Az emberek információfogyasztási szokásait folyamatosan változtatják a technikai újdonságok. A példák a nyomtatás feltalálásától kezdve a rádió majd a tévé megjelenésén át egészen a szélessávú internetelérésig tartanak.
Utóbbi fejlemény, valamint az a tény, hogy egyre kevesebb időnk van az információ befogadására oda vezettek, hogy mára a legkedveltebb közvetítő csatorna szerepét a kép és a videó tölti be. A szöveg nem vesztette el létjogosultságát, de sok esetben csak kiegészítő szerepet kap a kommunikációban.
Ha a hegy nem megy Mohamedhez... | Az infografika pontosan ezekre a változásokra jelent egyfajta adekvát választ. Ha a célközönségünknek nincs ideje vagy nem szeret hosszú szövegeket, bonyolult táblázatokat bogarászni, akkor közlő félnek kell alkalmazkodnia. Az információt ötletes képekben tálaló infografika segítségével sokkal hatékonyabban eljuttathatók a kulcsinformációk, legyen szó akár befektetők megnyerésére törekvő startup vállalkozásról, termékleírásról, marketinganyagról, vagy éppen általános cégbemutatóról, amivel szeretnénk pozitív, vonzó képet festeni vállalkozásunkról reménybeli ügyfeleinkben.
Számos jó példát lehet találni az infografika helyes és ötletes megvalósítására. A Milo vállalkozása arra épül, hogy az USA kiskereskedelmi boltjairól vezet valós idejű készletnyilvántartást, azaz a fogyasztók online tájékozódhatnak a környékükön lévő üzletek termékkínálatáról, árszintjéről. Hogy meggyőzzék az embereket arról, hogy a hagyományos vásárlás egyáltalán nem ment ki a divatból, elkészítették egy infografikát, amely termékkategóriákra bontva, szemléletesen ábrázolja, a teljes forgalom milyen kis százalékában találnak gazdára áruk az interneten. Ez egyszerre jó érv a vállalkozás alapgondolata mellett, valamint egyfajta pszichológiai megerősítés az ügyfél számára, miszerint a fizikai vásárlás továbbra is a legkedveltebb megoldás. A cég egyébként blogján rendszeresen publikál infografikákat, amelyekkel a saját üzletét próbálja erősíteni.
A visualeconomics.com már nevében is hordozza, hogy a témában profikról van szó. Érdemes a honlapjukon elidőzni, hogy képet kapjunk az infografikában rejlő lehetőségekről. A szöveges formában meglehetősen unalmas internetezési szokásokról készített jelentésből például az alábbi képet csinálták.
Hogy mire figyeljenek azok, akik infografikát szeretnének készíteni, azt a Cool Infografics blog szerzője jól összefoglalta. Bár az írást újságírók számára ajánlja, a gondolatok teljes egészében használhatók általános iránymutatásként infografikák készítésénél. Sarokpontokként a következőkre kell ügyelni:
Érthetőség minden méretben | Sok infografika csak teljes méretben megnyitva értelmezhető, de nagyon fontos, hogy ha például szöveg mellé helyezzük el honlapunkon a kép nagyítható miniatűrjét, akkor még ebben a kisebb méretben is bírjon információértékkel. Ellenkező esetben nem biztos, hogy rávesszük a közönséget, hogy lekattintsa nagy fáradsággal elkészített remekművünket
Kreativitás, változatosság, minőség | Talán magától értetődő, de nem árt elégszer hangsúlyozni: az infografika az ötletes, változatos, kiváló minőségben elkészített képekről és ábrákról szó. Nyugodtan keverjük a különböző megjelenítési típusokat (térképek, kördiagramok, egyedi vizuális megoldások), és törekedjünk arra, hogy legyen olyan "csavar" a képben, ami megfogja (és jó esetben megosztásra ösztönzi) a nézőjét.
Pontosság | Ha már infografika készítésére vállalkozunk, nem szabad olyan hibákat elkövetni, amivel hiteltelenné tehetjük képünket. Az egyik gyakori probléma például az arányok pontatlan megjelenítése. Tehát ha két mennyiséget mondjuk négyzetekkel ábrázolunk, akkor a kétszer nagyobb adatot ne egy kétszer nagyobb élhosszúságú négyzet jelölje, hanem szánjunk rá időt, és számoljuk ki, mekkora négyzetnek van kétszer akkora területe.
Kiegészítő információk | Ne feledkezzünk meg a grafikákon megjelenített adatok forrásának feltüntetéséről, mint ahogy arról sem, aki tervezte, készítette magát a képet. Ugyanakkor magunk számára fontos az, hogy cégünk, márkánk mindenképpen szerepeljen a képen, valamint az is, hol található meg eredetileg az infografika.
Talán az eddigiek alapján egyértelművé vált, hogy infografikát készíteni nem egyszerű feladat, nem csupán időt, energiát és pénzt igényel, de nyitott gondolkodásmódot és kreativitást is. Ez még akkor is igaz, ha profi dizájnert alkalmazunk a feladatra. A tervező nem tudja helyettünk kitalálni, mit szeretnénk kommunikálni, és az milyen módon lendíti előre az üzletet. Ha viszont kellően átgondolva, megfelelő ráfordítással készítünk ilyesmit, az bizonyosan meghozza a remélt eredményt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak