A redmondi óriás komolyan gondolja, amit nyári partnerkonferenciáján is hangoztatott, miszerint nagy hangsúlyt fog fektetni a felhő alapú szolgáltatásokra. Bár a mostani bejelentés nem előzmény nélküli, hiszen a Microsoft Business Productivity Online Suite (BPOS) néven eddig is kínált már hosztolt szoftverszolgáltatást, ám a névváltoztatás koncepcióváltást is takar.
Office-szal turbózva ■ A régi változatot jövőre váltó Office 365 már nevében is hangsúlyozni akarja, hogy a cég zászlóshajójának is tekinthető irodai szoftvercsomag immár részét képezi a havidíjért elérhető terméknek. A BPOS-ben eddig elérhető Exchange Online, SharePoint Online, Office Live Meeting és Communications Online szolgáltatások természetesen mind használhatók az új verzióban.
A szolgáltatás lényege, hogy a dolgozók több helyről, otthoni számítógépről, okostelefonról is elérhessék az alkalmazásokat és az anyagokat, miközben a háttér-infrastruktúra biztosítása, a telepítés és folyamatos frissítés nem a cég IT részlegére hárul.
Méretre szabva ■ Az Office 365 árképzése kicsit bonyolult, ám a különböző cégméret és a dolgozók eltérő igényei miatt így jobban testre szabható. A maximum 25 főt foglalkoztató kisvállalatoktól felhasználónként havi 6 dollárt kér a cég a limitált funkcionalitású csomagért, amely többek között webes Office-t, e-mail-szinkronizálást és videokonferenciás lehetőséget is tartalmaz.
Nagyvállalatok esetében az egy dolgozóra jutó költség 2 dollárról indul, de az opcionális funkciók mindegyikét kipipálva ez az összeg felszaladhat egészen havi 27 dollárig is. A drágább változatokban már nemcsak a webes Office, hanem a normál, számítógépre telepíthető verzió is benne van, csakúgy, mint a belső közösségi hálózat kialakítására és honlap készítésére alkalmas megoldások.
A gyártó mindezekre 99,9 százalékos rendelkezésre állási arányt garantál, és ahogy említettük, számos eszközről, így például iPhone-ról, BlackBerryről és a frissebb androidos verziót futtató okostelefonokról is. Természetesen a Windows Phone rendszerrel szintén kompatibilis a megoldás.
A csomaghoz a tervek szerint a későbbiekben csatlakozik majd a Microsoft Dynamics CRM 2011, a gyártó ügyfélkapcsolat-kezelő megoldása.
Az Google áfium ellen való ■ A Microsoft ezzel a lépéssel nyilvánvalóan megálljt kíván parancsolni a Google hasonló irodai alkalmazásokat tartalmazó csomagjának, a Google Apps-nek (magyarul Alkalmazások). A keresőcég magánszemélyek számára ingyenesen biztosítja a szűkebb lehetőségeket tartalmazó Google Docs-ot (Dokumentumok), míg a vállalati felhasználásra szánt változatért egységesen évi 50 dollárt kér.
Az Office 365 kisvállalkozások számára így árban nem kerül lényegesen többe, ami azt jelenti, hogy ha a valamikor 2011-ben debütáló termék valóban megbízható, jól működő megoldásokat tud nyújtani a dolgozóknak, akkor a Google terjeszkedése ezen a fronton nehezebbé válik.
Bár a Dokumentumok ingyenes, az Alkalmazások pedig alig több, mint 4 dollárba kerül havonta, a felhasználói visszajelzések sok esetben negatív kritikákat fogalmaznak meg. Az Office 365 megjelenésével így a Google is kénytelen lesz rákapcsolni szolgáltatása fejlesztésére, ha nem akarja, hogy a Microsoft vigye el az ügyfelek tekintélyes részét.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak