Már Magyarországon is használható a Google térképszolgáltatására épülő navigációs megoldás, amelynek egyetlen hátulütője sem egyértelműen negatívum, minden más tekintetben pedig zseniális.
Hivatalosan is elindult a Google okostelefonos navigációs alkalmazása. Az app egyelőre csak Android alatt működik, ám a szolgáltatás bejelentésén elhangzott információk szerint már folynak a tárgyalások az egyéb okostelefonos rendszerek (például iOS vagy BlackBerry) alá fejlesztett változatokról is.

Bár a megoldás jelenlegi stádiumában még viseli a béta jelzőt, már így is elmondható: a külön navigációs célhardvereknek, valamint az útvonaltervező szoftvereknek brutális mélyütést vitt be a Google. Az előrelátóbb fejlesztők máris megkezdték a menekülést (az NNG például a beépített autós navigáció felé fordult), a lemaradók pedig lassan kereshetnek maguknak valamilyen új állást.


A percrekész forgalomfigyelő szerint Szentendre felé néhol beállt az út

Egy ugrással a trónra Mi a Google Navigáció sikerének titka? Egyrészt az ingyenessége, amelyet csupán az adatforgalom költsége árnyal, de erről majd később. Másrészt az, hogy a világon használt okostelefonos rendszerek közül az Android fejlődik a legdinamikusabban, 135 millió aktivált készülékkel, amelyek száma csak naponta 550 ezerrel nő. Adott tehát az az eszköz, amit egyébként is lassacskán mindenki használ, ezen pedig egy olyan ingyenes, azonnal elérhető szoftver, amely a Google évek óta jól működő térképszolgáltatására alapul.

Ha eddig valaki navigációs megoldást keresett, egyrészt vehetett célhardvert, amely 30-40 ezer forinttól induló árakon csak a térképszolgáltatást és útvonaltervezést nyújtotta. A másik opció valamilyen okostelefonos navigációs rendszer megvásárlása volt, amelyek szintén megterhelték a pénztárcát (nem is beszélve a térképfrissítések áráról). Ehelyett megtehetjük azt is, hogy akár huszonezer forintért veszünk egy alap androidos telefont, amely a telefonálás mellett tonnányi "okos" funkciót kínál, mostantól megfejelve a teljes értékű navigációval. Az ár-érték arányt egy közepesen fejlett teve is könnyen kiszámolhatja: nem nehéz feladat annak megjóslása, hogy a dedikált navigációs céleszközöket egy csapással terítette le a Google lépése.

Újratervezés Az 1.6-os Android verziótól használható Google Navigációt autós és gyalogos útvonaltervező funkcióval látták el - ez utóbbi ráadásul szervesen kapcsolódik a nemrég Budapesten is bejelentett közösségi közlekedési tervezőhöz, így lehetőségünk van gyalogos utunkat BKV járművek közbeiktatásával tervezni. A térképek az online működés miatt mindig naprakészek, nincsenek tehát nagyméretű frissítések vagy elavult információk. A keresési funkciók (ha már egyszer a Google-ről van szó) kifejezetten kifinomultak, részinformációk és elgépelések mellett is ügyesen kitalálja a rendszer, mit keresek, de legalábbis jó közelítéssel, használható alternatívákat kínál fel eredményként.


Nézzük, hol parkolhatok a közelben!

A megtervezett útvonal megjelenítésekor szintén hatalmas előny az, hogy a már jól működő Google Térképek szolgáltatják az alapot. Az ott megszokott módon bekapcsolhatunk extra rétegeket, megtekintve az utunkba eső vendéglőket, benzinkutakat vagy bármilyen minket érdeklő helyet, láthatjuk az aktuális torlódás-infót (a dugófaktort ráadásul a tervezéskor az alkalmazás automatikusan figyelmbe veszi és a gyorsabb útvonalat ajánlja fel alapként), és a lehetséges alternatív útvonalakat is.

A térképszolgáltatásban nemrég bevezetett vektoros megjelenítés miatt pontosabb és gyorsabb a térkép grafikus frissítése, ráadásul az adatkapcsolatot kímélendő a letöltött adatok nagysága is századrésze a régebben használt, bitmapes képre építő térképekének.

