A magyar piacra is kínál üzleti analitikai szolgáltatást a HP, amely ezzel bővíti a hazai szolgáltatáskínálatát.
A HP egyrelátványosabban igyekszik megerősíteni megoldásszállítói szerepét a piacon. Ez a tendencia a magyar piacon is megfigyelhető. A vállalat ezidáig, a klasszikus rendszerintegrációs projekteken túl, elsősorban infrastruktúra oursourcing, testing outsourcing és business process outsourcing szolgáltatást kínált, de mellette például nagy ügyfékörnek nyújt bérszámfejtési szolgáltatásokat. A közelmúltban a Nagyvállalati Üzletág bejelentette: analitikai szolgáltatásokat vezetett be a magyar piacon.
Nemzetközi trendbe illeszkedik ■ Az új szolgáltatás teljes mértékben illeszkedik
a HP globális stratégiájába, melynek fő pillérei az egységes infrastruktúra (converged infrastructure), az alkalmazás-transzformáció, a nagyvállalati biztonság, az információ-optimalizálás és a hibrid modellben nyújtott megoldások. Bár a HP-val korábban is szoros partnerségben dolgozó Autonomy tavaly augusztus végi, 10,3 milliárd dolláros felvásárlását
komoly viták övezték, három hónappal később a felvásárlást levezénylő Léo Apothekert váltó az új HP-vezér,
Meg Whitman már úgy nyilatkozott, hogy a felvásárlással
új lehetőségek nyílnak a cég előtt. Nem ez volt az első ilyen jellegű bevásárlása tavaly a HP-nak: az év elején
szerezte meg a Vertica nevű céget, amely többek között értékesítési előrejelzésre, hálózati teljesítmény-analízisre, piacelemzésre szakosodott üzleti alkalmazásokat fejlesztett.
– Az üzleti analitikában rejlő üzleti lehetőség valóban óriási: az informatikai és egyéb infokommunikációs rendszerekben tárolt és kezelt adatvagyon és -tartalom tekintetében mind mennyiségét, mind szerkezetét tekintve robbanásszerű változásnak lehetünk tanúi – mondta el a Bitportnak
Czibók Zoltán, a HP Magyarország Nagyvállalati Szolgáltatások Divízió igazgatója. – Elemzői becslések szerint az elektronikus formátumokban tárolt információmennyiség összetett éves növekedési üteme a 2005 és 2015 közötti időszakban meghaladja az 50 százalékot. Ezen belül is az említett periódus végére az ún. strukturálatlan tartalmak – a hagyományos szabad szöveges dokumentumok, e-mailek mellett a különféle szociálisháló- és multimédiás tartalmak, videók, hanganyagok, például egy telefonos ügyfélszolgálat rögzített anyagai – aránya eléri a 80 százalékot.
Ezeknek az adatoknak a feldolgozása és a bennük rejlő, elemzések segítségével felderíthető összefüggéseknek a kinyerése a hagyományos eszközrendszerrel épp az említett dinamikus növekedés miatt igen problémás, jelentős erőforrásokat felemésztő feladattá válik, amely egy pont után nem áll már arányban az elért eredménnyel, sőt teljesítményét tekintve sem képes megfelelni a feldolgozási igénynek.
A hagyományos feldolgozás során ugyanis a nyers információ- ill. adathalmaz előzetesen felállított, az aktuális célra létrehozott szerkezeti modellbe kerül leképezésre, amely amellett, hogy időigényes folyamat, szükségszerűen információvesztéssel jár. Másrészt a feldolgozási célok változásával a szerkezeti modell is állandó módosításra szorul. A HP stratégiája éppen arra irányul, hogy ezt a drámaian növekvő strukturált és strukturálatlan adatmennyiséget közvetlen és integrált módon úgy lehessen feldolgozni, hogy ne történjen a modellbe való leképezésből adódó információvesztés. Ebben nagy szerepet kap a valós idejű és prediktív analitika képessége, és változó, mindenkori üzleti értékeknek megfelelő aktuális célok szerint történik meg az információ elemzése – hangsúlyozta Czibók Zoltán.
Minden a felméréssel indul ■ A szolgáltatás igénybevétele minden esetben egy felméréssel (a HP terminológiájában master planning) indul. Az egy-másfél napos workshop során azt próbálják kideríteni az ügyfél szakembereivel közösen, hogy milyen adathalmazt, adatbázist szeretnének feldolgozni, melyek a cég belső adatkezelési szabályai, milyen megfelelési (compliance) vonatkozik az adatokra stb. Maga a feldolgozás két pillérre épül: a Vertica által képviselt oszlop-orientált adatbázis szervezési modellre, valamint az Autonomy-ban megjelenő, az intuitív és humán tartalmi összefüggésekre koncentráló ún. Meaning Based Computingra (MBC).
A feldolgozási folyamat a magyarországi szolgáltatóközpontban zajlik, távoli hozzáféréssel, az adatkezelési szabályok maximális betartásával. Tehát nincs szükség például az adatok replikására. A szolgáltatás rugalmasan skálázható.
Nem csak a méret számít ■ A szolgáltatás hazai esélyei kapcsán a divízióigazgató úgy véli, elsősorban a közepesnél nagyobb vállalatok érdeklődésére tarthat számot. De nem egyszerűen mennyiségi kérdésről van szó, hanem olyan szükségszerű kihívásról, ami minden jelentősebb informatikai rendszert használó szereplőt egyre fokozottabb mértékben érint. Piaci versenyelőnyt jelent, ha képesek vagyunk a rendszereinkben ugrásszerűen növekvő mértékben felhalmozódó, vegyes szerkezetű tartalmakat a mindenkori aktuális üzleti célrendszer és értékrend szerint gyorsan elemezni.
– A HP bejelentése stratégiáról és támogató technológiáról szól, amely konkrét üzleti helyzetekre kidolgozott támogató megoldásokban jelenik meg a konkrét projektekben, legyen szó akár újszerű, valós idejű, a historikus és élő dinamikus adatokat együttesen elemző adattárházi elemzésekről, jogi bizonyító erejű információk hiteles, auditálható módú felkutatásáról, egy üzleti „webcontent” alkalmazás hatékony és dinamikus megszervezéséről, vagy éppen szociális média vagy telefonos ügyfélszolgálati rendszer multimédiás tárolt adataiból kinyerhető és strukturáltan megjeleníthető információknak a vállalati rendszerekbe való integrációjáról.
Az első master planning már zajlik, és több vállalat is érdeklődik a szolgáltatás iránt, melynek árazása még kialakítás alatt áll.