A Fujitsu japán kutatólaborjában vezetési élménnyel egybekötve tesztelik a különböző forgalmi szituációkat. A több tízezer jármű virtuális irányítására képes rendszer célja azonban nem a szórakozás, hanem a forgalom optimalizálása, és ezáltal például a károsanyag-kibocsátás csökkentése.

Az informatikai világcég leányvállalataként 1968 óta működő Fujitsu Laboratories boszorkánykonyhájában olyan nagy kiterjedésű forgalomszimulációs rendszert terveztek, amely valós időben képes tízezres nagyságrendben kezelni a járművek forgalomban mutatott viselkedését. A dolgot annyival spékelték meg, hogy a rendszert kipróbáló felhasználó egy életnagyságú tesztjármű volánja mögött vezethet a virtuális forgalomban.

A kutatók szerint a szimulátor képes előre jelezni az új közlekedésirányítási rendszerek hatékonyságát. A virtuális vezetési lehetőségtől pedig azt remélik, hogy a vezetők visszajelzései alapján a valós forgalmi viszonyokhoz igazodó, sikeres szabályokat alakíthatnak majd ki az illetékesek.

Sok kocsi, kevés levegő A forgalomszervezés javítása komoly kihívást jelent a dugók és balesetek megelőzése, és a gépkocsik által kibocsátott CO2-mennyiség csökkentése szempontjából. Világszerte többféle új forgalomirányítási megoldást is kidolgoztak ezeknek a problémáknak az enyhítésére. Ilyenek a gépkocsi-navigációval támogatott információs és kommunikációs szolgáltatás, amire jó példa a hazai feljlesztésű MyTraffic, vagy a szintén itthon működő, közösségi elemekre építő Jitti is. De ide sorolhatók az útdíjak, és az ehhez kapcsolódó elektronikus útdíj-beszedő rendszerek, illetve a fejlett tájékoztató mechanizmusokat lehetővé tevő forgalmi jelzőrendszerek.

Tokió virtuális utcáin...

Ezeknek a rendszereknek az eredményessége helytől és alkalmazási feltételektől függően nagymértékben változik, és minden lehetséges forgatókönyvhöz előre ki kell választani a lehető legeredményesebb módszert. Mivel sok esetben nehéz az ehhez szükséges ellenőrzést az utakon végrehajtani, forgalomszimulátorokkal, virtuális környezetben értékelik a különféle módszereket.

Műszaki kihívások Ahhoz, hogy a virtuális vezetés élményén keresztül, pontosan értékelni lehessen a forgalomirányítási rendszer eredményességét, a kutatóknak valós időben kell reprodukálniuk több tízezer jármű pontos viselkedését egy legalább néhány kilométer sugarú városi úthálózaton. Ehhez rengeteg számítást kell elvégezni a vezetői viselkedéssel kapcsolatban, az útvonaltervezést, a vezetési műveleteket, a járművek fizikai mozgását és a járművek közötti interakciókat is beleértve.

A Fujitsu saját bevallása szerint új technológiájának segítségével képes valós időben szimulálni egy kiterjedt úthálózat több tízezer járművének pontos viselkedését. Ezzel párhuzamosan másodpercenként 60 képkockányi videót jelenít meg az útról a vezető nézőpontjából, így a felhasználó virtuálisan a kiválasztott járműben utazhat.

Számítások több rétegben A szimulációhoz a rendszer több területre osztja fel a régiót, és mindegyikre párhuzamosan végzi a számításokat. Ezek során valós időben számítja ki, mikor és hol lépik át az egyes járművek a területek határait és milyen interakciót folytatnak egymással. A vezetői viselkedéssel, az útvonaltervezéssel, a vezetési műveletekkel és a járművek valós idejű mozgásával kapcsolatos számításoknál a szimulátor a többrétegű járműviselkedés-számítási modellt követi és minden rétegnél változtatja a számítások mennyiségét és gyakoriságát.

TechShow: hogyan lesz világsiker egy jó ötletből?
Közösségi forgalomfigyelő rendszer a dugók ellen
Magyar fejlesztés a közlekedési dugók ellen

A rendszer az összegyűjtött számítási eredmények alapján másodpercenként 60 képet generál a vezető látóteréről és valós időben videót készít belőlük. Így a felhasználó virtuálisan megtapasztalhatja, milyen érzés vezetni a kiterjedt úthálózaton.

Kiterjesztett kutatás A Fujitsu Laboratories közlekedésirányítási és különféle, közlekedési állapotérzékelésre és telematikára, azaz mobiltelefonra vagy más kommunikációs rendszerre érkező járműves szolgáltatásra épülő megoldások értékelésére kívánja használni a szimulátort. A tervekben szerepel a rendszer földrajzi hatósugarának kiterjesztése is, hogy akár egy egész város vagy megye forgalmi rendszerének értékeléséhez is alkalmas legyen a szimulátor.

Harry Smithnek hívnak? Akkor buktad ezt a szoftvermérnöki állást!

A mesterséges intelligenciát használó toborzószoftverek állítólag nem szeretik az angolszász nevet viselő férfi jelölteket.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.