Korábban már írtunk a Google Helyek (Places) szolgáltatásról, amely ingyenesen biztosít lehetőséget arra, hogy pár egérkattintással elhelyezzük vállalkozásunkat a Google Maps térképrendszerében, illetve további kiegészítő információkat osszunk meg másokkal.
Az itt tárolt óriási adatmennyiség mostantól a Google keresési találataiban is megjelenik, amennyiben az algoritmus úgy látja a begépelt keresőszavakból, hogy az internetező éppen egy helyszínre kíváncsi.
Tokkal, vonóval ■ A keresési lista jobb oldalán ilyenkor megjelenik egy térkép, ahol a releváns helyszínek pontos elhelyezkedését is láthatjuk. A Helyek egyébként, hasonlóan például a képekhez és videókhoz, külön keresési kategóriaként is feltűnik a már megszokott bal oldali menüsor pontjai között.
A Helyek adatbázisában tárolt teljes információhalmazt a konkrét helyszín mellett megjelenő gombostűt formázó ikonra kattintva tudjuk előhozni. Itt a vállalkozás vagy intézmény által megadott hivatalos adatok, kép- és videoanyagok mellett láthatjuk többek között a helyszínnel kapcsolatos tömegközlekedési információkat, felhasználói véleményeket és hasonló típusú további helyek listáját is.
A pénz helye ■ Természetesen a találatokat összesítő térkép alatt máris ott sorakoznak a helyszínhez kötődő hirdetési találatok, mint ahogy maguk a bejelölt pontok között is számos olyan akad, amelyik fizetett megjelenés miatt került fel.
Ami üzleti szempontból érdekes, az a hasonló, helyszínkeresésen alapuló adatbázisok tulajdonosainak a helyzete. A Google bizonyos találatai ugyanis egy másik cég szolgáltatására (például Yelp vagy CitySearch) mutatnak, azaz elvileg további látogatót irányítanak hozzájuk. A csapda viszont abban rejlik, hogy a Google keresési lehetőségeinek kiszélesítésével ezek a specializált tudakozóoldalak elvesztik különleges státuszukból fakadó versenyelőnyüket. Magyarul a felhasználónak elég lesz a Google keresőjét használnia, és direktben többé nem keresi fel az adott oldalt.
Einstand! ■ Ez a fajta kétélű partnerségi viszony egyébként nagyban hasonlít a Facebook közösségi oldal által nemrégiben indított, szintén Places névre keresztelt geolokációs szolgáltatáshoz. Ott a Foursquare-nek és társainak kellett mosolyogva tűrni, hogy az internetes világ egyik legbefolyásosabb szereplője teljes arzenálban masírozik be az eddig csak kicsik által használt játszótérre.
A Helykereső globálisan több mint 40 nyelven válik elérhetővé az elkövetkező néhány napban, köztük magyarul is. Amennyiben valakinél még nem érhető el az új funkció, a szolgáltatás speciális, előnézeti változatát addig is kipróbálhatja ezen a linken.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak