Ha valakinek az Apple, a Google és a Microsoft is közvetlen riválisává válik, annak nagyon jól kell teljesítenie, hogy ne töröljék el a piacról. A cloudos tárolásra és megosztásra építő Dropbox láthatóan nem akar kihalni.
A 2008 őszén indult Dropbox egyszerű kezelésével és könnyű szinkronizációs megoldásával hamar elterjedt a felhasználók között, és a regisztrálók száma tavaly októberben már átlépte az 50 milliós szintet is. Nem csoda, hogy a nagypályás szereplők figyelmét sem kerülte el ez a piaci szegmens, és sorra jönnek ki a saját megoldásaikkal. A Dropbox már elég nagy, hogy ne lehessen egykönnyen átlépni rajta, de egy erőforrás-háborúban biztosan nem ők az esélyesek. Amit tehetnek az immár 100 alkalmazottal rendelkező vállalkozásnál, az a folyamatos fejlesztés, amivel megpróbálnak az egyre sűrűbb mezőnyben továbbra is vonzó alternatívát kínálni.
Mint a fakocka ■ A
Dropbox működése gyermekien egyszerű: az ingyenes regisztráció esetén minden felhasználó 2 gigabájtnyi szabad tárhelyet kap. Ezt a kis "felhőszeletet" tölthetjük meg saját megosztott fájljainkkal, méghozzá egy kifejezetten egyszerű kliensprogram használatával. Ebben létrehozzuk a számítógépünk merevlemezén (vagy épp mobiltelefonunk flash memóriájában) egy dedikált területet: innentől minden ide másolt fájl szinkronizálódik az összes többi olyan számítógéppel, ahová feltelepítettük ugyanezt a klienst.
A szolgáltatás alapesetben ingyenes, a 2 gigabájtos tárhelyet azonban megnövelhetjük meghívók kiküldésével (minden általunk meghívott új csatlakozó 250 megabájtnyival növeli saját tárkapacitásunkat), és természetesen fizetős konstrukciók is rendelkezésre állnak: évi 99 dollárért 50, míg 199 dollárért 100 gigabájttal gazdálkodhatunk. Havi konstrukcióban ugyanezért 9,99 illetve 19,99 dollárt kell fizetnünk.
Szaporodjatok! ■ Az idilli állapotoknak a folyamatosan érkező riválisok vetettek véget. Ezek között volt a
Dropboxhoz hasonló startup, de több nagy játékos is előállt saját megoldásával. Az Apple tavaly nyáron mutatta be az azonnali szinkronizációt lehetővé tevő
iCloud szolgáltatást, miközben a Google-nél célegyenesbe ért a régóta lebegtetett saját megoldás, a
Drive. Bár a Microsoft már 2007 óta működteti a
SkyDrive-ot, az sem véletlen, hogy pont mostanában álltak elő Redmondban a szolgáltatás jelentős bővítésével.
Ilyen erős ellenszélben már az amúgy 4 milliárd dollár értékűre taksált Dropboxnak sem mindegy, mit lép. Most például
bejelentették, hogy a fotók és videók megosztására egy új, természetesen rendkívül egyszerűen kezelhető felületet hoznak létre, ami a számítogépre telepített programmal automatikusan a cloud tárhelyre tölti a PC-hez vagy Macintoshhoz kötött kamera, telefon, tablet vagy memóriakártya képeit. A lehetőség okostelefonos appoknál is megvan, de ebből egyelőre csak az
androidos verzió készült el, az iPhone-kompatibilis változatra kicsit várni kell. Telefonról ugyanúgy működik a dolog, mint az asztali számítógépről, azaz az elkészült képek automatikusan landulnak a külön az erre a célra kialakított mappánkban. Innen aztán bárkivel megoszthatjuk, bárhová letölthetjük a fotókat.
Hogy lendületet adjon a szolgáltatásnak a Dropbox, az első feltöltést 500 megabájt tárhellyel honorálja, további aktivitással pedig 3 gigabájtot lehet ingyen összeszorgoskodni. A feltöltött képeket "csak" tárolni, megosztani tudjuk, azaz nem lehet a fotókon egyszerű változtatásokat sem végezni egy kapcsolódó szerkesztőprogram, mint amire például a Google Picasa alkalmazása képes. Ezt inkább rábízzák külsős fejlesztőkre, akiket kifejezetten támogat a szolgáltató abban, hogy "rátelepüljenek" a Dropbox képeire.