A Facebook mintájára online vállalati közösségi szolgáltatások jelennek meg. Ezek látványosan javíthatják a csoportmunka hatékonyságát.
Miközben a legtöbb vállalatnál tiltják vagy korlátozzák a közösségi oldalak használatát munkaidőben, addig az innovatív cégek inkább kihasználni igyekeznek a Facebook-modellt. A vállalati közösségi megoldások ugyanis sok esetben lehetnek hasznosak. Látványosan kiküszöbölhetik például a sok száz, sok ezer fős cégekben a személyes kommunikáció buktatóit, az egyes részlegek közötti hiányos információáramlást.

Sőt, a projektmenedzsment hatásfokát ugrásszerűen javíthatjuk egy olyan közösségi megoldás használatával, amelyben egyfajta "céges Facebook" módjára követhetünk projekteket, dokumentumokat vagy éppen eseményeket. Azaz, egyebek közt, valós idejű hírfolyamban, üzenőfalon láthatjuk a munkák állását, kollégáink tevékenységét.


Az innovatív cégek igyekeznek
kihasználni a Facebook-modellt

Aranyláz Az amerikai Gartner számai azt mutatják, hogy e téren most indult be az aranyláz: a piacelemző cég nem kevesebb mint 80 szállítót követ nyomon rendszeresen. Ezek közül félszáz online szoftverszolgáltatásként kínálja az alkalmazását. A Facebook sikere által inspirált sietség üzleti szempontból nem igazán érthető, hiszen az idén az elemzők globálisan is kevesebb mint 800 millió dolláros piaci lehetőséget látnak a vállalati közösségi szolgáltatásokban.

A Gartner azonban azt vetíti előre, hogy három éven belül a vállalatok ötöde már elsődlegesen ezeket a csatornákat használja a belső kapcsolattartásra, különösen a naptárral, csevegéssel és más kollaborációs megoldásokkal is felturbózott e-mail alkalmazások – mint a Microsoft Outlook vagy az IBM Lotus Notes – helyett. A Gmail és más webes e-mail szolgáltatások esetében már most tetten érhető a csökkenés, ahogyan a széles rétegek egyre inkább a közösségi oldalakat használják.

Hosszú távon – a Facebookon vagy a Twitteren felnőtt fiatal generáció tömeges munkába állásával – pedig teljesen átalakulhat a vállalati kommunikáció, hiszen számukra már ez lesz a kapcsolattartás természetesen módja – mutatnak rá a piackutatók.

Most indul be igazán Az igazi boom most indulhat be, miután a szoftverszolgáltatások "feltalálója", a Salesforce.com nemrég bejelentette, hogy az online ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) szolgáltatásának felhasználói számára ingyenesen biztosítja a tavaly júniusban bétaként elindult Chatter program alapfunkcióit. Egy nemrég elvégzett közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a meginterjúvolt 6 ezer felhasználó többsége szerint könnyebbé és hatékonyabbá tette a munkát a Chatter bevezetése. A megkérdezettek 28 százalékkal kevesebb személyes megbeszélésről és 32 százalékkal kevesebb belső e-mailről számoltak be, ráadásul érezhetően gyorsabban találják meg a munkájukhoz elengedhetetlen információkat ezzel a módszerrel.

Az alig több mint 10 éve indított Salesforce.com az utóbbi időszakban óriási lendületet vett. A jelenleg mintegy 15 százalékos CRM-piaci részesedéssel rendelkező cég az előrejelzések szerint néhány éven belül már a torta negyedét szerezheti meg. A cég ügyfelei között immár több éve százas nagyságrendben találhatók magyarországi vállalatok is, köztük nagy nemzetközi cégek – például a Dell, a Cisco, a Citibank, a Roche, a Deutsche Telekom – itteni leányvállalatai.

Közösségi csoportmunka A Salesforce.com nemzetközi sikere nyomán indultak el mások is az elmúlt időszakban az online igénybe vehető üzleti szoftverszolgáltatások felé. Nem véletlen, hogy most is minden szempár a – számítógépek mellett androidos és BlackBerry telefonokon, valamint iPhone-on is elérhető – Chatterre szegeződik.

15 ingyenes vállalati csoportmunka-megoldás
Hatékonyabban dolgozunk, ha közben a Facebookon lógunk?
Az e-mail nem akar kihalni


A piac más szereplői – mint például a Yammer, a Socialcast vagy a Clearvale is – a Salesforce.com közösségi csoportmunka szolgáltatásához képest definiálják magukat. A hírek szerint már a Microsoft is szorgosan dolgozik saját, OfficeTalk névre hallgató mikroblog szolgáltatásán, addig is a Microsoft Dynamics CRM rendszerében egy külső megoldást kínál Vibe néven. A Vibe-ot fejlesztő Sonoma a Chatter ingyenessé tételéről szóló hírre reagálva szintén bejelentette, hogy külön díj nélkül nyújtja majd az alapszolgáltatását.

(A cikk a Figyelő 2011/8. számában jelent meg.)

Ismét keresik a hazai digitális szakma női példaképeit

A 40 év feletti női szakemberek elismerését célzó pályázatot immár harmadszorra hirdette meg az IVSZ és a WiTH.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.