Mire képes jelenleg a Google+, és mit tud vagy nem tud a Facebook? Összehasonlítottuk, mit kínál a közösségi tér óriása és a legfrissebb trónkövetelő.
A Google és a Facebook egyaránt stabil felhasználói bázissal rendelkezik, így a "ki győz le kit" típusú összehasonlításoknak nincs sok értelme. A két rendszer pillanatnyi funkcionalitásából sem érdemes következtetéseket levonni, hiszen a Facebook csak most kerül valódi versenyhelyzetbe, míg a Google+ vadonatúj szolgáltatás, amely rövid idő alatt rengeteget változik majd.

Összeállításunkban inkább a jelenlegi állapotokat próbáljuk bemutatni, és állásfoglalás helyett mindenkit arra biztatunk: ha nem zavarja a magánszférája elleni újabb támadás, akkor próbálja ki egyik, másik vagy akár mindkét megoldást!

Kapcsolatok és információk kezelése

Google Plus:
a körök (circles) segítségével könnyű csoportosítani és kezelni az ismerősöket, különösen a HTML5 alapú áthúzgálós (drag and drop) megoldással, ami az apró animációkkal együtt még jól is mutat. A megosztás vagy a követés egyszerűen, gördülékenyen működik.
Facebook: készíthetünk ugyan listákat (lists) a kapcsolatokból, ám nyilvánvaló, hogy az ismerősök csoportosítása egyelőre nem hangsúlyos szempont a Facebookon. A listák későbbi kezelése sem túl gördülékeny, nem beszélve a követésről, bár a legtöbb dolog azért megoldható.

A legfontosabb különbség, hogy a Facebook-felhasználók adatai alapvetően publikusak, és különféle trükközések árán (sem mindig) maradnak védettek, míg a Google+ eredeti megközelítése ennek éppen az ellenkezője. Ráadásul anélkül követhetünk másokat, hogy azok is valamilyen visszaigazolásra kényszerülnének, és szerepelhetünk olyan felhasználók köreiben, akiket nem helyeztünk el a saját körök egyikében sem. Ez nem csak az adatok átlátható kezelését segíti, de a megosztást is ésszerűsíti, magukat az üzeneteket pedig relevánsabbá teheti.

Webkamera, billentyűzet és telefon

Google Plus: a Hangout nevű funkció elsőre hibátlanul működik. Lehetőséget ad a csoportos csevegésre maximum 10 résztvevővel, és behozza a videokonferenciákból ismert "autofókusz" elemet, kiemelve az éppen beszélő felhasználót. Hagyhatunk egymásnak videoüzeneteket is, vagy közösen nézhetünk felvételeket a YouTube-on.
Facebook:
a videochat szolgáltatás a Facebook friss funkciója, ahol ugyanúgy küldhetünk videoüzeneteket, de még nincs lehetőségünk csoportos beszélgetésre. Van, aki a Linux-támogatás hiányáról panaszkodik, de a Skype technológiája legalább stabil minőséget biztosít.

A Google Plus és a Facebook is megfelelő eszközt nyújt hozzá, hogy a felhasználók írásban cseveghessenek egymással, akár kettesben, akár csoportosan. Akadnak különbségek a hivatalos mobil alkalmazásokat (illetve azok hiányát), az appok kezelhetőségét vagy például a bejelentkezések módját illetően, végső soron azonban mindkettő tökéletesen ellátja a feladatát. Az értesítési funkciók ugyancsak jól működnek mindkét szolgáltatás esetében, de a Google+ egységes rendszere miatt nyilván előnyben van, aki rendszeresen használja a Google egyéb termékeit.

Mit nem tud a Google+?

A Facebook jelenleg sokkal alkalmasabb terep a rajongói oldalak számára, megjelenést biztosítva a vállalkozásoknak, szervezeteknek vagy márkáknak. A Google+ egyelőre nem rendelkezik hasonló lehetőséggel, bár ez valószínűleg a legelső fejlesztések egyike lesz. A Facebook emellett a játékok és hasznos alkalmazások egész sorát kínálja, ami hiányzik a Google+ repertoárjából. Ezen a téren a Google saját alkalmazásprogramozási felületének megjelenése hozhat majd változást. Ugyanígy a Google+ a privát tartalmak megosztását sem teszi lehetővé a kölcsönös kontaktokkal – a megoldást itt is a jelenlegi Google Apps integrációs tervektől várhatjuk.

Kevésbé jelentős, de a felhasználók által gyakran emlegetett funkció lenne az egyes résztvevők tiltása a videófolyamban, a saját +1 tartalmak és az egyes kapcsolatokkal való interakció listázása, vagy mondjuk az igazolt fiókok létrehozatala a hírességek számára. Mivel a Google+ a 10 millió felhasználó ellenére is csak a béta állapotot karcolgatja, bízhatunk benne, hogy a legtöbb kiegészítésre idejében sort kerítenek.

Mi hiányzik a Facebookról?

A Facebook fejlesztései általában reaktívnak tűnnek. A kapcsolatok csoportokba rendezését például akkor oldották meg, amikor sokaknak már ezernél is több volt belőlük, ráadásul mindegyikük láthatja, hogy mi a csoport neve, amelyhez ismerőse hozzárendelte. A korábban említett biztonsági aggályok között lényeges szempont lehet, hogy a Google+ alatt kivonhatjuk adatainkat a keresési találatok közül, amire a Facebook nem ad lehetőséget. A személyes információk feletti rendelkezés hiányosságai persze lépten-nyomon visszaköszönnek, gondoljunk csak a fotókon való jelölgetésre vagy az elpusztíthatatlan törölt fiókokra.

Ez a filozófia gyakran kelt visszatetszést, a Google termékeinek egyetlen platformra gyűjtésével pedig még hangsúlyosabb lesz a Facebook szolgáltatásainak ad-hoc jellege. A gyenge mobil appokon egyszerű lesz segíteni, de ahogy a legjobb esetben is középszerű Picasából a Google+ komoly fájlkezelő eszközt varázsolt, úgy a Google egyéb szolgáltatásai – akár maga a kereső – könnyen állva hagyhatják a Facebookot. A 200 millió Gmail-fiókkal könnyű szembeállítania a maga 700 millió regisztrációt, de a Facebook jelenleg nem sokat nyújt a tudatos felhasználóknak.

Google+: cégek még ne regisztráljanak!
Így működik a videótelefonálás a Facebookon

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.