Nemrég csak a fantasztikus filmekben bukkant fel a kiterjesztett valóság technológia, ám ma már több cég ennek üzleti felhasználását próbálgatja.
Vadonatúj szolgáltatás, a Digital Box kápráztatja el a LEGO néhány márkaboltjába betérőket. Ha a vásárló az üzletbe kihelyezett, kamerával ellátott képernyőnek megmutatja valamelyik termék dobozát, láthatja, hogy az adott készletből mit lehet építeni, például egy forgó propellerű repülőt vagy egy „élő” várost. A technológia a csomagoláson lévő kód alapján azonosítja, hogy milyen, elforgatható digitális képet küldjön a képernyőre.

Ez a „játék” azonban – amelyhez hasonló több fantasztikus filmben felbukkant – nem csak a vásárlók szórakoztatására (és persze vételre késztetésére) vethető be. Alkalmazható például egy termelő üzemben is. Egy cég karbantartójának a munkájához sok-sok adat nehézkes követése is hozzátartozik, ám a jövőben elég lesz körbejárnia a gyárban, s a gépek, alkatrészek előtt felemelni az okostelefonját, bekapcsolt kamerával. A kijelzőre közvetített képen – a képregények szövegbuborékaihoz hasonlóan – az adott géphez kapcsolódó extra információk jelennek meg. Például, hogy mikor vásárolták, milyen kapacitással dolgozik, mikor vizsgálták át utoljára, és valamiféle karbantartás hány százalékot javítana a hatékonyságán.

A fenti megoldás az egyre népszerűbb új technológiára épül: ez a kiterjesztett valóság. Az angol augmented reality (AR) gyűjtőfogalom lényege a valóság kiterjesztése  Ha szabad szemmel szétnézünk, tereptárgyakat, épületeket, embereket látunk, az AR segítségével azonban pluszinformációkat csatolhatunk a látványhoz.

Csupán béta verzió az az AR szoftver, amelyet Timo Elliott, az SAP BusinessObjects részlegének egyik vezető fejlesztője mutatott be nemrég, de már most képes arra, hogy a felhasználó mobil eszközéről származó helyi információ (földrajzi elhelyezkedés, giroszkóp és kamera által közvetített kép) alapján csatlakozzon a vállalati információs adatbázishoz, és az üzletmenettel kapcsolatos infókat, figyelmeztetéseket, segítségeket jelenítsen meg a képernyőn.

Sőt, a kereskedelemben is működhet az újítás: egy butikos például mobiltelefonnal megvizsgálhatja a kirakatot, s a ruhák képe mellé a szoftver kiírja, hogy az adott termék mikor került a kirakatba, és mennyivel nőtt a forgalma a kihelyezés óta. Így könnyen eldönthető, nem szükséges-e lecserélni a kirakati darabokat.

Nem sci-fi már | Egy iPhone alkalmazásfejlesztő szoftvercég, az Acrossair már élesben kipróbálható, letölthető megoldásokat is kínál. Alkalmazását elindítva például csak körbeforgunk egy plazában, és megnézhetjük, melyik irányban, milyen messze van a legközelebbi étterem, mozi vagy egy kívánt profilú üzlet. Turistáknak, gyalogosoknak sem kell már elveszniük, ha valamelyik (a budapestinél kissé szövevényesebb) metróhálózatot szeretnék feltérképezni, a cég iPhone-os AR alkalmazása a GPS, a telefonba épített mozgásérzékelő szenzorok és a képfelismerés segítségével megtalálja az adott tartózkodási helyünkhöz legközelebbi megállókat, majd oda is vezet minket.

Immár magyar vállalatot is találhatunk az AR feltörekvő világában: a 2007-ben alakult, kiterjesztett valósággal pedig 2009 óta foglalkozó Neonia Kft.-t. Bacsa Mariann, a cég ügyfélkapcsolati vezetője szerint legelőször a termékek, szolgáltatások interaktív és különleges bemutatása ragadta meg őket az autó-, illetve a játékipar területéről. Az utóbbi hónapokban robbantak be a tengerentúlon a mobiltelefonos alkalmazások, amelyek teljes mértékben új utat nyitottak meg a valós és virtuális világ összekötésére. „A kijelzőn láthatjuk, ahogyan a körülöttünk lévő valóságos térre olyan információk és ábrák kerülnek, amelyek nagyon hasznosak lehetnek, vagy éppen szórakoztatnak minket” – magyarázza.

