A cég engedélyt kapott rá, hogy közúti forgalomban is tesztelje robot autóit. Az átalakított Priusok annyira, vagy még annál is biztonságosabban közlekednek, mint az emberi sofőrök, a technológia pedig már néhány év múlva a boltokba kerülhet.
A szükséges engedélyek birtokában az átalakított Priusok hétfőtől már a közúti forgalomban is részt vehetnek, miután a nevadai hatóságok képviselői a Las Vegas és Carson City közti útszakaszon meggyőződtek működésükről. Természetesen a járművekben így is legalább ketten utaznak majd, akik közül az egyik a rendszert ellenőrzi, a másik pedig a kormánynál ül, és bármikor átveheti az autók irányítását. A Google szerint azonban a hét darab tesztmodell eddig összesen ezer mérföldet tett meg, és ezalatt nem volt szükség beavatkozásra.
Nem nézelődik ■ A Google speciális autói a tetőre és a hűtőrácsra szerelt radarok segítségével érzékelik a többi járművet, gyalogost vagy forgalmi akadályt. Ezek körül egy virtuális pufferzónát jelölnek ki, amelyet a bemutatók szerint legalább ugyanolyan hatékonyan elkerülnek, mint az emberek, bár biztonságos és szabályos haladásuk miatt sokkal gyakrabban dudálnak rájuk, mint az emberi sofőrökre. A gép figyelmét ráadásul semmi sem tereli el: ahol az élő sofőrök elbámészkodnak, a robot autók ott is csak poligonokat látnak.
- A Google egyik önjáró Priusa
A most forgalomba kerülő három tesztautót a működésüket jelző piktogrammal és vörös rendszámtáblával látják el. Utóbbi színe a technológia engedélyezése és piacra kerülése után zöldre vált majd – legalábbis Nevadában –, amire a jelenlegi becslések szerint három-öt éven belül sor kerülhet. Sofőr nélküli autókon egyébként közel sem csak a Google dolgozik, és nem csak Priusokon tesztelik a technológiát, mivel már olyan gyártók is belefogtak az autonóm járművek fejlesztésébe, mint a General Motors, a Ford, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, az Audi, a BMW, a Volvo vagy a Cadillac.