Az informatikai világcég leányvállalataként 1968 óta működő Fujitsu Laboratories boszorkánykonyhájában olyan nagy kiterjedésű forgalomszimulációs rendszert terveztek, amely valós időben képes tízezres nagyságrendben kezelni a járművek forgalomban mutatott viselkedését. A dolgot annyival spékelték meg, hogy a rendszert kipróbáló felhasználó egy életnagyságú tesztjármű volánja mögött vezethet a virtuális forgalomban.
A kutatók szerint a szimulátor képes előre jelezni az új közlekedésirányítási rendszerek hatékonyságát. A virtuális vezetési lehetőségtől pedig azt remélik, hogy a vezetők visszajelzései alapján a valós forgalmi viszonyokhoz igazodó, sikeres szabályokat alakíthatnak majd ki az illetékesek.
Sok kocsi, kevés levegő ■ A forgalomszervezés javítása komoly kihívást jelent a dugók és balesetek megelőzése, és a gépkocsik által kibocsátott CO2-mennyiség csökkentése szempontjából. Világszerte többféle új forgalomirányítási megoldást is kidolgoztak ezeknek a problémáknak az enyhítésére. Ilyenek a gépkocsi-navigációval támogatott információs és kommunikációs szolgáltatás, amire jó példa a hazai feljlesztésű MyTraffic, vagy a szintén itthon működő, közösségi elemekre építő Jitti is. De ide sorolhatók az útdíjak, és az ehhez kapcsolódó elektronikus útdíj-beszedő rendszerek, illetve a fejlett tájékoztató mechanizmusokat lehetővé tevő forgalmi jelzőrendszerek.
Tokió virtuális utcáin...
Ezeknek a rendszereknek az eredményessége helytől és alkalmazási feltételektől függően nagymértékben változik, és minden lehetséges forgatókönyvhöz előre ki kell választani a lehető legeredményesebb módszert. Mivel sok esetben nehéz az ehhez szükséges ellenőrzést az utakon végrehajtani, forgalomszimulátorokkal, virtuális környezetben értékelik a különféle módszereket.
Műszaki kihívások ■ Ahhoz, hogy a virtuális vezetés élményén keresztül, pontosan értékelni lehessen a forgalomirányítási rendszer eredményességét, a kutatóknak valós időben kell reprodukálniuk több tízezer jármű pontos viselkedését egy legalább néhány kilométer sugarú városi úthálózaton. Ehhez rengeteg számítást kell elvégezni a vezetői viselkedéssel kapcsolatban, az útvonaltervezést, a vezetési műveleteket, a járművek fizikai mozgását és a járművek közötti interakciókat is beleértve.
A Fujitsu saját bevallása szerint új technológiájának segítségével képes valós időben szimulálni egy kiterjedt úthálózat több tízezer járművének pontos viselkedését. Ezzel párhuzamosan másodpercenként 60 képkockányi videót jelenít meg az útról a vezető nézőpontjából, így a felhasználó virtuálisan a kiválasztott járműben utazhat.
Számítások több rétegben ■ A szimulációhoz a rendszer több területre osztja fel a régiót, és mindegyikre párhuzamosan végzi a számításokat. Ezek során valós időben számítja ki, mikor és hol lépik át az egyes járművek a területek határait és milyen interakciót folytatnak egymással. A vezetői viselkedéssel, az útvonaltervezéssel, a vezetési műveletekkel és a járművek valós idejű mozgásával kapcsolatos számításoknál a szimulátor a többrétegű járműviselkedés-számítási modellt követi és minden rétegnél változtatja a számítások mennyiségét és gyakoriságát.
A rendszer az összegyűjtött számítási eredmények alapján másodpercenként 60 képet generál a vezető látóteréről és valós időben videót készít belőlük. Így a felhasználó virtuálisan megtapasztalhatja, milyen érzés vezetni a kiterjedt úthálózaton.
Kiterjesztett kutatás ■ A Fujitsu Laboratories közlekedésirányítási és különféle, közlekedési állapotérzékelésre és telematikára, azaz mobiltelefonra vagy más kommunikációs rendszerre érkező járműves szolgáltatásra épülő megoldások értékelésére kívánja használni a szimulátort. A tervekben szerepel a rendszer földrajzi hatósugarának kiterjesztése is, hogy akár egy egész város vagy megye forgalmi rendszerének értékeléséhez is alkalmas legyen a szimulátor.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak