Játékokhoz készült a Kinect kontroller, amely azonban akár komputertomográfos felvételek elemzésére vagy látássérültek segítésére is alkalmas lehet.
Több mint tízmillió Kinect kontrollert értékesített március közepéig a Microsoft a készülék tavaly novemberi megjelenése óta eltelt bő négy hónap alatt. Ezzel Guinness-rekordot ért el: a leggyorsabban üzleti sikert hozó fogyasztói termék címmel dicsekedhet.

A hardvert az Xbox 360 játékkonzol kiegészítőjeként, újabb vevők megnyerése céljából dobta piacra a redmondi vállalat. Újszerűsége abban rejlik, hogy semmilyen tárgyi irányítóeszközre nincs szükség a képernyőn látható játékok vezérléséhez. A beépített kamerák felismerik a játékos testének, kezének, lábának, sőt fejének mozgását, és ezt alakítják át megfelelő akciókká.

Szabadúszó fejlesztők és kísérletező kedvű barkácsolók már az első hetekben elkezdték alternatív felhasználási módokra idomítani a kontrollert (az éppen folyó fejlesztések, kísérletek, illetve már működő megoldások listáját lásd a mellékelt képen). Sok olyan felhasználási terület létezik, ahol eddig szűk keresztmetszetet okozott a fizikai beviteli eszközök használata.

A kép kattintásra nagyítható!

Új módszerek Vigh Attila, a Microsoft Magyarország Kft. Xboxszal foglalkozó csoportjának vezetője elmondta, hogy a Microsoft elsőként az úgynevezett academic és research licencelést engedélyezte. Ennek értelmében kutatók és oktatási intézmények non-profit célra készíthetnek Kinectre épülő megoldásokat, a programozói fejlesztőkészlet (software development kit – SDK) segítségével.

A cél, hogy ne csak a játékkonzolra, hanem akár üzleti célú felhasználásra is készüljenek Kinect-megoldások. Ez azonban még további szoftveres, esetleg hardveres átalakításokat is igényel a Microsoft és a fejlesztők részéről. „Egy notebookhoz vagy PC-hez általában jóval közelebb ül a felhasználó, mint amikor egy játékkonzolra kötött plazmatévé előtt ugrál, ezért teljesen más felhasználási módszereket kell számításba venni” – magyarázza a szakember.

Az egészségügyi felhasználásra jó példa az amerikai Wake Forest Medical Center által kifejlesztett módszer, amely a komputertomográf használatát könnyíti meg az orvosok számára. A modern berendezésekkel már három dimenzióban vizsgálható a páciensek szervezete, az így kinyert élőképet azonban eddig csak nehézkes módszerekkel lehetett manipulálni. Hagyományos egérrel ugyanis kifejezetten bonyolult a felvételeket 3D-ben forgatni, kicsinyíteni, nagyítani. A Kinect segítségével az orvosok szinte pontosan azokat a mozdulatokat végezhetik, mintha valóban a kezükben lenne a vizsgált szerv.

A látássérülteket az Universität Konstanz két hallgatójának egyelőre teszt fázisban lévő eszköze, a Kinect Helmet segítheti. A Navigational Aids for the Visually Impaired (NAVI) névre keresztelt rendszer hardveres részéhez – a sisakra erősített, s így a fejen hordott Kinect mellett – egy hátizsákban elhelyezett notebook is tartozik. A kontroller által érzékelt adatokat az ezen futó, egyedi szoftver alakítja át használható információkká. A szoftver segít az akadályok felismerésében: ha például az eszköz viselője egy folyosó végéhez, vagy egy ajtóhoz közeledik, a notebookból a vezeték nélküli fejhallgatóba hangüzenet formájában érkezik a figyelmeztetés. Olyan speciális övek vagy csuklópántok is használhatók, amelyek az akadályokhoz közeledve egyre erősebb vibrálással jeleznek.

Nagy üzlet a mozgásérzékelős kontroller
Kiterjesztett valóság: Tom Cruise után szabadon

Emellett a kiterjesztett valóság is beépült a fenti kísérleti megoldásba. A tesztútvonalakon a fejlesztők speciális vonalkódokkal ellátott matricákat ragasztottak a falakra és tereptárgyakra. A Kinect leolvasta ezeket, így a hozzákapcsolt rendszer információkat tudott közvetíteni a felhasználó felé. Például azt, hány méter van hátra az adott útszakaszból vagy milyen terembe nyílik a „megcélzott” ajtó.

Konkurensek A Kinect sikere más hardvergyártókat is hasonló megoldások elkészítésére sarkall. A kontrollerek terén úttörő Nintendo a 2006 novemberében piacra dobott mozgásérzékelős (kézben tartott, és gombokkal ellátott) Wii Remote óta például pulzusmérős kiegészítőt is bemutatott, de efféle testvezérlést még nem. A Sony első próbálkozása is inkább a Wii-re hajaz. A PlayStationhoz kapható Move még nem nélkülözi teljesen a hardveres kontrollert – igaz, semmit sem kell rajta nyomkodni, a rendszer az eszköz térbeli pozícióinak változását érzékeli. Sokkal ígéretesebb az Asus „Kinect klónja”, amely az eredeti technológiáján alapul; a PC-re optimalizált Asus Wavi Xtion már be is mutatkozott a CeBIT 2011 kiállításon.

(A cikk a Figyelő 2011/13. számában jelent meg.)

Szakértők figyelmeztetnek: ne küldözgessünk chatbotoknak az orvosi leleteinket

Elon Musk arra biztatja az X közösségi oldal felhasználóit, hogy teszteljék saját egészségügyi felvételeiken a Grok MI-chatbot képelemző funkcióit, de ez nem mindenki szerint jó ötlet.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.