A legnagyobb közösségi oldalak programozói néhány nap alatt összedobtak egy olyan kiegészítést a Google keresőjéhez, amivel minden social találat megjeleníthető. Pedig erre a Google szerint nincs lehetőség.
Nagy port kavart a Google keresőszolgáltatásának legutóbbi változtatása, amelynek segítségével a találati listák élén, kiemelt helyen jelennek meg a közösségi tartalmak. A Twitter és más szolgáltatók azt kifogásolták, hogy ezekben kizárólag a Google+ eredményei szerepelnek, ami álláspontjuk szerint egészen nyílvánvaló kivételezés. A Google válaszában úgy reagált, hogy minden más közösségi oldal számára nyitottnak mutatkozik a tárgyalásokra, hogy az ottani találatokat is megjeleníthesse.
A Facebook, a Twitter és a MySpace programozói egy egyszerű, a böngészőkbe épülő kóddal illusztrálták, mennyire nem szükséges a különmegállapodás ahhoz, hogy a Google keresője más rendszerek találatait is integrálja a releváns oldalak megjelenítésénél.
Don't be evil ■A www.focusontheuser.org oldalon elérhető open source kód egy mozdulattal behúzható a Chrome, a Firefox vagy a Safari könyvjelzői közé, egyedül Explorer alatt nem működik a kiegészítés. A programot aktiválva a Google találati listáján megjelenő Google+-bejegyzéseket felváltják a többi közösségi oldalon található anyagok. Mint ahogy a fenti képen is látható, a mozikra keresve így lesz a három Google+ oldalból egy twitteres, egy facebookos találat, valamint egy YouTube videó a három legfontosabb ajánlat.
Fontos megjegyezni, hogy a keresés kibővítésénél kizárólag a google.com-on található információkat használták fel a programozók. Egyszerűen megnézték, hogy a hagyományos találati listák első tíz oldalán melyek a legjobban rangsorolt közösségi információk, és ezeket ágyazták be a normál esetben kizárólag Google+-anyagokat megjelenítő dobozba. Így került Jamie Oliver közel kétmillió követővel rendelkező, pár napja frissített twitteres oldala a "mindössze" 150 ezer fő köreiben meglévő, december elején frissített Google+-os alteregó helyére.
A készítők célje ezzel nyilvánvalóan az volt, hogy meglehetősen egyszerűen illusztrálják, miért értelmezhetetlen a Google magyarázata a saját találatainak favorizálásáról. Egy jogvédő szervezet egyébként már be is nyújtott egy keresetet az amerikai versenyhivatalhoz, amelyben arra kérik a hatóságot, hogy vizsgálja meg az új megoldást, hogy az összhangban van-e a hatályos versenyjogi előírásokkal. Ez a kis bővítmény minden bizonnyal felbukkan majd ebben az eljárásban is.
Hallgattassék meg... ■ Az éremnek azonban van másik oldala: a Google plus Your World keresési rendszer ugyanis csak részben szól arról, hogy a relevánsank ítélt Google+ oldalakat oldalra kigyűjti a felhasználónak. A másik, talán sokkal fontosabb aspektus az, hogy a Google+ adatbázisában található információk alapján a bejelentkezett felhasználók teljesen személyre szabott eredményeket láthatnak. Tehát ha a Google+ köreinkbe felvett személyek az adott témával kapcsolatban bármit (státuszüzeneteket, fotókat stb.) publikáltak vagy más tartalmakat megosztottak, azok a találati listánk elején fognak felbukkanni.
Ehhez, azaz a személyre szabott találatok megjelenítéséhez viszont már tényleg szükséges a más oldalakkal való közvetlen megállapodás, és valószínűleg ezzel kapcsolatban mondta azt a Google, hogy áll minden, a megjelenésben érdekelt szereplő rendelkezésére. Egy másik apró, de nem elhanyagolható tény: a közösségi találatok kiemelése kikapcsolható funkcióként működik a Google keresőjében. (Már ahol működik, hiszen egyelőre csak a google.com-on, korlátozott formában érhető el.)
Szintén a Google védelmében felhozható érv, miszerint miért éppen a szomszéd portékáját reklámozná a keresési találatok mellett megjelenő ajánlóban, ami egyértelműen el van különítve a normál találati eredményektől? Ez az üzletileg teljesen megalapozott érvelés azonban a versenyjogban nem feltétlenül állja meg a helyét, hiszen hasonló volt a Microsoft esete is, amelyet végül arra köteleztek, hogy az operációs rendszerét installáló felhasználóknak adjon választási lehetőséget az általuk használni kívánt böngészőt illetően, és ne egyedüli opció legyen az Internet Explorer telepítése.
A csata tehát javában dúl a Google és a versenytársak között, melynek kimenetele egyelőre több mint képlékeny. Nem zárható ki egyfajta kompromisszumos megoldás, de az sem, hogy a Microsoft Binggel egyre szorosabb barátságot kötő Facebook teljes offenzívába megy át, és megpróbálja saját terepén, a keresők piacán megverni a Google-t.
Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.