A Mozilla nemcsak böngészőjének frissítési és támogatási rendszerével, de újabban nyilatkozataival is erre utal. Úgy tűnik, a vállalati piacon a Chrome marad az Internet Explorer fő ellenfele.
A NetApplications statisztikája szerint a Microsoft Internet Explorer böngészőinek piaci részesedése tavasszal már 60 százalék alá csökkent, míg a Mozilla Firefox 24,5 százalékra, a Google Chrome pedig 6,7 százalékra jött fel.
Ennél érdekesebb adat, hogy a Forrester felmérése a céges felhasználók körében a Firefox elterjedtségét 18 százalékra, míg a Chrome-ét 14 százalékra teszi. A számokból jól látszik, hogy a Mozilla böngészője valamivel népszerűbb az otthoni felhasználók körében, míg a Chrome a vállalati piacon nyújt meglepően jó teljesítményt.
Új rendszerben ■ Ez a trend valószínűleg tovább erősödik, hiszen a vállalati informatikusok a Firefoxot fejlesztő Mozilla több döntését is kifogásolhatják. Miután
a böngésző negyedik kiadása több mint egy éven át készült, a Firefox 5 pedig nemrég jelent meg, a Mozilla pedig a továbbiakban másfél-két havonta tervezi az újabb főverziók kiadását. Ez az elgondolás látszólag
a Google Chrome gyakorlatát követi, azonban lényeges különbség, hogy a Chrome esetében a rendszergazdák csoportokra vonatkozó házirendet határozhatnak meg, amelyekkel verziókra lebontva ütemezhetik a frissítések bevezetését.
Még fontosabb lehet, hogy a Google az új verziók kiadásával nem szünteti meg a korábbi Chrome változatok biztonsági támogatását, amit a Mozilla a Firefox 4 esetében már leállított, sőt ugyanezt tervezi a népszerű 3.6-os verzióval is. Ez a felpörgetett kibocsátási ciklusokat tekintve nem tűnik jó ötletnek, hiszen vállalati környezetben a frissítések telepítése legalább olyan hosszú előkészítést igényel, amennyi már átnyúlhat az újabb megjelenésbe, ezáltal pedig az aktuális támogatás megszűnésébe.
A nép böngészője ■ A helyzetet a Mozilla utóbbi időben olvasható nyilatkozatai teszik egyértelműbbé. Egyik illetékesük nemrég kifejtette: a vállalati informatika soha nem volt - és nem is kell legyen - a Mozilla tevékenységének fókuszában. Megfogalmazása szerint minden percben, amelyet egy vállalati felhasználó igényeinek kielégítésére fordíthatnának, számtalan otthoni felhasználót tehetnek elégedetté, így limitált erőforrásaikat inkább olyan emberekre áldozzák, akikről nem gondoskodik vállalati szintű támogatási rendszer.
Mindenki eldöntheti, hogy az új Firefox-verziókból mennyire árad a felhasználó-központú gondoskodás, a Mozilla értékesítési csatornákért felelős vezetője mindenesetre már pontosabban fogalmaz.
Kev Needham az amerikai Computerworld kérdésére válaszolva elmondta: tisztában vannak vele, hogy a változások nem férnek össze a nagyvállalatok informatikai házirendjével. Ennek ellenére a Mozilla úgy látja, hogy a Firefox fejlesztését nem kötheti olyan szervezetfüggő folyamatokhoz, amelyek fölött nincs ellenőrzése, és amelyek ezáltal hátráltatnák az innovációt.
Jó hír az Explorernek ■ Amennyiben a Firefox valóban ezt az utat választja, annak az Internet Explorer gyártója örülhet a legjobban. A Microsoft számára az összes statisztika közül talán az IE vállalati felhasználása a legfontosabb, hiszen egyebek mellett tovább erősíti más üzleti alkalmazásainak pozícióját. Mivel az
Office 365 szoftverszolgáltatás keddi indulása kapcsán a Google is szokatlanul éles hangon egyértelműsítette, hogy komoly tervei vannak a vállalati piacon, a cég a böngészők területén is a Microsoft első számú versenytársává léphet elő. Mindehhez folyamatosan szállítja a megfelelő szolgáltatásokat (ilyen például az MSI telepítőcsomag vagy a Chrome Frame), lassan tehát a vállalati böngészőpiacon is kialakulhat az online "El Clásico".