Lassan elfelejthetjük, hogy a távolsági buszozás egyenlő két órányi információs csenddel, amikor gyakran azt se tudjuk, hol vagyunk. A jegyvásárlás is korszerűbb lehet, és a buszok is gyorsulhatnak, ha zöld hullámot kérnek. Eközben számos járaton már vezeték nélkül lehet internetezni is.
Az IQSYS idén ősszel fejezte be a Hajdú Volán informatikai szolgáltatásának fejlesztését. A két éves projekt keretein belül a menetrend szerint közlekedő távolsági buszokra korszerű, számítógép alapú, GPS technológiával ellátott menetjegy- és bérletértékesítésre szolgáló fedélzeti és elővételi pénztárgépeket helyeztek el. A program összesen hat ütemben valósult meg és a megfelelő háttértechnika kiépítése után a Volán társaság 220 autóbuszát szerelték fel az új eszközökkel.

A fejlesztések finanszírozására az Európai Unió, valamint a Magyar Köztársaság költségvetése 400 millió forintos egyszeri, vissza nem térítendő támogatást nyújtott, a fennmaradó 100 millió forintot pedig a Hajdú Volán Zrt. fedezte. Az új rendszernek köszönhetően nagymértékben javul a társaság által nyújtott szolgáltatások színvonala. A tömegközlekedés korszerűbb és még inkább "utasbarát" lett.

Mindig tudom, hol járunk A projekt első három ütemében a háttértechnika kiépítése, valamint GPS technológiára épülő utastájékoztató kijelzőkkel történő felszerelése történt meg. A GPS technológiának köszönhetően az utasok mindig pontosan fogják tudni, hogy a buszok éppen hol tartanak, és mennyi idő múlva érnek a következő megállóba.

A negyedik ütemben a már kész és letesztelt utastájékoztató rendszert fejlesztették tovább, ami lehetővé teszi, hogy az internet vagy WAP segítségével is nyomon követhessük a járatokat. Az ötödik ütemben a diszpécserek és a sofőrök közti kétoldalú kommunikációt tették gyorsabbá, biztonságosabbá. A diszpécserek számára ezen túl biztosított lesz az automatikus flottakövetés, és az autóbuszokkal kapcsolatos legfrissebb információk állnak majd a rendelkezésükre.

A program utolsó elemeként augusztusban vezették be az országban elsőként az elektronikus bérletrendszert, a Hajdúszoboszló-Nagyhegyes-Balmazújváros vonalon. A kártya előnyei, hogy a rendszer segítségével felgyorsul a bérletvásárlás és az autóbuszokon történő elfogadása is, használatukkal pedig pontosabb adatok nyerhetők az autóbuszjáratok kihasználtságáról.



A buszokra felszerelt berendezések

Sopronban is modernizálnak Az ország másik felén szinte pont a hajdúsági fejlesztések befejezésének időpontjában indult egy újabb projekt, amelyben az IQSYS mellett a Synergon is részt vesz: a Soproni Önkormányzat valamint a Kisalföld Volán közös konzorciumot hozott létre, hasonló megoldások bevezetésére.

Horváth Gábor, az IQSYS üzletágigazgatója szerint az ország többi távolsági közlekedési szolgáltatója is pályázik a hajdúságihoz hasonló forrásokra, így nagy az esély arra, hogy a nem is olyan távoli jövőben a hazai távolsági buszok mindegyike kényelmetlen közlekedési eszközből intelligens, utasbarát útitárssá válik.

WiFi a buszokon Eközben más szempontból is vonzóbb lett az utazás helyközi buszokon:  a Vodafone és a Volánbusz Zrt. közötti megállapodásnak köszönhetően szeptember utolsó napjától 80 távolsági járaton térítésmentesen használható a WiFi internetkapcsolat utazás közben.

- Szeretnénk minél jobban kibővíteni a mobilinternet felhasználás módját, ennek érdekében a reptéri minibuszok után most a Volánbusz távolsági járatainak több mint 60 százalékát is elláttuk WiFi kapcsolattal, - mondta el Beck György, a Vodafone Magyarország elnök-vezérigazgatója. Az internetes szolgáltatás 34 vonalon, a WiFi matricával ellátott autóbuszokon érhető el, többek között a bécsi, a soproni, a zalaegerszegi, a nagykanizsai, a szekszárdi, a pécsi, a bajai, a szegedi, a battonyai és az egri járatokon.

Megerősítette a Fehér Ház, nem elírás a 245 százalékos kínai importvám

A dolog ezen a szinten már régen értelmét vesztette, de az kétségtelen, hogy az értelmetlen rekordok is rekordok.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.