Mondom, balra! Nem, a másik balra! Az alkalmazás az Android alapértelmezett nyelvén társalog is velünk, tehát ha magyarul használjuk az operációs rendszert, magyar utasításokat hallhatunk menet közben. Az adatok megadásakor a szöveg bepötyögése helyett már akár mondhatjuk is, merre mennénk - igaz, ez magyarul még nem működik, de a fejlesztése "folyamatban van". A navigációs főképernyőn a jól megszokott navikhoz hasonlóan a közvetlenül előttünk lévő útszakaszt, valamint a következő kanyar adatait láthatjuk. Emellett viszont átválthatunk műholdképre, vagy háromdimenziós döntött nézetre is a könnyebb tájékozódás élrdekében, kihasználva az érintőképernyő minden lehetőségét: a képet ujjmozdulatokkal forgathatjuk, kicsinyíthetjük, nagyíthatjuk.

Igaz, Budapesten még csak mostanában rajzanak ki a Google utcafényképező-autói, ezért Magyarországon még nem él a StreetView szolgáltatás, mindenesetre a nálunk szerencsésebb országokban már arra is lehetőség nyílik, hogy a navigáció közben a valós utcaképek közül az épp soron következő szeletet láthassuk a maga valóságában, így végképp lehetetlen lesz eltévedni.

Hobbiprojektnek indult a Google budapesti útvonaltervezője
NNG: beépített autós navigáció japán partnerrel
A Google térképe élőben mutatja a dugókat a magyar utakon

Ami nem jó, az mégis jó Ami esetleg kezdetben visszatarthatja a felhasználók egy részét, az a tény, hogy a Google térképszolgáltatásához hasonlóan a Navigáció is folyamatos adatkapcsolatot igényel, mivel nincsenek fixen lementett térképadatok a telefonon. Ez tény, ám a képet sok minden árnyalja.

Egyrészt, mint írtuk, így mindig a - szó szerint - percre pontos térképadatokat láthatjuk az extra rétegekkel, például a dugófigyelő adataival kiegészítve. A navigáció közben is rábökhetünk egy, az út mentén található vendéglőre, amelyről több információt kaphatunk, és akár fel is hívhatjuk az alkalmazáson belülről egy gyors asztalfoglalás reményében.


A műholdas navigáció már működik, a budapesti StreetView-ra még várni kell

Az adatforgalmi díjaktól rettegők számára jó hír, hogy a mérések szerint valóban nagyon "keveset eszik" a szolgáltatás. A vektoros térképek és a tömörített adatok miatt egy átlagos budapesti útvonaltervezésünk 100-200 kilobájtos forgalmat generált, amelyet ráadásul egy gyorsítótárazási lehetőség is csökkenthet. A gyakran használt útvonalak a telefon memóriájába vagy az SD kártyára kerülnek, így még kevesebb az internetről frissítendő adatok mennyisége. Igaz, Darren Baker, a Google projektmenedzsere szerint ez a lehetőség csak kiegészítésnek számít, mivel a percrekész funkcionalitás érdekében a Google Navigációt alapvetően tisztán online működésre tervezték.

A Telenornál máris ingyen Az eleve viszonylag csekély adatforgalmat generáló szolgáltatás felhasználóinak még jobb hír, hogy a mobilszolgáltatói oldalról is érkezik a segítség. Magyarországon a Telenor (amely egyébként is az androidos telefonok fő zászlóvivőjének számít) máris bejelentette, hogy okostelefonos tarifacsomagjaiban az email- és hagyományos böngészés mellett a Google Navigáció által generált adatforgalmat is ingyenessé és korlátlanná teszi. Heal Edina, a Google hazai képviseletének vezetője reményét fejezte ki az iránt, hogy ezt a példát a többi szolgáltató is követi majd, így az okostelefon-felhasználóknak az itthoni navigáció gyakorlatilag ingyenessé válhat.

Az egyetlen gyenge pont a külföldi navigáció, ahol a megfelelő roaming-segítő kiegészítő csomagok nélküli mobil adatforgalom kifejezetten veszélyes a pénztárcára nézve. Ezzel kapcsolatban összefoglaló cikkünk adhat tanácsokat, mindenesetre ha uniós országba indulnánk a Google Navigáció segítségével, ne feledkezzünk meg valamilyen kiegészítő roaming-csomag aktiválásáról. Amerikában pedig egyelőre a legjobb, ha teljesen kikapcsoljuk az adatforgalmat.

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.