Szoros együttműködést jelentett be a Nasdaq és az Amazon, melynek lényege, hogy a brókerházak kereskedési adatait utóbbi szerverparkja gondozza, így spórolva a házon belüli infrastruktúra költségein.
Mindkét fél számára fontos lépés lehet a most nyilvánosságra került megállapodás. A Nasdaq ugyan a legnagyobb elektronikus részvénykereskedelmi rendszer az Egyesült Államokban, ám az elmúlt időszakban sok pénzt veszít a válság előtti szinthez képest lanyha kereskedési aktivitás miatt. Az Amazonnál pedig kulcsfontosságú lenne, hogy a hat évvel ezelőtt beindított informatikai szolgáltatásokat nyújtó üzletág, az Amazon Web Services (AWS) egy biztonsági és szabályozási szempontból ennyire magas sztenderdeket követelő szegmensben is megvesse a lábát.
Pénz a cloudban ■ A megállapodás szerint a Nasdaq kínálja majd a brókercégek számára a FinQloud elnevezésű cloud szolgáltatást, amellyel többek között a napi kereskedésekről szóló, és a tőzsdefelügyelet szabályai szerint hét évig megőrzendő dokumentációt lehetne távoli szervereken, egészen pontosan az Amazon virginiai adatközpontjában tárolniuk. Az adatkezelési szempontból rendkívül kényes információkat azonban először a Nasdaq saját adatközpontjában titkosítják, és csak ezt követően kerülnek át az AWS rendszerébe.
A kereskedéssel kapcsolatos adattárolás és -lekérés mellett a cloud szolgáltatási csomag keretében a brókerek a sima levelezéstől kezdve a bonyulult elemzői eszközökig számos más megoldást is igénybe vehetnek a FinQloudot használva, melynek ára az Amazon szakértője szerint messze elmarad attól, amennyibe mindezek házon belüli kiépítése és üzemeltetése kerülne.
Nyilvánvaló, hogy a cloud egyik legnagyobb előnye valóban az, hogy komoly beruházás nélkül, kiszámítható és rugalmas fizetési konstrukcióval érhetők el informatikai szolgáltatások. Azonban az ár nem feltétlenül az egyetlen szempont egy üzleti döntésnél. A biztonság és a folyamatos rendelkezésre állás sokszor feljebb van a prioritási listán. Előbbit a FinQloud kipipálja azzal, hogy minden adat a Nasdaq titkosítása után kerülhet csak tovább, ám az utóbbival kapcsolatban nem áll túl fényesen az Amazon.
Adásszünet ■ Az amerikai óriásnál ugyanis az elmúlt másfél év során több esetben is voltak gondok a szolgáltatással. Tavaly áprilisban például az egyik adatközpontban bekövetkezett egyidejű meghibásodások
sorra vágták le az AWS különböző szolgáltatásait. Ennek esett áldozatul többek között a Foursquare is, amelynek webes szolgáltatásai közel 11 órán át elérhetetlenek vagy használhatatlanok voltak, ami napjaink informatikai fejlettségét figyelembe véve szinte tűrhetetlenül hosszú kiesésnek számít. De idén is volt már példa kellemetlen helyzetre: nyáron egy
villámcsapás okozott komoly gondokat éppen az emlegetett virginiai központban.
Ezeket a meghibásodásokat ugyan eltitkolni nem lehet, ám az Amazonnál igyekeztek bagatellizálni a kiesés nagyságrendjét, és természetesen hangsúlyozták, hogy a stabil működés biztosítása a legfontosabb feladat számukra. Ezt persze szavak helyett a hosszú távon is folyamatos szolgáltatással tudják leginkább bizonyítani.
A mostani megállapodás ebben ugyan nem, de abban segíthet, hogy más, potenciális ügyfeleknek trófeaként mutogathassák a Nasdaq-kal kötött konstrukciót, és ennek mintájára újabb szegmenseket és piaci szereplőket nyerjenek meg maguknak. Az AWS ügyfélköre egyébként már most is tartalmaz számos nagy nevet: találhatunk köztük bankokat, közlekedési társaságokat, internetes cégeket és médiavállalatokat egyaránt.