Mostanában sokat hallani arról, hogy ereszt a Groupon nevével fémjelzett közösségi vásárlási modell lufija. Ennek ellenére a magyar változat, a Bónusz Brigád alapítói pozitív tapasztalatokról számoltak be a szolgáltatás egyéves születésnapja alkalmából.
Mint az informatikai trendek legtöbbje, a közösségi vásárlás ötlete is Amerikából származik, és a Groupon neve a nemzetközi köztudatba már erősen beleférkőzött. Európa keleti felén azonban csak Romániában van leányvállalata az amerikai cégnek, a többi országban a közösségi vásárlás helyi képviselői alapozták meg a sikert. A hazai piacvezető Bónusz Brigád egy éves születésnapján az is kiderült, hogy a cég a régió egyetlen nyereséges vállalata lehet a szegmensben.
Feltörekvő ajánlatok ■ A
GKIeNET felmérése szerint az elektronikus kereskedelem hazai forgalma 133 milliárd forintra rúgott 2010-ben, idén pedig a 160 milliárd is elképzelhető. Ebből a közösségi vásárlás viszonylag új formája körülbelül 2 milliárdot tehet ki. A piacot a Bónusz Brigád vezeti: még a nyári hónapokban is 100 milliós havi forgalommal büszkélkedhettek, a rajtuk keresztül értékesített szolgáltatások bevétele pedig akár az 1,5 milliárdot is elérheti az idén.
A cég alapítói,
Heller Gábor és
Kaprinay Zoltán szerint eleve jókor indították el a közösségi vásárlásra építő modellt Magyarországon, ahol 2010 szeptemberében még a Groupon nevet is alig ismerte valaki. Azóta egyre-másra indulnak el a "klón klónjai", de a Bónusz Brigád igyekszik akár az amerikai eredetitől eltérő, vagy annál bővebb funkciók beépítésével folyamatosan megtartani az elsőséget.
A magyar módszer ■ Míg a Groupon átlagos jutalékhányada 50 százalék, a Bónusz Brigád megmaradt a tartható 30 százaléknál, ami sokkal jobban idomul a hazai lehetőségekhez. A hobbiprojektként indult cég már fél év után az alapítók fővállalkozásává vált: az ezt követő egyetlen hónapban, 2011 januárjában megduplázták az előző hat hónap teljes forgalmát.
A hazai tapasztalatok szerint az új vásárlási módszerre azok is nagy számban "kattannak rá", akik eddig még semmit sem vásároltak interneten, kifejezetten aktívak például a webes vásárlás terén eddig szinte teljesen járatlan 30-40 év közötti nők.
A Brigád üzletpolitikája egyértelműen a bizalomra épít: naponta akár 80-100 olyan jelentkezés is beérkezik hozzájuk a reménybeli szolgáltatóktól, amelyet a szigorú minőségpolitikai irányelvek miatt elutasítanak. (Átlagosan a beérkező érdeklődések 80 százaléka nem valósul meg ilyen okok miatt.) Ez viszont garantálja, hogy a weboldalra kikerülő ajánlatok egyike sem kamu vagy átverés, ezért a tapasztalatok szerint az elégedett vásárlók nagy százaléka visszajár újabb ajánlatok után kutatva.
Egy fecske is csinálhat nyarat ■ Bár a Groupon és a szegmensben működő egyéb nemzetközi szolgáltatók
egyelőre veszteségesen működnek, Kaprinay Zoltán szerint a hazai piacvezető ezzel kapcsolatban is meglepetéssel szolgálhat. Bár jelen pillanatban még a Bónusz Brigád is negatív profitot termel a működési és marketingköltségek miatt, az idei tapasztalatok alapján valószínű, hogy mindez nyereségbe fordul az év végére.
Természetesen folytatódnak a különféle akciók és kampányok, kezdve az első születésnapra szervezett eseményekkel és különleges ajánlatokkal. Következő lépésként pedig szeptembertől a szolgáltatások mellett termékekkel is bővül a kínálat - ezekkel kapcsolatban szintén ugyanaz lesz a gyakorlat, mint a szolgáltatások kiválasztásakor. Ez az alapítók szerint egyszerűen annyit jelent, hogy csak olyasmit kínál az oldal, amit ők maguk is szívesen ajánlanának barátaiknak, vagy akár saját maguknak.