A Facebook közleménye és Mark Zuckerberg bejegyzése szerint a közösségi szolgáltatás átlépte az egymilliárdos felhasználói számot. Sajátságos módját választották az ünneplésnek, amerikában elindult az átlagfelhasználókat megcélzó fizetős bejegyzések rendszere.
Bár egyesek szerint még mindig
pár tízmillióval feljebb számol aktuális felhasználói bázisát tekintve a Facebook, tegnap megjelentek a közösségi oldal hivatalos közleményei arról, hogy immár egymilliárd aktív "barátkozó" látogatja az oldalt. Mark Zuckerberg a nagy hír örömére megosztotta a Facebook első "brand-videóját" is, amely kissé fellengzősen semmitmondó, de legalább nem hangzik el benne másodpercenként az "egymilliárd" szó.
Exhibicionista, fizess! ■ Ami viszont tegnap ennél gyakorlati szinten fontosabb hír, hogy a Facebook az Egyesült Államokban elkezdte bevezetni az úgynevezett Promoted Posts for People, azaz PPP funkciót. Ez nem más, mint az oldalak esetében már ismert fizetős bejegyzések kiterjesztése a felhasználók saját postjaira.
Természetesen nem kell csatlakozni az itt-ott felbukkanó pánikhangulathoz, a Facebook továbbra is ingyenes marad, a PPP csupán egy extra funkció, amely az eddigieken felül vehető igénybe. A közösségi oldalon azzal indokolják a fizetős megoldást, hogy így legalább nem kezdi el azonnal mindenki fontosként megjelölni összes saját bejegyzését, az óvatos költségvonzat miatt csak azok a postok emelkednek ki az áradatból, amelyeket tényleg számottevőnek tartunk.
Ennek ellenére a szolgáltatás bevezetését felemásan fogadta a közvélemény. Sokak szerint határtalan az emberek közléskényszere, és ha mindenkinek csak 4-5 olyan ismerőse van, aki mániákusan a többiekre akarja erőltetni szóvirágait, a hagyományos tartalom olvashatatlanná válhat az üzenőfal tetejére szögezett, kiemelt bejegyzésektől (amelyek ugyebár sokszor csak a posztolónak fontosak, mást viszont zavarhatnak, vagy szimplán csak érdektelenek, de foglalják a helyet). Ez pedig odáig vezethet, hogy az épp milliárdosra hízott felhasználói tábor növekedése megállhat, vagy akár csökkenésnek is indulhat, ha a csalódott felhasználók elvándorolnak.
Mások szerint a fizetős bejegyzések csak lehetőséget adnak a felhasználóknak arra, hogy egyet "kiabálhassanak". Mint azt egyre többen felismerték, egy felhasználó bejegyzése
nem feltétlenül jelenik meg minden ismerősénél, ezt jelenleg egy automata rendszer egyensúlyozza úgy, hogy figyeli az egyes felhasználók "közelségét" egymás lájkolása, kommentelése, egymásra hivatkozása alapján. Ha valaki ezen algoritmus alapján túl távolinak ítéltetik, gyakran szinte teljesen láthatatlanok maradnak - egy-egy fizetős poszt azonban felhívhatja azok figyelmét is az illetőre, akik egy ideje ignorálták, innentől pedig egy-két lájk és komment elég, hogy az eltűnt ismerős visszakerüljön a radarra.
Kritikák és dícséretek ide vagy oda, a Facebooknak nem nagyon volt más választása, mint bevezetni ezt a funkciót is, hiszen a befektetők nagy része még mindig arra vár, hogy az óriási tömegeket megmozgató szolgáltatás elegendő pénzt termeljen és biztos növekedési kilátásokat mutasson fel. Az
üzenőfalba ékelt hirdetések és az oldalak promotált bejegyzései után rizikós, de logikus lépés a "mezei" felhasználók fizettetése. A közeljövőben az amerikai facebookozók mindenesetre a napokban már élesben tesztelhetik az új rendszert, és hamarosan kiderül, mennyire borítja fel a meglévő játékszabályokat az új megoldás. Egyesek szerint az sem véletlen, hogy most vezették be a PPP-t, az amerikai elnökválasztás hajrájában ugyanis sok politikai tartalmú fizetős bejegyzés születhet, amely felcsigázhatja a befektetők érdeklődését is.