A Facebook mintájára online vállalati közösségi szolgáltatások jelennek meg. Ezek látványosan javíthatják a csoportmunka hatékonyságát.
Miközben a legtöbb vállalatnál tiltják vagy korlátozzák a közösségi oldalak használatát munkaidőben, addig az innovatív cégek inkább kihasználni igyekeznek a Facebook-modellt. A vállalati közösségi megoldások ugyanis sok esetben lehetnek hasznosak. Látványosan kiküszöbölhetik például a sok száz, sok ezer fős cégekben a személyes kommunikáció buktatóit, az egyes részlegek közötti hiányos információáramlást.
Sőt, a projektmenedzsment hatásfokát ugrásszerűen javíthatjuk egy olyan közösségi megoldás használatával, amelyben egyfajta "céges Facebook" módjára követhetünk projekteket, dokumentumokat vagy éppen eseményeket. Azaz, egyebek közt, valós idejű hírfolyamban, üzenőfalon láthatjuk a munkák állását, kollégáink tevékenységét.
Az innovatív cégek igyekeznek kihasználni a Facebook-modellt
Aranyláz ■ Az amerikai Gartner számai azt mutatják, hogy e téren most indult be az aranyláz: a piacelemző cég nem kevesebb mint 80 szállítót követ nyomon rendszeresen. Ezek közül félszáz online szoftverszolgáltatásként kínálja az alkalmazását. A Facebook sikere által inspirált sietség üzleti szempontból nem igazán érthető, hiszen az idén az elemzők globálisan is kevesebb mint 800 millió dolláros piaci lehetőséget látnak a vállalati közösségi szolgáltatásokban.
A Gartner azonban azt vetíti előre, hogy három éven belül a vállalatok ötöde már elsődlegesen ezeket a csatornákat használja a belső kapcsolattartásra, különösen a naptárral, csevegéssel és más kollaborációs megoldásokkal is felturbózott e-mail alkalmazások – mint a Microsoft Outlook vagy az IBM Lotus Notes – helyett. A Gmail és más webes e-mail szolgáltatások esetében már most tetten érhető a csökkenés, ahogyan a széles rétegek egyre inkább a közösségi oldalakat használják.
Hosszú távon – a Facebookon vagy a Twitteren felnőtt fiatal generáció tömeges munkába állásával – pedig teljesen átalakulhat a vállalati kommunikáció, hiszen számukra már ez lesz a kapcsolattartás természetesen módja – mutatnak rá a piackutatók.
Most indul be igazán ■ Az igazi boom most indulhat be, miután a szoftverszolgáltatások "feltalálója", a Salesforce.com nemrég bejelentette, hogy az online ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) szolgáltatásának felhasználói számára
ingyenesen biztosítja a tavaly júniusban bétaként elindult Chatter program alapfunkcióit. Egy nemrég elvégzett közvélemény-kutatásból kiderül, hogy a meginterjúvolt 6 ezer felhasználó többsége szerint könnyebbé és hatékonyabbá tette a munkát a Chatter bevezetése. A megkérdezettek 28 százalékkal kevesebb személyes megbeszélésről és 32 százalékkal kevesebb belső e-mailről számoltak be, ráadásul érezhetően gyorsabban találják meg a munkájukhoz elengedhetetlen információkat ezzel a módszerrel.
Az alig több mint 10 éve indított Salesforce.com az utóbbi időszakban óriási lendületet vett. A jelenleg mintegy 15 százalékos CRM-piaci részesedéssel rendelkező cég az előrejelzések szerint néhány éven belül már a torta negyedét szerezheti meg. A cég ügyfelei között immár több éve százas nagyságrendben találhatók magyarországi vállalatok is, köztük nagy nemzetközi cégek – például a Dell, a Cisco, a Citibank, a Roche, a Deutsche Telekom – itteni leányvállalatai.
Közösségi csoportmunka ■ A Salesforce.com nemzetközi sikere nyomán indultak el mások is az elmúlt időszakban az online igénybe vehető üzleti szoftverszolgáltatások felé. Nem véletlen, hogy most is minden szempár a – számítógépek mellett androidos és BlackBerry telefonokon, valamint iPhone-on is elérhető – Chatterre szegeződik.
A piac más szereplői – mint például a Yammer, a Socialcast vagy a Clearvale is – a Salesforce.com közösségi csoportmunka szolgáltatásához képest definiálják magukat. A hírek szerint már a Microsoft is szorgosan dolgozik saját, OfficeTalk névre hallgató mikroblog szolgáltatásán, addig is a Microsoft Dynamics CRM rendszerében egy külső megoldást kínál Vibe néven. A Vibe-ot fejlesztő Sonoma a Chatter ingyenessé tételéről szóló hírre reagálva szintén bejelentette, hogy külön díj nélkül nyújtja majd az alapszolgáltatását.
(A cikk a Figyelő 2011/8. számában jelent meg.)