A CRM-szolgáltató komoly összeget fizet a közösségi marketingben utazó Buddy Media megszerzéséért, élesedik a verseny az ügyfélkapcsolati megoldások legfrissebb területén.
A Salesforce és a Buddy Media közel áll a megegyezéshez a 2007-ben alapított, New York-i székhelyű vállalkozás alsó hangon 800 millió dolláros akvizíciójával kapcsolatban – számolt be róla bennfentes forrásaira hivatkozva az AllThingsD blog. Ez a valaha volt legnagyobb volumenű felvásárlás lenne a közösségi marketing berkein belül, ráadásul az összeg a Buddy Media 2012-re prognosztizált bevételének nyolcszorosára rúg. Összehasonlításképpen: az Oracle néhány nappal ezelőtt 300 millióért szerezte meg a hasonló profilú (bár önálló platform helyett inkább ügynökségre hajazó) és pénzügyi kilátásokkal rendelkező Vitrue-t.
Táguló határok ■ Az ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerek fokozatosan túllépnek hagyományos szerepükön, ami eredetileg az értékesítési folyamat közvetlen menedzselését jelentette. Ennek megfelelően a közösségi interakciók is előtérbe kerültek, mint a marketing és a brandek támogatásának új eszközei. A vállalati ügyfelek elvárásai is ennek megfelelően módosulnak a CRM-megoldásokkal szemben, ahogy a közösségi jelenlét kiterjesztése, illetve az onnan származó adatok felhasználása már az üzleti döntéshozatalban is megjelenik.
Ezt a trendet jelzi, hogy a Salesforce tavaly már 326 millió dollárt fizetett a közösségi média monitorozásával foglalkozó Radian6-ért. Év végén a webalapú szoftverplatformot fejlesztő Rypple-t szerezte meg, amely a munkahelyi teljesítménynövelést célzó eszközöket biztosít ügyfeleinek, ezzel párhuzamosan pedig útnak indította saját vállalati közösségi hálózatát, a Chattert. Eközben a versenytársak sem tétlenkedtek, amire az említett Oracle-Vitrue felvásárlás mellett olyan, közvetettebb példák is akadnak, mint az Efficient Frontier és az Adobe házassága.
Pénz beszél ■ A Gartner piackutató előrejelzése szerint ebben az évben már 2,1 milliárd dollár folyik be a közösségi (social) CRM licencekből és előfizetésekből világszerte, ami a tavalyi 850 millióhoz képest is jelentős növekedés, és a teljes CRM-piacnak immár 10 százalékát teszi ki. A Gartner ugyanakkor felhívja rá a figyelmet, hogy a Fortune 1000 listán – vagyis a legmagasabb bevételt jegyző, Amerikában működő cégek listáján – szereplő vállalatok fele nem éri el előzetesen kitűzött céljait a közösségi CRM projektekkel, sőt a befektetés megtérülési mutatóját (ROI) sem igazán képes megállapítani.
Ez a piacon jelenlévő gyártókat és szolgáltatókat is arra ösztönzi, hogy a kissé homályos közösségi célkitűzések helyett világosan mérhető üzleti célokhoz rendeljék az egyes projekteket, különben az iparág látványos növekedése hamar lelassulhat. A piackutató úgy látja, hogy idén a finanszírozást elnyerő CRM-programok háromnegyed részénél ez már az előzetesen készülő megtérülési tanulmány része lesz. Mindez a Buddy Media nagyvonalú vételárát is megmagyarázza, ami a felvásárlás tőzsdei komponensének köszönhetően az egymilliárd dollárt is megközelítheti.