A Google és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közös bejelentése valójában egy Google-alkalmazott hobbiprojektjéből nőtte ki magát komoly, működőképes szolgáltatássá.
A Google és a BKK közös sajtótájékoztatóján a Google Térkép Budapesten használható új tömegközlekedési rétegét és útvonaltervezőjét mutatták be: a fejlesztés múltjának bemutatása mellett a közeljövő terveiről is szó esett.

Madártávlatból A bejelentés lényege a szemfüles netezők számára már egy nappal a hivatalos esemény előtt kiderült: az eddigi autós és gyalogos útmutatás mellett mától a BKV járataira vonatkozó információk is elérhetőek a Google térképszolgáltatásán. A világon már több mint 400 országban működik a közösségi közlekedés megjelenítése és tervezése, a budapesti megvalósítás kezdeményezője azonban egy Zürichben dolgozó magyar fejlesztőmérnök, Koblinger Egmont.


A szakember a Google fejlesztőihez hasonlóan szabadon rendelkezhet munkaideje 20 százalékával, ebben az időben olyan hobbiprojektekkel foglalkozhat, amelyek szerinte akár teljes értékű szolgáltatássá nőhetik ki magukat. 2008-ban a BKV általános járatátszámozása adta az ötletet ahhoz, hogy első lépésként a megállók és járatszámok terén rendet tegyen a budapesti virtuális térképen, ekkor a terek közepére rakott ikonok helyett minden megálló valódi helyére herült.

Ezután került a képbe a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület), majd később a BKK, akik segítségével végül mostanra elkészült a működő szolgáltatás. Ehhez elsőként szükség volt a BKV menetrend-adatbázisának rendbetételére. A kisebb anomáliák megszüntetése után ráadásul egy olyan nyílt adatbázis jött létre, amelyet nemcsak a Google, hanem bárki felhasználhat saját alkalmazások, megoldások fejlesztésekor.

Hosszú útra megyek Heal Edina, a Google hazai képviseletének vezetője szerint az új megoldás akár még hatékonyabban is használható, ha például összevetjük a menetrendeket a térképen szintén megjeleníthető közlekedési dugókkal: így akár valós időben eldönthetjük, érdemes-e inkább a tömegközlekedést választani autózás helyett.

A megoldás használata a Google többi térképszolgáltatásához hasonlóan egyszerű. A tömegközlekedési réteget bekapcsolva láthatjuk a buszok, villamosok, trolik, metrók és HÉV járatok útvonalait, megállóit, de megadhatunk kiindulási és érkezési helyeket az indulás kívánt időpontjával együtt, ekkor a menetrendek alapján kapunk részletes útvonaljavaslatokat. Egy megállóra kattintva információt kapunk az adott járatról, a legközelebbi indulási időpontokról és a legközelebbi alternatív megállóhelyekről is. A hagyományos keresőben beírt helyek találati képernyőjén is megjelenik az útvonaltervező "nyúlványa", az adott helyet egy kattintással beállíthatjuk célállomásnak.


Ez még csak a kezdet Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója szerint azért is fontos a mostani bejelentés, mert egy több platformon elérhető, naprakész szolgáltatás született: a számítógépek mellett az okostelefonok nagy százalékán alapértelmezettként megtaláljuk a Google Térképet, így egyszerűvé és kényelmessé válik az eligazodás akár útközben is.

Vitézy szerint az sem elhanyagolandó, hogy a fejlesztés semmiféle közpénzbe nem került, az adatbázisok aktualizálásán kívül a BKV és BKK feladata innentől is csupán az adatok frissítése lesz. A rendszer így folyamatosan az aktuális menetrendekhez igazodik, jelenleg például a karbantartási munkálatok miatt - nagyon helyesen - felajánlja a kék metró Határ út megállóhelyétől a pótlóbuszokat.

A jövőben további tömegközlekedéssel kapcsolatos fejlesztések várhatóak: már folynak a tárgyalások, hogy a jövőben a FUTÁR-projekt keretében megvalósuló műholdas helymeghatározási rendszerből kinyert valós idejű adatok is megjelenjenek a Google Térképen a tervezett menetrendeken túl. Vitézy Dávid reményét fejezte ki azzal kapcsolatban is, hogy idővel a részben vagy teljesen Budapesten kívüli közlekedési társaságok (Volán, MÁV) járatai is bekerülhetnek a Google térképére. Ez végeredményben csak azon múlik, hogy ezek a szervezetek mikor tudnak megfelelő adatbázisokat a Google rendelkezésére bocsátani.

5 tipp a villámgyors Google Docs használathoz
Blokkolható domainek a Google keresésben
+1: klónozással támad a Facebookra a Google

Még az idén jön az első repülő taxi

Legalábbis az Airbus ezt szeretné, a cég már ebben az évben összehozná az egyetlen utast szállító, önvezető légi taxi éles tesztjét.
 
Inspiráló munkakörnyezet, kreatív szakmai kihívások és csak ezután következne a bér? Utánajártunk, mit várnak el a hazai IT-szakemberek a mai munkaerőpiacon?

a melléklet támogatója az IThon.info

Hirdetés

Iránytű az IT piac kihívásaira

Mi lehet az alternatíva az informatikus munkaerőhiány csökkentésére, ha már a telefont szinte fel sem veszik, a LinkedIn-ről pedig leiratkoznak az IT szakemberek a túlontúl sok hasonló megkeresés miatt?

A VISZ az Infotér konferencián tárgyalta ki az IT-szakma képzési és munkaerő-piaci problémáit oktatási szakértők és cégvezetők segítségével.

2 millió forinttal díjazza a VISZ a legjobb középiskolát

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Másfél év alatt vált le a Budapest Bank szervezete a GE Capitalról. A folyamatban nagy szerepet kaptak a helyi szállítók is. Kelemen Bálint informatikai vezető (Budapest Bank) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport ötödik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2016 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.