A Microsoft kedden élesben is elérhetővé tette hosztolt irodai szolgáltatását, az Office 365-öt. A felhő alapú irodai megoldás legfontosabb feladata, hogy megállítsa a Google Apps menetelését a vállalati piacon.
A hosztolt irodai szoftverszolgáltatások lényege, hogy a dolgozók bárhonnan (akár otthoni számítógépről vagy okostelefonról is) elérhessék a munkájukhoz szükséges alkalmazásokat és dokumentumokat, miközben a háttérinfrastruktúra kiépítése, a biztonság, a telepítés és a folyamatos szoftverfrissítés nem veszi igénybe cégük erőforrásait. A modell további előnye, hogy a felhasználók számát az aktuális vállalati létszám szerint bármikor meg lehet változtatni, ami a nekik biztosított eszközökre ugyancsak érvényes.
Tartalom és árak ■ A Microsoft a Business Productivity Online Suite (BPOS) révén eddig is jelen volt a szoftverszolgáltatások piacán, ám az Office 365 útnak indításával újabb mérföldkőhöz érkezett: ezentúl az Office csomag irodai alkalmazásainak webes változata is szerepelni fog a bérelhető szolgáltatások körében. Ugyancsak a csomag része a 25 gigabájtos postafiókot és naptárat biztosító Exchange Online, a kommunikációs megoldásokat kínáló Lync Online, illetve a csoportmunkát támogató SharePoint Online.
A magyarul is elérhető Office 365 csomagok havi díja jelenleg 1,79 eurónál kezdődik, ami tulajdonképpen a levelező szolgáltatástfoglalja magában . Egy 5,25 eurós csomag már a fent említett alkalmazások mellett saját publikus weboldalt is tartalmaz, míg a legnagyobb, átfogó csomag 25,5 euróba kerül havonta és felhasználónként. A hazai piacon a Central Europe On-Demand kiemelt viszonteladóként kínálja a szolgáltatásokat, és az Office 365 csomagok még az idén megjelenhetnek a UPC kínálatában is.
Kezdődik a meccs ■ Az Office 365 útnak indításával
a Microsoft és a Google összecsapása kiteljesedik az irodai szoftverszolgáltatások területén. A Google Apps már hosszú ideje kínál hasonló, felhő alapú megoldásokat, amelyek közül itthon is sokan ismerik a levelezést, a csevegést vagy a megosztott dokumentumokat. A Google szolgáltatásai azonban már nem csak az otthoni felhasználók és a kisvállalkozások között hódítanak: a Microsoft
egyre nagyobb ügyfeleket veszít miattuk, ami legfontosabb bevételi forrásait fenyegeti.
Az ügyfeleknek mind az Office 365, mind a Google Apps for Business más-más előnyöket ígér. Árait tekintve mindenképpen a Google ajánlata a kedvezőbb, cserébe viszont kompromisszumokra kényszeríti az előfizetőket. Például nem teszi lehetővé az Office-integrációt, és általában a meglévő vállalati környezettel való együttműködést. Alkalmazásait élő internetkapcsolat hiányában egyáltalán nem lehet használni, bár a helyben tárolt dokumentumok szerkesztésére úgy is alkalmatlan. A Google Apps minimalista felhasználói felülete semmiben sem hasonlít a megszokott microsoftos alkalmazásokra, ami valószínűleg szükségessé teszi a munkatársak betanítását.
Az egyszerűség persze előnyös is lehet. A Google háromféle, míg a Microsoft négyszer annyi előfizetési lehetőséget kínál, amelyek közül egyes csomagok asztali Office telepítéseket is tartalmaznak. Utóbbiaknak meg lehet a nyilvánvaló előnye, például kiegészítik az online Office korlátozott funkcionalitását és lehetővé teszik az offline munkát is, de a bonyolult konstrukciók és a hibrid megoldások sok ügyfelet elbizonytalaníthatnak. Ugyancsak a Google Apps mellett szól, hogy nem kötődik a Windows operációs rendszerhez és a PC-s környezethez. Sokkal többféle eszközön használható, például a cégvezető iPhone-ján is, aki végül meghozza majd a döntést.
Fő a bizalom ■ A hasonló érvek és ellenérvek mellett döntő szempont a bizalom kérdése is, ami egyébként az összes cloud szolgáltatás esetében igaz. A márkapreferencián túl a Microsoft és a Google máris egymást licitálja túl a szolgáltatások biztonságát illetően. A Microsoft 99,9 százalékos rendelkezésre állást ígér, ám nem tesz közzé statisztikákat, és fenntartja a tervezett leállások lehetőségét; az Office 365 elődjének tekinthető BPOS amúgy is a kelleténél több üzemszünettel borzolta az előfizetők kedélyét. Ezzel szemben a Google nem számol tervezett leállásokkal, és idén 99,99 százalékos rendelkezésre állást tud felmutatni, bár a biztonsági incidensek őket sem kerülték el.