Több mint másfél éves fejlesztési munka eredményeként készült el a mesterséges intelligencia eszköztárán alapuló első magyar nyelvű ügyfélszolgálati rendszer, a Monspeech. A fejlesztés a magyar nyelvű folyamatos beszéd felismerésére, automatikusan írott szöveggé alakítására, illetve az ebből készülő leiratokban való tartalom alapú keresésre ad lehetőséget többféle módon is.
Elemzés hangsebességgel ■ A valós idejű keresés esetében a lejegyzéssel párhuzamosan történik a keresés. Ennek eredményei megjelennek a képernyőn. Több téma, vagy probléma esetén az ügyfélszolgálatos a legördülő mezőből választhatja ki a megfelelő válaszokat. Ez utóbbiak kiválasztásához a rendszer több adatforrásban is keres egyidejűleg.
Üzlet és tudomány ■ A fejlesztésre szerveződött konzorciumot, amely cégeket és kutatókat egyaránt tömörít a Montana Tudásmenedzsment Kft. vezette. Céges oldalról részt vett benne még az Aitia Informatikai Zrt. is, a kutatói területet a THINKTech Kutatási Központ, a BME Távközlési és Médiainformatikai Tanszék valamint az MTA Nyelvtudományi Intézete képviseli.
A projekt kapcsán Vadász Pál a Montana ügyvezetője kiemelte: a hozzájuk hasonló magyar középvállalatok valós kitörési pontja lehet az ilyen jellegű innováció, a fejlesztések hidat teremthetnek a tudomány és a piac között. A most lezárult projekt összköltsége 336 millió forint, amihez az Európai Unió és a magyar állam összesen 218,4 millió forint támogatást nyújt.
A rendszer a tervek szerint a Vodafone Magyarországnál debütál. A hazai mobiltársaság jelenleg két helyen tart fenn ügyfélszolgálati központot, Budapesten mintegy 100 fővel, illetve a 2009-ben átadott és egyben regionális kiszolgáló központnak is számító Miskolcon, ahol 300-an dolgoznak.
Piaci lehetőségek
■ „A projektbe a Vodafone szakembereit is bevontuk, de bízunk abban, hogy a Monspeech iránt más hazai ügyfélszolgálatok is érdeklődnek majd, sőt előbb-utóbb exportképes termékké is tud válni” – hangoztatta Vadász Pál. Ez utóbbival kapcsolatban a Bitport kérdésére, hogy mely piacokat céloznák meg a jövőben, a Montana ügyvezetője így válaszolt: „A külföldi lehetőségek kapcsán elsősorban abban bízunk, hogy az itt működő multik más leányvállalatainak a figyelmét is fel tudjuk kelteni vele”.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak