A kontinensen forgalomba kerülő személygépkocsik közül 2014-ben már nem kaphat ötcsillagos biztonsági besorolást az, amelyikben nincs számítógépes vészfékező rendszer.
Bár a cím bemondása után magától vezető autók annak ellenére messze vannak a gyakorlati megvalósulástól, hogy a Google legutóbb már
közútra engedte ilyen irányú próbálkozását, apró lépésekkel közeledünk a sci-fik világához. Ehhez egy apró lépés lehet az az európai döntés, miszerint 2014-től már csak olyan autó kaphatja meg a legjobb biztonsági minősítést, amelyik rendelkezik önműködő vészfékező rendszerrel.
A gép jobban tudja ■ A kontinensen forgalomba hozott járművek balesetbiztonsági besorolásáért felelős szervezet bejelentésével az autógyártókat próbálják ösztönözni az előremutató technológia még gyorsabb adaptálására. Az angol kezdőbetűk alapján AEB-nek (autonomous emergency braking) nevezett rendszer radar, lézer vagy kamera segítségével térképezi fel a jármű előtti szakaszt, és amennyiben a sebesség és a távolság alapján ütközéssel veszélyeztető szituációt érzékel, automatikusan fékezni kezd.
A Google említett speciális autói is hasonló elv alapján működnek: a tetőre és a hűtőrácsra szerelt radarok segítségével érzékelik a többi járművet, gyalogost vagy forgalmi akadályt. Ezek körül egy virtuális pufferzónát jelölnek ki, amelyet a bemutatók szerint legalább ugyanolyan hatékonyan elkerülnek, mint az emberek, bár biztonságos és szabályos haladásuk miatt sokkal gyakrabban dudálnak rájuk, mint az emberi sofőrökre. A gép figyelmét ráadásul semmi sem tereli el: ahol az élő sofőrök elbámészkodnak, a robot autók ott is csak poligonokat látnak.
Életmentő ötlet ■ A közlekedésbiztonsági szervezet, az Euro NCAP főtitkára a bejelentés kapcsán több statisztikát is említett, amelyek szükségessé teszik a fejlesztések erősebb ösztönzését. Öt jelenleg forgalomba kerülő autó közül mindössze egyben van AEB, miközben a gyártók kétharmada nem is rendelkezik kínálatában ilyen kocsival. Egy nemrégiben készített tanulmány szerint az automatikus, számítógépes rendszerek a balesetek 27 százalékát képesek lennének megelőzni. Az európai szakértők szerint 2020-ra ezek a megoldások a halálos balesetek felét meg tudják majd akadályozni.
Az NCAP vezetője azt is kiemelte, hogy a legnagyobb erővel természetesen egy EU-s, kötelező érvényű hatósági szabályozás hatna, amely egész egyszerűen nem engedne forgalomba helyezni AEB nélküli autót. Ennek azonban talán sem gazdasági, sem technológiai feltétei nem feltétlenül adottak jelenleg. Ettől függetlenül az autonóm járművek fejlesztése javában zajlik nem csupán a Google-nél, hanem olyan tradicionális autógyártóknál is, mint például a General Motors, a Ford, a Mercedes-Benz, a Volkswagen, az Audi, a BMW, a Volvo vagy a Cadillac.