volán társaság 220 autóbuszát szerelték fel az új eszközökkel.
A fejlesztések finanszírozására az Európai Unió, valamint a Magyar Köztársaság költségvetése 400 millió forintos egyszeri, vissza nem térítendő támogatást nyújtott, a fennmaradó 100 millió forintot pedig a Hajdú Volán Zrt. fedezte. Az új rendszernek köszönhetően nagymértékben javul a társaság által nyújtott szolgáltatások színvonala. A tömegközlekedés korszerűbb és még inkább "utasbarát" lett.
Mindig tudom, hol járunk ■ A projekt első három ütemében a háttértechnika kiépítése, valamint GPS technológiára épülő utastájékoztató kijelzőkkel történő felszerelése történt meg. A GPS technológiának köszönhetően az utasok mindig pontosan fogják tudni, hogy a buszok éppen hol tartanak, és mennyi idő múlva érnek a következő megállóba.
A negyedik ütemben a már kész és letesztelt utastájékoztató rendszert fejlesztették tovább, ami lehetővé teszi, hogy az internet vagy WAP segítségével is nyomon követhessük a járatokat. Az ötödik ütemben a diszpécserek és a sofőrök közti kétoldalú kommunikációt tették gyorsabbá, biztonságosabbá. A diszpécserek számára ezen túl biztosított lesz az automatikus flottakövetés, és az autóbuszokkal kapcsolatos legfrissebb információk állnak majd a rendelkezésükre.
A program utolsó elemeként augusztusban vezették be az országban elsőként az elektronikus bérletrendszert, a Hajdúszoboszló-Nagyhegyes-Balmazújváros vonalon. A kártya előnyei, hogy a rendszer segítségével felgyorsul a bérletvásárlás és az autóbuszokon történő elfogadása is, használatukkal pedig pontosabb adatok nyerhetők az autóbuszjáratok kihasználtságáról.

A buszokra felszerelt berendezések
Sopronban is modernizálnak ■ Az ország másik felén szinte pont a hajdúsági fejlesztések befejezésének időpontjában indult
egy újabb projekt, amelyben az IQSYS mellett a Synergon is részt vesz: a Soproni Önkormányzat valamint a Kisalföld Volán közös konzorciumot hozott létre, hasonló megoldások bevezetésére.
Horváth Gábor, az IQSYS üzletágigazgatója szerint az ország többi távolsági közlekedési szolgáltatója is pályázik a hajdúságihoz hasonló forrásokra, így nagy az esély arra, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hazai távolsági buszok mindegyike kényelmetlen közlekedési eszközből intelligens, utasbarát útitárssá válik.
WiFi a buszokon ■ Eközben más szempontból is vonzóbb lett az utazás helyközi buszokon: a Vodafone és a Volánbusz Zrt. közötti megállapodásnak köszönhetően szeptember utolsó napjától 80 távolsági járaton térítésmentesen használható a WiFi internetkapcsolat utazás közben.
- Szeretnénk minél jobban kibővíteni a mobilinternet felhasználás módját, ennek érdekében a reptéri minibuszok után most a Volánbusz távolsági járatainak több mint 60 százalékát is elláttuk WiFi kapcsolattal, - mondta el
Beck György, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatója. Az internetes szolgáltatás 34 vonalon, a WiFi matricával ellátott autóbuszokon érhető el, többek között a bécsi, a soproni, a zalaegerszegi, a nagykanizsai, a szekszárdi, a pécsi, a bajai, a szegedi, a battonyai és az egri járatokon.