Nagy a tolongás a magyarországi e-útdíj projektért
Sági Gyöngyi2012.09.07.
Máris élénk a nemzetközi érdeklődés a jövő nyártól bevezetendő elektronikus útdíjfizetési rendszer tendere iránt, noha magát a pályázatot még csak a közeljövőben írják ki. Több cég is jelezte, hogy indulna a rendszer megvalósításáért, amire hírek szerint 75 milliárd forintot szánna az állam.
Magyarországon is a használattal arányos, elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetését tervezik a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik számára. A jelenlegi időalapú megoldást felváltó új rendszert, amelytől a kormány évi nettó 150 milliárd forint bevételt remél, várhatóan jövő júliusban indítják el. A díjköteles úthálózat hozzávetőlegesen 6300 kilométer, ebbe az autópályákon és autóutakon kívül az egy és két számjegyű főutak is beletartoznak.
Az erre vonatkozó pályázatot a hírek szerint a közeljövőben adja ki a projektgazda Állami Autópályakezelő, de idő előtt már több cég is jelezte indulási szándékát. Közéjük tartozik a Magyar Telekom csoporthoz tartozó T-Systems Magyarország, amelynél csütörtökön élő bemutatót is tartottak a társaság anyacége által képviselt technológiai megoldás demonstrálására.
Versengő technológiák ■ Az elektronikus útdíjfizetésre jelenleg két technológia, illetve ezek ötvözése ismert. Az egyik a műholdas helymeghatározáson alapul (GNSS), a másik pedig az 5,8 gigaherzen működő mikrohullámú megoldás (DSRC). Mindegyik rendszerhez szükség van a járműben felszerelt fedélzeti egységre (On Board Unit - OBU).
Szakértők szerint a technológiaválasztás hosszú távra determinálja a magyarországi útdíjrendszert. Mint a T-Systems bemutatóján elhangzott, az ország jellegzetességeit figyelembe nem vevő technológiaválasztásból adódó problémákra Csehország példája hívja fel a figyelmet, ahol ma már szükség lenne rá, hogy a főutakat is bevonják a díjfizetésbe, de az ottani autópályákon bevezetett mikrohullámú rendszer kibővítése túl költséges.
A T-Systems a műholdas (GNSS) technológiával kialakított e-útdíj rendszert tartaná gazdaságosabb megoldásnak, nemcsak azért, mert a díjazott úthálózat rugalmasan változtatható, hanem mert ehhez nincs szükség nagy beruházással járó útmenti infrastruktúrára, leolvasókra és azonosító kapukra sem, amit a mikrohullámú rendszer használ az adatok továbbítására. A GNSS rendszer GSM hálózaton küldi meg a számlázáshoz szükséges adatokat a központba, ugyanakkor a műholdas megoldás a mikrohullámúénál drágább fedélzeti egységet használ.
Pályáznának ■ A műholdas technológiát támogatná az osztrák EFKON Group is, amely, mint az MTI tudósításából kiderül, ugyancsak indulni kíván az e-útdíj rendszer majdani közbeszerzési tenderén. Az EFKON szerint csupán három-négy olyan cég található ma a nemzetközi piacon, amely képes lenne Magyarország számára a tervezett időpontra kiépíteni az e-útdíj technikai feltételeit.
A Bitport információi szerint további cégek is tervezik indulásukat a pályázaton, de egyelőre nem kívánják névvel is nyilvánosságra is hozni ebbéli szándékukat.
Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.