Amikor a Google a hagyományos, felülnézeti térképes megoldásainak továbbfejlesztéseként először kipróbálhatóvá tette a virtuális, három dimenziós "sétára" alkalmas megoldását, sokan leesett állal nézték - most a Microsoft tesz rá egy lapáttal a technológiára - videón megmutatjuk az újdonságokat.
A Street View valóban nagy durranásnak számított indulásakor, 2007 májusában. A speciálisan kialakított autókról a tér szinte minden szeletét lefotózták, és ezt ötven méterenként megismételve simán autózhattunk és körülnézhettünk egy átlagos washingtoni utcán, mégpedig a budapesti székünkből. Bár azóta több ráncfelvarrás érkezett a Google Maps részévé vált szolgáltatáshoz (például a teljes képernyős opció, a három dimenziós navigációs felület vagy a felhasználói fotókkal történő kiegészítés), egyelőre kérdéses, merre fejleszti tovább a keresőóriás a megoldást, és főleg, hogyan csinál belőle pénzt. Mindeközben a nagy rivális, a Microsoft is fejleszti hasonló szolgáltatását, és jó szokásához híven az utolsó kérdésre már tudja is a választ.

Két és fél dimenzió | Ha az alábbi videót lejátsszuk, az első percben még nem láthatunk hatalmas újdonságot: ez egy másfajta kezelőfelület, de ugyanaz a megoldás, mint amit a Street View képében már ismerünk. Azonban később jönnek a fejlesztések. Először a "gyorskereső" opciót láthatjuk, amely tulajdonképpen egy lebutított (de kifejezetten ötletesen lebutított) utcanézetet ad ahhoz, hogy a lehető leggyorsabban megtalálhassuk a keresett házat vagy objektumot.

Ha ugyanis vizuálisan tudjuk, mit keresünk, a hagyományos 3D nézetben kissé lassan haladhatunk előre, minden "lépésnél" nézelődhetünk jobbra, balra, vajon ez-e az a ház? A Microsoft fejlesztés alatt álló Street Slide-jában kizoomolhatunk úgy, hogy csupán az utca egyik oldalát láthatjuk, egyfajta "kibővített kétdimenziós" módban, ahol sokkal hatékonyabban és gyorsabban pörgethetjük a házakat - a tájékozódást a perspektivikus módok bekapcsolása segíti, amely a gyors scrollozás mellett mégis háromdimenziós érzetet ad.

Virtuális cégtáblák | No, és itt kezd csörögni a kassza: az újfajta szolgáltatáshoz ugyanis ebben a nézetben még könnyebb hirdetéseket csatolni. Ahogy a videós demón is látszik, a hirdető cégek, boltok, szolgáltatók logoja vagy akár cégtáblájának virtuális mása ugyanis kikerül a szalagos nézetben az aktuális épület vagy ajtó alá. Így ha egy adott utcában például kedvenc mobiltelefon-boltunkat keressük, elég lesz a szalagos nézetre váltani, és addig hajtani az "utca-gyorskeresőt" valamelyik irányba, amíg az ismerős cégtábla fel nem bukkan. Ekkor csak rákattintunk, és a nézet máris visszaközelít a három dimenziós nézetre, azon belül pedig a keresett üzlet bejáratára.

A türelem Street Slide-ot terem | Arról azonban óvatosan semmilyen hivatalos információt nem adtak ki Redmondban, mikor érkezhet a szolgáltatás kipróbálható, vagy akár végleges változata. Annyit lehet tudni, hogy egyidejűleg nem csak a PC-kre, hanem érintőképernyős mobilokra is portolják a megoldást (igen, még iPhone-ra is), de a szoftver motorjának alapjain kívül még a munka második fázisa hátra van: a demóban ugyanis csupán négy kilométernyi utcaszakaszt fotóztak le, összesen 2400 panorámanézetnyi anyagot összeállítva, amely a szolgáltatás technikai részének fejlesztéséhez és demonstrálásához szükséges. Mindenesetre, az alábbi videó kifejezetten meggyőző, már csak remélni lehet, hogy minél előbb élesben is kipróbálható lesz (hacsak a Google nem lép előbb)...

2029-re sem válik még mindenhol dominánssá az 5G

Öt év múlva globálisan 60 százalék részesedést hasíthat ki magának a legújabb mobilkommunikációs technológia, de néhány régióban, például a környékünkön sem válik belőle lokális bajnok.
 
Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.