Révbe ért a 2010-es Innovációs TechShow-n bemutatott magyar fejlesztés, az MG3: a Magyar Telekom által felkarolt webrádió ZeneCenter néven hivatalosan is elindult, hogy mindenki által elérhető "mini áron" küzdjön a zenei kalózkodás ellen.
A zeneipar minden résztvevőjének - a zenészektől a kiadókig - úgy hiányzik valamilyen életképes digitális terjesztési megoldás, mint a falat kenyér. Az illegális letöltésekkel még a legnagyobbak is alig tudnak lépést tartani, a CD-forgalmazás gyakorlatilag összeomlott, a digitális értékesítés pedig a legnagyobbakon kívül nem számít sikertörténetnek. A hazai fejlesztésű
ZeneCenter egy apró reménysugár lehet, főleg egy nagy partner neve alatt.
Vásárolni? Zenét? ■ 1999 óta folyamatosan csökken a globális zenei piac, ettől az évtől kezdve egyre kevesebbet költenek zenei hanghordozókra (beleértve a digitális változatokat is) az emberek. Az utolsó jó évben 27,3 milliárd dollár értékben költöttek hangfelvételekre a zenehallgatók, tavaly viszont ennek alig fele, 15 milliárd került a kiadók és forgalmazók kasszájába (a zenészekébe tehát még kevesebb). Ebből a 15 milliárdból ráadásul még mindig csak 4,6 milliárdos volt a digitális zenei termékek forgalma, tehát egyértelműen látszik, hogy az új technológiából származó bevétel egyáltalán nem pótolja a fizikai hanghordozók visszaeséséből származó mínuszokat.
Éppen ezért minden olyan megoldás üdvözítő, amely valamilyen módon mégis megpróbál legális módokat kínálni a zenehallgatásra. A letöltőoldalak, például az iTunes csak a felhasználók egy szűkebb rétegét fogják meg: az aktív internethasználó fiatalok közül sokan gondolják úgy, hogy ha a weben fizetés nélkül is elérhetőek a zenék, nincs értelme pénzt költeni egy ugyanolyan digitális felvételért. Abba a kérdéskörbe most ne menjünk bele, honnan lesz akkor a zenészeknek pénzük új lemezeket felvenni, turnékat szervezni, klipeket készíteni...
Rádió ízlés szerint ■ A hazai fejlesztésű MG3 platformot a 2010-es Innovációs TechShow-n láttuk először, akkor
videón is megmutattuk a megoldás működését. Az interaktív webrádióhoz már akkor is partnert kerestek a fejlesztők, végül a Magyar Telekom karolta fel a projektet, amely október 18-án indult el "élesben".
A ZeneCenter lényege, hogy a regisztrált felhasználók vagy előadók, vagy stílusok beállításával lejátszási listákat állíthatnak össze, és ezeket akár meg is oszthatják egymással. Ezek a "mood" névre keresztelt listáknak a lényege, hogy a hallgató preferenciáit figyelembe véve válogat előadókat a rendszer, így egyfajta befolyásolható rádióadást hallgathatunk aktuális hangulatunknak vagy kedvenc stílusainknak megfelelően. Az ötletes felületen olyan finomhangolásra is lehetőségünk van, mint például a kiválasztott zenekarok vagy stílusok "súlyozása", amikor egyszerű kattintással és húzással adhatjuk meg, milyen arányban válogasson a megadott előadók közül a rendszer.
Az én olcsó rádióm ■ A regisztrációhoz kötött szolgáltatás az első hónapban ingyenesen vehető igénybe, de a fizetős időszakban is rendkívül alacsony díjért, mindössze 300 forintért használhatjuk a ZeneCentert. Jó kérdés persze, hogy ennyire padlóra küldött áron mi jut a kiadóknak és előadóknak, hiszen ha valaki folyamatosan hallgat zenéket egy hónapon át mindössze egy buszjegy áráért, egyetlen előadó még a legjobb esetben is alig pár forintnyi részesedést vehet számításba.
A legnagyobb lemezkiadók már csatlakoztak a rendszerhez, a Warner, az EMI, a Universal és a Sony kiadványai egyre nagyobb számban szerepelnek a kínálatban, a cél pedig minden bizonnyal a további hivatalos partnerek "becsalogatása". A felhasználók egyelőre nem tölthetnek fel saját dalokat a rendszerbe, erre a szolgáltatás segédlete szerint még nincsenek konkrét tervek.
A legfrissebb trendeket követve okostelefonos alkalmazás formájában is elérhető már a ZeneCenter, az androidos app
már a Marketen is megtalálható, iPhone-osok pedig hamarosan szintén letölthetik az App Store-ból. A mobil eszközökkel viszont érdemes óvatosan bánni, mivel a 3G-használat során ketyeg az adatforgalom, és könnyen túlléphető a havi keret.