Révbe ért a 2010-es Innovációs TechShow-n bemutatott magyar fejlesztés, az MG3: a Magyar Telekom által felkarolt webrádió ZeneCenter néven hivatalosan is elindult, hogy mindenki által elérhető "mini áron" küzdjön a zenei kalózkodás ellen.
A zeneipar minden résztvevőjének - a zenészektől a kiadókig - úgy hiányzik valamilyen életképes digitális terjesztési megoldás, mint a falat kenyér. Az illegális letöltésekkel még a legnagyobbak is alig tudnak lépést tartani, a CD-forgalmazás gyakorlatilag összeomlott, a digitális értékesítés pedig a legnagyobbakon kívül nem számít sikertörténetnek. A hazai fejlesztésű ZeneCenter egy apró reménysugár lehet, főleg egy nagy partner neve alatt.


Vásárolni? Zenét? 1999 óta folyamatosan csökken a globális zenei piac, ettől az évtől kezdve egyre kevesebbet költenek zenei hanghordozókra (beleértve a digitális változatokat is) az emberek. Az utolsó jó évben 27,3 milliárd dollár értékben költöttek hangfelvételekre a zenehallgatók, tavaly viszont ennek alig fele, 15 milliárd került a kiadók és forgalmazók kasszájába (a zenészekébe tehát még kevesebb). Ebből a 15 milliárdból ráadásul még mindig csak 4,6 milliárdos volt a digitális zenei termékek forgalma, tehát egyértelműen látszik, hogy az új technológiából származó bevétel egyáltalán nem pótolja a fizikai hanghordozók visszaeséséből származó mínuszokat.

Éppen ezért minden olyan megoldás üdvözítő, amely valamilyen módon mégis megpróbál legális módokat kínálni a zenehallgatásra. A letöltőoldalak, például az iTunes csak a felhasználók egy szűkebb rétegét fogják meg: az aktív internethasználó fiatalok közül sokan gondolják úgy, hogy ha a weben fizetés nélkül is elérhetőek a zenék, nincs értelme pénzt költeni egy ugyanolyan digitális felvételért. Abba a kérdéskörbe most ne menjünk bele, honnan lesz akkor a zenészeknek pénzük új lemezeket felvenni, turnékat szervezni, klipeket készíteni...


Rádió ízlés szerint A hazai fejlesztésű MG3 platformot a 2010-es Innovációs TechShow-n láttuk először, akkor videón is megmutattuk a megoldás működését. Az interaktív webrádióhoz már akkor is partnert kerestek a fejlesztők, végül a Magyar Telekom karolta fel a projektet, amely október 18-án indult el "élesben".

A ZeneCenter lényege, hogy a regisztrált felhasználók vagy előadók, vagy stílusok beállításával lejátszási listákat állíthatnak össze, és ezeket akár meg is oszthatják egymással. Ezek a "mood" névre keresztelt listáknak a lényege, hogy a hallgató preferenciáit figyelembe véve válogat előadókat a rendszer, így egyfajta befolyásolható rádióadást hallgathatunk aktuális hangulatunknak vagy kedvenc stílusainknak megfelelően. Az ötletes felületen olyan finomhangolásra is lehetőségünk van, mint például a kiválasztott zenekarok vagy stílusok "súlyozása", amikor egyszerű kattintással és húzással adhatjuk meg, milyen arányban válogasson a megadott előadók közül a rendszer.

Webáruházzá változik a YouTube
Magyarok fejlesztik a jövő rádióját
Mindent a fülnek: zene okostelefonon

Az én olcsó rádióm A regisztrációhoz kötött szolgáltatás az első hónapban ingyenesen vehető igénybe, de a fizetős időszakban is rendkívül alacsony díjért, mindössze 300 forintért használhatjuk a ZeneCentert. Jó kérdés persze, hogy ennyire padlóra küldött áron mi jut a kiadóknak és előadóknak, hiszen ha valaki folyamatosan hallgat zenéket egy hónapon át mindössze egy buszjegy áráért, egyetlen előadó még a legjobb esetben is alig pár forintnyi részesedést vehet számításba.

A legnagyobb lemezkiadók már csatlakoztak a rendszerhez, a Warner, az EMI, a Universal és a Sony kiadványai egyre nagyobb számban szerepelnek a kínálatban, a cél pedig minden bizonnyal a további hivatalos partnerek "becsalogatása". A felhasználók egyelőre nem tölthetnek fel saját dalokat a rendszerbe, erre a szolgáltatás segédlete szerint még nincsenek konkrét tervek.

A legfrissebb trendeket követve okostelefonos alkalmazás formájában is elérhető már a ZeneCenter, az androidos app már a Marketen is megtalálható, iPhone-osok pedig hamarosan szintén letölthetik az App Store-ból. A mobil eszközökkel viszont érdemes óvatosan bánni, mivel a 3G-használat során ketyeg az adatforgalom, és könnyen túlléphető a havi keret.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.