Bár a nagyobb vállalatok gyakran megengedhetnek maguknak komoly távoli segítségnyújtási megoldásokat, a kisvállalatoknál vagy otthon eddig nagy problémát jelentett a telefonos, távvezérelt problémamegoldás. Pedig egy ideje van megoldás mindenkinek.
Biztosan legtöbb olvasónkkal előfordult már, hogy segélykérő telefont kapott az irodából vagy otthonról: elveszett egy fájl, nem tudnak nélkülünk routert újraindítani, fogalmuk sincs, hol találnak meg egy dokumentumot, nem nyomtat a nyomtató... Az ehhez hasonló esetekben kerül sor arra, hogy hiába van előttünk akár internet-eléréssel rendelkező PC vagy notebook, mégis telefonon próbáljuk lépésenként döcögve (és néha káromkodva) távvezérelni a segélykérőt: most nyomd meg a bal gombot, rendben, most mit látsz? Nem, akkor nyomd meg még egyszer...
Ablak az irodára ■ A
hazai gyökerekkel rendelkező LogMeIn által üzemeltetett
join.me ezt a problémát igyekszik áthidalni azzal, hogy segít láthatóvá tenni számunkra a távoli környezetet távolról is, ráadásul ha szükséges, akár távvezérléssel segíthetünk is a helyzet rendezésében.
A böngészőablakban a távoli gép képernyője látható
A join.me oldalra navigálva gyermekien egyszerű egy távoli gép elérése. Elsőként a segtségkérő félnek kell meglátogatnia az oldalt, és a főképernyő "share" felirata melletti gombra kattintania. Ekkor először egy kis program kerül a gépre - az átlagosan pár másodperces letöltés végén nyugodtan futtatható, semmilyen veszélyt nem jelent. A képernyő tetején egy apró vezérlőpult jelenik meg, ahol az első kis ikonra kattintva a segélykérő fél egy kódot kap, ezt kell elküldenie valamilyen formában (például egy másik böngészőablakban futtatott chatben, egyéb üzenetküldőben, esetleg telefonon) a segélynyújtónak.
Az első lépés a segélykérő által generált kód
A problémamegoldó félnek a kód ismeretében a join.me oldalon a "join" szó melletti mezőbe kell beírnia a számsort, majd kattintani a zöld gombra. Ekkor a böngésző ablakában megjelenik a távoli gép képernyője, amelyre akár ráközelíthetünk, hogy pontosabb képet kapjunk az aktuális problémáról.
Ide az egérrel! ■ Ha már az első nézetből látszik, mi lehet a gond, a kis join.me vezérlőpulton saját chat is segíti a kommunikációt: néha elég egyszerűen csak a "kattints a Mégsem gombra" jellegű szöveg elküldése, és máris megoldottunk mindent. Ha azonban úgy érezzük, hogy könnyebben és gyorsabban oldhatnánk meg a problémát virtuálisan az érintett gép előtt ülve, kérjünk engedélyt a vezérlőpanel jobb oldalán található kis egér ikon segtségével.
Ha nagy a baj, a segélynyújtó egy gombnyomással engedélyt kérhet a cselekvésre
Ekkor a segélykérő átadhatja nekünk a távoli gép feletti teljes kontrollt. Az egérkurzor és a billentyűzet már a mi rendelkezésünkre áll, és - a hálózat sebességének függvényében - alig észlelhető csúszás mellett ugyanúgy dolgozhatunk a gépen, mintha ott ülnénk előtte.
A segélykérő azonnal látja, ha a másik oldal átvenné az irányítást
A kapcsolat biztonságos: a távoli gép előtt ülők bármikor megszakíthatják, ha mégsem vágynak a segítségre vagy épp úgy érzik, illetéktelenek is használhatják a hozzáférést. Elvben csak a segélykérő és segélynyújtó ismerheti a szolgáltatás által generált kódot, ezért szinte lehetetlen az is, hogy olyasvalaki igyekszik beférkőzni egy számítógépbe, aki csak úgy találomra próbálkozott.
Az elmúlt hónapokban nekünk is többször segített ez a gyorsan és kényelmesen elérhető szolgáltatás: otthon hagyott fájlok gyors elérésétől egészen az út közben, WiFiről végrehajtott rendszerhiba-javításig több problémát is így lehetett a leghatékonyabban megoldani. Ezentúl biztosan nem lehet kifogás, ha valaki azért kéredzkedne el az irodából, mert az otthoni gépén (amin épp valaki pasziánszozik) maradt egy fontos dokumentum...