A Neonia a kezdetek óta készít speciális, flash alapú alkalmazásokat termékek bemutatására. Hazai és külföldi rendezvényeken, kiállításokon megtekinthetők a magyar cég AR alapú, egyebek közt dohány- és gyógyszeripari termékekhez, mobiltelefonokhoz kötődő reklámjátékai is. Bacsa Mariann szerint a fogalom a nevében hordozza sikerét, a reklámozás, rendezvények, promóciók világában valóban kiterjeszti a lehetőségeket, s azoknak így csak a fantázia végessége szab határokat.

A jövő üzlete | Hatalmas a fejlődési potenciál: a Juniper Research 732 millió dollárra (mintegy 155 milliárd forint) becsüli azt az összeget, amelyet három év múlva az AR alkalmazások letöltése, az előfizetéses szolgáltatások vagy éppen a kapcsolódó reklámbevételek hoznak majd. A fejlesztésének legelső hulláma már 2009-ben elindult, s a Juniper kutatásai szerint 2010 végétől két-három évig tartó periódus alatt ér el odáig a piaci környezet, hogy ezek használata általánossá válik. Ekkorra terjednek el elegendően széles körben a megfelelő okostelefonok, táblagépek és hasonlók.

Az új iPhone 4 készüléket például egy előző generációs 3GS-sel hasonlította össze az Acrossair. A tesztből kitűnt, hogy az új iPhone érzékenyebb giroszkópja és helymeghatározó eszközei, fejlettebb kamerája és nagyfelbontású kijelzője segítségével az információk is szebben, gyorsabban és részletesebben jelennek meg, mint a 3GS képernyőjén. A Juniper szerint az AR üzlethez kapcsolódó idei globális árbevétel még nem lesz több 2 millió dollárnál, ám szinte bizonyos, hogy e technológia robbanásszerű növekedés előtt áll.

Az osztrák Mobilizy által készített Wikitude például olyan turisztikai alkalmazás, amely a telefon kamerájával látható tájképre a kijelzőn extra információkat vetít, megmutatja a nevezetes pontokat és az azokhoz kötődő információkat. A napokban már itthon is kipróbálható hasonló: nem tévednek el a Szigeten azok, akik egy androidos okostelefonra letölthető Sziget Iránytűt használnak. A Vodafone Layar nevű, friss és ingyenes alkalmazása valós időben mutatja a színpadok, a sátrak és más programok helyét.

(Az írás a Figyelő 2010/32. számában jelent meg.)

Acrossair ● New York Nearest Subway, Nearest Tube (London), és más világvárosok – Beazonosítja a felhasználó helyét bárhol a nagyvárosban, és elvezeti a legközelebbi metróállomásig.

LEGO ● Digital Box – A játékboltban lévő képernyő elé helyezett doboz alapján azonosítja, hogy mit lehet kirakni abból, és a kész szerkezet képét látványos, mozgatható 3D formátumban kivetíti.

Mobilizy és Acrossair ● Wikitude, illetve Nearest Wiki – Egy tájat, várost szemlélve beazonosítja a nevezetességeket, például egy távoli kastélyt vagy templomot a telefon kameráján át nézve felajánlja az ottani múzeum vagy koncert meglátogatását, jegyvásárlási lehetőséggel, miközben alapos leírást ad az épületekről.

SAP ● Maintenance – Üzleti intelligencia szoftverrel kombinált AR alkalmazás, amely minden gépről, eszközről az okostelefon ráirányítása után azonnal megmondja, mióta üzemel, mikor volt karbantartva, illetve cseréjével, javításával mennyivel nőne a hatékonyság (fejlesztés alatt).

SAP ● Inventory – Hasonló AR alkalmazás, amely a kereskedelmi készletek (például ruhák, borok és bármi más) fogyását képes azonnal nyomon követni a tárgyak felismerése és a készletnyilvántartó összekötése révén (fejlesztés alatt).

Vodafone (Sodateam) ● Sziget Iránytű – Androidos okostelefonnal tájékozódhatunk a színpadok, a sörözők, az elsősegélypont, a legközelebbi mellékhelyiség vagy a mobiltöltő-állomások helyéről.

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.