Több tízezer új IPTV-előfizetővel számol az év végéig a Magyar Telekom, részint azoknak az alkalmazásoknak köszönhetően, amelyeknek az apropóját a héten kezdődő londoni nyári olimpia adja. A hazai fejlesztések egy részét átveszik a Deutsche Telekom érdekeltségei is.
Az olimpia mellett 2012-öt tekinthetjük az interaktív televíziózás (IPTV) évének is - jelentette be Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója, a társaság „ötkarikás fejlesztéseket” bemutató tájékoztatóján. Hozzátette, a londoni játékok kezdetére a cég országossá teszi IPTV-szolgáltatását, vagyis július 27-től ez a technológia már azon hazai háztartások számára is elérhetővé válik, amelyek egyébként kívül esnek a Magyar Telekom internet lefedettségi területén.
A szolgáltatás igénybe vételéhez a garantált letöltési sebességnek meg kell haladnia az 1 Mbit/s értéket. A jövendő előfizetőnek azt is biztosítania kell az internet-szolgáltatás használata során, hogy a digitális beltéri vevőegység (set top box) felé a minimális letöltési sebesség legalább 0,5 Mbit/s, a feltöltési sebesség pedig minimum 0,1 Mbit/s legyen. Az interaktív funkciók között általában megtalálható az elektronikus műsorújság, a felvétel, a műsor megállítása, visszatekerhetősége, a videotéka és az archív TV is.
A T-Home digitális tévéplatformjain (IPTV, Interaktív Sat TV, Sat TV, Digitális Kábel TV) a HD minicsomag előfizetői az olimpia idején az MTVA által közvetített, olimpiával kapcsolatos élő adásokat is nyomon követhetik, akár három dimenzióban (3D) is.
Interaktív alkalmazások ■ Mint ismert, a cég a magyar piacon elsőként vezette be 2006. novemberében az IPTV szolgáltatást, amelyet öt évvel később a hazai szolgáltatók közül ugyancsak először indította el az interaktív szolgáltatásokkal bővített műholdas tévészolgáltatást. A Magyar Telekom IPTV-előfizetőinek a száma jelenleg meghaladja a 280 ezret, de az év végéig további több tízezres bővüléssel számol az elnök-vezérigazgató. Nagy reményeket fűz ennek kapcsán az olimpia idejére bevezetendő alkalmazásokhoz és kedvezményekhez.
Ezek egyike a saját fejlesztésű London Interaktív alkalmazás, amelyet külön díj nélkül vehetnek igénybe az előfizetők. A London Interaktív alkalmazásban folyamatosan nyomon követhetőek az eseménysorozat legfrissebb hírei, a versenyek menetrendje, az éremtáblázat alakulása stb.
Az előfizetők a szolgáltatás Archív TV kínálatában a versenyeket és a meccseket a valós idejű sugárzásukat követően még három napon keresztül megtalálhatják és visszanézhetik, akár HD-minőségben is. Utóbbiért már díjat számít fel a szolgáltató.
Erre a fejlesztésre felfigyeltek a Deutsche Telekomnál is, a német fő tulajdonos egyes érdekeltségei is átveszik az alkalmazást – hangzott el a tájékoztatón.
Növekedési potenciál ■ Nem meglepő, hogy a távközlési szolgáltatók igyekeznek minden apropót megragadni az újszerű szolgáltatások minél nagyobb arányú felfuttatásához. Ezekben ugyanis még van pénz és növekedési potenciál, szemben a hagyományos hangszolgáltatásokkal. A piaci felmérések szerint az IPTV-szolgáltatásnál az egy főre jutó havi költésben globálisan nagyjából 2 százalékos növekedés mutatható ki, összességében pedig mintegy 30 százalékkal nőtt tavaly a szolgáltatók ebből származó bevétele.
Az idei év első negyedévében trónfosztás következett be az IPTV-piacon. A világ legtöbb interaktív tévéelőfizetőjét ma már Ázsia mondhatja magáénak, lekörözve ezzel Európát. Az amerikai Point Topic jelentése szerint a globális IPTV-ügyfél szám a szóban forgó időszakra már elérte a 65,6 milliót, szemben az egy évvel korábbi 48,2 millióval. A legnagyobb egyedi piac nem túl meglepően Kína, az már inkább meglepő, hogy ezt a helyezést Franciaországtól vette át még a múlt év utolsó negyedévében.
Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy a fejlettebb piacokon már nem a hagyományos „műsorsugárzós” IPTV a menő, hanem az úgynevezett over-the-top (OTT) tartalomszolgáltatás. Ennek a felhasználója az interneten keresztül tetszőleges televízió-műsort elérhet, amelyet vagy díjmentesen, vagy valamilyen pre-paid rendszerrel kifizet. Ez utóbbi főleg az USA-ra jellemző.
A kihívásra a hagyományos IPTV operátorok több egybecsomagolt nagyobb hozzáadott értékű ajánlattal, mint amilyen az online játék, a helyi hírek, vagy a karaoke szolgáltatások igyekeznek válaszolni. Utóbbi különösen az ázsiai országokban örvend nagy népszerűségnek.