Lassan a hazai köztudatba is beférkőzik a hibrid televízió fogalma - a tévékészülék képernyőjére az élő adáson kívül internetes tartalmakat is behúzó technológia felhasználói ráadásul egy friss felmérés szerint tudatosabban is "fogyasztanak".
A nagyközönség számára legutóbb
az idei Innovációs TechShow szereplőjeként tűnhetett fel a HybridBox Nyrt, amely 2010 végén kezdte meg a hagyományos televíziózás és az internet összemosását kínáló hibrid technológia hazai promotálását. A fiatal vállalat most egy elemzést készített azon felhasználók szokásairól, akik saját fejlesztésű HomeSys szoftverük segítségével néznek tévéműsort és internetes tartalmakat. Az eredmény azt mutatja, hogy a "hibrid-nézők" tudatosabban, kontrolláltabban válogatnak az eddigi passzív fogyasztás helyett.
Okostévékhez okos tévénézők ■ A felmérés szerint a hibrid tévék nézői havonta átlagosan 1280 megabájtnyi internetes videót néznek meg. Ezeket a webes tartalmakat naponta átlagosan 40 percen át nézik, míg hagyományos tévéadást ugyancsak átlagosan 40 percen át tekintenek meg. Mivel
az AGB Nielsen kapcsolódó kimutatása szerint az átlagos tévénézők naponta 4 óra 20 percet töltenek a varázsdoboz előtt, a hibrid tévét választók jóval kevesebb időt töltenek tévézéssel és ennek a felét is tudatosan, saját preferenciájuk szerint választott tartalmak megtekintésével töltik.
Lázár Csaba, a HybridBox Nyrt. elnöke szerint az új technológia nagy változásokat jelent majd az évtizedeken keresztül nyugodt állóvíznek számító tévés műsorszórás rendszerében. "A hibrid TV nézők számára már teljesen mindegy, hogy a tartalom az élő műsorszolgáltatásból, vagy az internetről származik-e" - elemezte a szakember. "Egy új tévés ökoszisztéma születik, amely a következő években radikálisan befolyásolja majd a kereskedelmi tévék jelenlegi kényelmes pozícióját. A reklámtorta újraosztásra kerül majd, ám azt ma még nem lehet tudni, hogy kinek, hogyan változik a tortaszeletének a mérete."
Mozgó határok ■ A vizsgált időszak, azaz 2011 novembere alapján még nem egyértelmű, milyen típusú műsorok azok, amelyek a hagyományos tévé mellett tarthatják a nézőket: a toplistában hírműsor (TV2 Tények, ATV Egyenes beszéd, RTL Klub Fókusz) ugyanúgy előfordult, mint szappanopera és valóságshow. Az viszont szintén látható, hogy a hagyományos tévécsatornáknak át kell alakítaniuk a műsorszerkezetet annak érdekében, hogy végig fenn is tartsák az érdeklődést, mivel az alábbi ábra alapján sok műsorról inkább webes tartalmakra váltottak a nézők (a toplistában erre a leginkább valóságshow-k, bulvárműsorok és a parlamenti élő közvetítés közben volt példa).
A képre kattintva a grafikon új ablakban, nagy méretben is megnézhető
Még az sem tisztult le, milyen webes tartalmakra váltanak a hibrid tévék nézői. A toplistán erotikus-vicces videók, filmek, valamint a tévéadók internetes "ismétlései" egyaránt megtalálhatók.
A képre kattintva a grafikon új ablakban, nagy méretben is megnézhető
„A hibrid TV technológia eddigi győztesei az internetes videó szolgáltatók, akik képessé váltak beköltözni a TV-be és nézettségi időt kannibalizálni a kereskedelmi tévéktől” – emelte ki Lázár. E veszélyre a kereskedelmi tévék is reagáltak azáltal, hogy egyre több saját gyártású tartalmat tesznek elérhetővé az interneten keresztül, vagy gyártanak közvetlenül a webre. Ebben a versenyben a kereskedelmi tévék közül egyedül az RTL Klubnak sikerült bekerülnie a TOP 5 nézettségű magyar internetes videó szolgáltató közé. A hibrid TV nézők körében a magyar szolgáltatók közül a Videa lett a győztes novemberben.