Az aktuális forgalmi helyzetről a manapság használatos GPS navigációs rendszerek többsége képes már tájékoztatni a rádiójelekre épülő – 2008 augusztusa óta már hazánkban is elérhető – TMC szolgáltatás segítségével. Magyar szakemberek egy ennél fejlettebb rendszert készítettek, amely már nem csak a forgalom pillanatnyi állapotát mutatja, hanem előrejelzésekkel is segíti az autósokat.

A TMC rendszerben a központi forgalomirányítás az FM rádiók hullámhosszán továbbítja a dugók, balesetek helyszíneit a navigációs készüléknek, amely egy előre programozott térbeli hálón adja ki a pozíciókat, ezért nem igazán pontos.

Valós idejű visszacsatolás | A Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Alapítvány Ipari Kommunikációs Technológiai Intézete (IKTI) által kifejlesztett MyTraffic rendszerben az autókba szerelt GPS vevők folyamatosan megküldik aktuális helyzetüket és sebességüket mobilinternet-kapcsolaton keresztül a központi szoftvernek. Így a központ valós idejű adatokkal rendelkezik a forgalom alakulásáról, s ezt folyamatosan vissza is táplálja a GPS készülékekbe, szintén internetkapcsolat segítségével; ez körülbelül havi 0,5 gigabájtos adatforgalmat generál.

A mytraffic.hu oldalon regisztrálók és a szoftvert használók így saját maguk hozzák létre a forgalomelemzéshez szükséges adatbázist, amely mindig a megelőző fél óra adatait tartalmazza. „Több flottakezelő céggel is megállapodtunk, hogy autóik GPS adatait feltöltik adatbázisunkba, így napi több ezer gépjármű biztosítja a pontos adatokat” – tájékoztatta a Figyelőt Laborczi Péter, az IKTI kutatója.

Hajtépés helyett kombinatorika | Statisztikai és kombinatorikai módszerek segítségével meghatározzák az egyes alternatívák utazási idejét, amit folyamatosan felülvizsgál a szoftver. Az útszakaszok haladási irány szerinti oldalát piros, sárga, vagy zöld színnel jelöli a program – torlódást, forgalmas, illetve szabad utat jelezve.

A rendszer a flottakezelő cégektől és magánszemélyektől származó adatokat is használ, ezért nem garantálható az adatok minősége. Ezt a források minősítésével, mérőszámokkal korrigálják. De a forgalmi adatokat kiegészítik a korábbi adatokból számított mintákkal, s így képesek előrejelzésre is.

A cikk a Figyelő hetilap 2010/16. számában jelent meg.

 

Az aktuális forgalmi helyzetről a manapság használatos GPS navigációs rendszerek többsége képes már tájékoztatni a rádiójelekre épülő – 2008 augusztusa óta már hazánkban is elérhető – TMC szolgáltatás segítségével. Magyar szakemberek egy ennél fejlettebb rendszert készítettek, amely már nem csak a forgalom pillanatnyi állapotát mutatja, hanem előrejelzésekkel is segíti az autósokat.

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.