Már az üzleti célú videokonferencia-megoldás, a TelePresence 2006-os bemutatkozásánál azt hangsúlyozta John Chambers, a Cisco vezetője, hogy szeretné rövid időn belül az otthonokba is elvinni a jó minőségű videós beszélgetés élményét. Talán egy kicsit a tervezettnél többet kellett várni re, de most bemutatták a meglehetősen furcsán, Cisco ūmi névre keresztelt otthoni változatot is.
A minőség ára ■ Az ūmi egy konzolból, távirányítóból és a tévére szerelt kamerából és mikrofonokból álló csomag, amelyet 599 dollárért (azaz körülbelül 120 ezer forintért) kínálnak. Az egyelőre szinte természetes módon kizárólag az USA-ban induló elérhető megoldáshoz még további 24,99 dollárt kell havonta leszurkolni azoknak, akik HD minőségben, a tévé képernyőjén szeretnének kapcsolatot tartani ismerőseikkel.
A Cisco új szolgáltatása tulajdonképpen nem más, mint a számítógépen már megszokott videocsevegés, csak mindez a tévén, sok extrával és kiegészítő lehetőségekkel. A 720p minőségű felvételekhez minimum 1,5 mbps, az 1080p-hez pedig 3,5 mbps le- és feltöltési sebességgel bíró netkapcsolat szükséges.
Az ūmi szolgáltatásán keresztül nem csupán a Cisco termékének megvásárlói kommunikálhatnak, lehetőség van a Google videochat megoldásával számítógépről is felhívni az ūmi-tulajt. Igaz, ebben az esetben a minőség féloldalas lesz.
Önnek egy új HD videója érkezett! ■ A hatjegyű számot kapó vásárlók természetesen el is menthetik ismerőseik számait, így a későbbiekben nem kell „tárcsázni”, elég egy gombnyomás. Ha éppen nem sikerülne elérni a hívni kívánt felet, akkor videoüzenetet lehet hagyni a rendszerben, amelyet aztán, hasonlóan a telefonos hangpostához, később megnézhet a hívott fél.
A kamerát a távirányító segítségével mozgatni és a képet pedig nagyítani lehet, ha éppen valamit meg szeretnénk közelebbről is mutatni másoknak. Sőt, előre felvett anyagokat is rögzíthetünk, amit a később átküldhetünk a másoknak, de akár közvetlenül fel is tölthetjük a YouTube-ra vagy a Facebookra.
Bukásra ítélve? ■ Nagy kérdés viszont, hogy mindezért ki fizet még az USA-ban sem kis összegnek számító 600 dollárt plusz 25-öt havonta? Egy felmérés szerint a szélessávú netkapcsolattal rendelkező amerikaiak közül is mindössze 20 százalék él a videohívás lehetőségével. Pedig a számítógépen ehhez csak egy filléres webkamera kell (ami a modern laptopokba már bele is van építve), maga a hívás rengeteg csatornán (Skype, Google, Microsoft Live stb.) keresztül ingyenesen lebonyolítható.
Jogosan ingatják a fejüket tehát azok, akik szerint az élmény, hogy a tévén keresztül, a nappali kanapéjáról lehet jó minőségű mozgóképben társalogni az ismerősökkel önmagában kevés ahhoz, hogy ekkora összegeket áldozzanak rá a fogyasztók.
A kannibál és a riválisok ■ A Cisco dolgát tovább nehezítheti, hogy az ūmi viszont reális alternatíva lehet a kisebb vállalati ügyfeleknek. Így tulajdonképpen saját termékét kannibalizálja a gyártó azzal, hogy az egyre kisebb méretű cégeket célzó, ám még mindig elég borsos árú TelePresence potenciális vevőkört veszít.
Valamint a fogyasztói szegmensben olyan riválisokkal kell küzdenie a jó pozícióért, mint a tévézésben szintén erősen érdekelt Apple, a Google TV-t termékébe integráló Panasonic, vagy éppen a készülékébe Skype-ot építő LG.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak