Új szakaszába lépett két éve indult Adóalany Centrikus Adatszolgáltatási Modell (ACM) projekt megvalósítása. Az 1,26 milliárd forintos fejlesztést 14 hónapos tesztelés és 30 napos próbaüzem követi.
A próbaüzem után először az adóhivatali vezetők és ügyintézők, majd fokozatosan az adózók is használatba vehetik a rendszert. A 200 APEH-munkatárs részvételével megvalósuló fejlesztés új, az Ügyfélkapun keresztül elérhető internetes szolgáltatásokat nyújt majd az adózóknak, egyszerűsítve együttműködésüket az adóhatósággal.
Az ACM projekt céljai között szerepel, hogy az adózók öt évre visszamenőleg megtekinthessék a hatóságnál nyilvántartott alapadataikat, és nyomon követhető legyen a bevallások beérkezése, feldolgozottságuk állapota is.
Ugyancsak fontos cél, hogy a munkáltatók lekérdezhessék munkavállalóik adóhatósághoz történő bejelentettségét, ezen felül a munkavállalóknak is lehetőségük lesz megtekinteni, hogy az adóhatóságnál mely munkáltatók, milyen időszakra jelentették be őket.
Adóellenőr-ellenőrzés ■ Várhatóan fontos szolgáltatás lesz a hiányzó, be nem adott bevallások felsorolása, amelyeket az adózónak pótolnia kell. A projekt keretein belül folyamatban van egy olyan szolgáltatás fejlesztése is, amelynek segítségével az adózó meg tud győződni róla, hogy érvényes megbízólevél alapján folytat-e nála ellenőrzést a magát adóellenőrként bemutató személy.
A tervek szerint az adózóknak lehetőségük nyílik majd arra is, hogy saját személyi jövedelemadójuk 1 százalékos felajánlását, illetve annak érvényességét megtekintsék, továbbá megtudhatják, hogy melyik szervezet pontosan mekkora összeget kapott a befizetett adóból.